BÜTÇEDE HALK YOK
●
HALKIN BÜTÇE HAKKI YOK SAYILMIŞTIR
●
HALKA DEĞİL, SERMAYEYE KAYNAK AKTARILIYOR
●
TÜKETİCİ VERGİSİ OLAN DOLAYLI VERGİLERDE DÜNYADA İLK
SIRALARDAYIZ
●
BÜTÇEDE DELİ DUMRUL ÜCRETLERİNE HAYIR
2018 Bütçesi 80 milyon halkı ilgilendirmesine rağmen,
halkın iradesi bütçeye yansımamıştır. Bütçenin
hazırlanması süreci çok dar bir zaman içerisine
sıkıştırılmıştır. Bununla birlikte, bütçe hakkında halkı
temsil eden sivil toplum kuruluşlarının görüşleri
alınmamış ve alınmamaktadır. Hükümet, halktan toplanan
vergilerden oluşan 2018 Bütçesi hakkında halka anlaşılır
ve tatmin edici hiçbir bilgi vermemiştir. Kısaca, halkın
bütçe hakkı yok sayılmıştır.
KAMU-ÖZEL ORTAKLIĞI: PARALEL BÜTÇE
2018 Bütçesine yansımayan, bütçede gösterilmeyen
harcamalar bulunmaktadır. Örneğin; kamu, bir takım
mega projeleri, şehir hastaneleri gibi kamu
yatırımlarını bizzat kendisi yapmak yerine,
kamu-özel ortaklığı denilen bir modelle yapmaktadır.
Bir taraftan meclisten geçen (görünür-belli olan) bütçe
var , öte yandan, yatırımları özel sektörün
üstlendiği paralel bütçe var.
NİÇİN PARALEL DİYORUZ?
Hükümet diyor ki, bizden bir kuruş para çıkmadan bu
projeler gerçekleştiriliyor. Ancak, gerçek hiçte öyle
değildir. Evet, yatırımları özel sektör yapmaktadır.
Ancak, özel sektör kendi öz kaynaklarıyla bu yatırımları
yapmamaktadır. Bu yatırımlar, hazinenin garanti verdiği,
özel sektörün aldığı ve kullandığı dış kaynaklarla
finanse edilmektedir.
Firmalarca borçların ödenmemesi durumunda “bizden bir
kuruş çıkmıyor” diyen Hükümetin hazine garantisi ile
borçlar ödenmektedir. Bunun anlamı, bu borçları
gariban ( işsiz-yoksul halk) halk üstlenmektedir. Bu
hizmetlerden hiçbir şekilde yararlanamayacak olan halk
bu borçları ödemektedir.
PERFORMANS KRİTERLERİ DİKKATE ALINARAK ŞİRKETLERE
YAPILAN ÖDEMELER
Bu yatırım garantisi yetmiyormuş gibi, yatırım
tamamlandıktan sonra, bu hizmetleri üstlenecek aynı
şirketlere satış, yolcu sayısı, taşıt sayısı, hasta
sayısı gibi performans kriterleri dikkate alınmaktadır.
Hedefler tutmadığında, yine hazine tarafından gerekli
ödemeler yapılmaktadır. Lozan’da kaldırdığımızı
sandığımız kapitülasyonlar modern haliyle pencereden
girmektedir.
İlk garanti örneğinde olduğu gibi, bu garanti de aslında
halk tarafından ödenmektedir. Yani, halk, bu projelerden
yararlansa da, yararlanmasa da, projelerin hem yatırım
hem de işletme sürecinde, deli dumrul hesabı, doğacak
borç yüklerinden sorumlu tutulmaktadır. Dolayısıyla,
Hükümetin, “bizden bir kuruş çıkmıyor” “kamunun bir
kuruşu gitmiyor” tespiti doğru değildir. Bu uygulama,
halkın bütçe hakkının kökten ihlal edildiğine önemli bir
örnektir.
BÜTÇE KANUN TASARISINDA BÜTÇE İHLALİ İLE İLGİLİ BİR
BAŞKA ÖRNEK:
Bütçe Kanun metninin 158.sayfasında “vergi türleri
itibariyle toplam vergi harcaması tahminleri” başlıklı
bir tablo verilmektedir. Bu tablo da, devletin
vazgeçtiği vergi türleri itibariyle, hangi sermaye
kesimlerine hangi objektif kriterlerle ve hangi
gerekçelerle bu ayrıcalıkların, istisna ve muafiyetlerin
tanındığı ayrıntılı olarak gösterilmesi gerektiği halde,
bu yapılmamıştır. Bunun anlamı şudur: bu vazgeçilen
vergiler geniş halk kesimlerinden alınacaktır. Böyle bir
vergi düzeni adalete, demokrasiye, tüketici haklarına,
kamu yararına anlayışına, hukuk devleti ve sosyal devlet
anlayışına aykırıdır.
2018 BÜTÇESİNDE DOĞRUDAN VE DOLAYLI VERGİ ORANLARI
• 2018 Bütçesinde doğrudan ve dolayı vergilerin toplamı:
667.319 milyar TL
• Doğrudan vergilerin toplamı: 212.742 milyar TL.
Doğrudan vergilerin toplam vergiler içindeki payı: %31.9
• Dolayı vergilerin toplamı: 454.577 milyar TL. Dolaylı
vergilerin toplam vergiler içindeki payı: %68.1
KDV, ÖTV ve diğer dolaylı vergiler tüm dünyada en haksız
tüketici vergisi olarak adlandırılmaktadır. Türkiye,
dolaylı vergide dünyada en başta olan ülkeler
arasındadır.
2018 BÜTÇESİNDE PARA CEZALARI
2014’den bu yana para cezalarındaki en yüksek
artış 2018 Bütçesinde öngörülüyor. Para cezaları,
2016’da %29.4 artmış, 2017’de %17.7 azalmış, 2018’de ise
%31.5’lik artış öngörülmüştür. 2018’de toplam ön görülen
ceza 12 milyar 81 milyon TL’dir.
FAİZ ÖDEMESİ
Verginin alınması gereken sermaye kesimlerinden
(yani çok kazanan sermaye kesimlerinden), vergi ödememek
için vergi cennetlerine gidenlerden gerekli vergi
alınmadığı gibi, üstüne faiz ödeyerek devlet tarafından
borçlanılmaktadır.
Şu anda Türkiye’de vergi almanın meşruiyeti kalmamıştır.
Çünkü, vatandaşın ödediği vergi, kendisine kamu hizmeti
olarak dönmemektedir.
Ödenen vergiler iç ve dış borçlar ile borç faizlerinin
ödenmesine ve sermayeye aktarılmaktadır.
Bu anlayış sürdüğü sürece vergi reformu yapmak (adil
olsa bile), vergi gelirlerini arttırmak bir çözüm
sağlayamayacaktır. Özetle, 2018 Bütçesi bu açıdan halk
adına, işsizler ve yoksullar adına, emekliler adına
hiçbir değişiklik getirmemektedir. Aynı tas aynı hamam
anlayışı sürmektedir.
Basınımıza ve halkımıza saygıyla duyurulur.
Turhan ÇAKAR
Genel Başkan
BASIN AÇIKLAMAMIZIN
İNTERNETTEKİ YANSIMALARI
http://www.gucluanadolugazetesi.com/turhan-cakar-halkin-butce-hakki-yok-sayilmistir-38086.html
http://www.milligazete.com.tr/haber/1439896/butcede-gozukmeyen-harcamalar-var#
http://www.yenimesaj.com.tr/gundem/kapitulasyonlar-geri-geldi-h13054143.html
http://www.sozcu.com.tr/2017/ekonomi/80-milyon-vatandas-2018-butcesinde-yok-2145608/
http://www.devrimgazetesi.com.tr/butcede-halk-yok/
https://www.burdurgazetesi.com.tr/arsiv/download/1268_95a2d92d57034291649186c92732c693.html
http://www.baskentgazete.com.tr/images/dosyalarim/19122017pdf__b5cc3.pdf
|