●
Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği yaşanan
sorunların tekrarlanmaması için toplumcu ve sosyal
devlet anlayışına uygun olarak değiştirilsin.
● Özel
okulların destekleneceğine yoksulluk ve açlık sınırının
altında yaşayan ailelerin çocukları desteklensin.
● Özel
okullar yerine kamu okulları desteklensin
● Öğrenci
taşımacılığını özel kişi ve firmalar yerine devlet ve
belediyeler ücretsiz yapsın
2017-2018 Eğitim - Öğretim yılına girerken, okul öncesi
eğitim ile ilköğretim ve orta öğretim öğrencilerinin
okul servis araçları ile taşınması sürecinde daha önce
yaşanan sorunların tekrarlanmaması için tüm önlemlerin
alınması gerekmektedir.
Okul servis araçları konusunda Ulaştırma, Denizcilik ve
Haberleşme Bakanlığı'nın 2007 tarihinde düzenlemiş
olduğu ve daha sonraki yıllarda değişikliğe uğrayan Okul
Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği uygulanmaktadır.
Bu Yönetmeliğin içerdiği temel hükümler şunlardır:
Okul servis araçlarının özellikleri ile bu araçlarda
aranacak şartlar ve belgeler,
Okul servis araçlarının kiralanması,
Servis hizmetini veren taşımacının yükümlülüğü,
Şoför'ün ve rehber personelin nitelikleri-sorumlulukları
ve sahip olmaları gereken belgeler,
Araçların denetimi - taşınan öğrencilerin güvenliği,
Şikâyetlerin değerlendirilmesi,
Okul servis araçları ile ilgili sorumlulukları olan
kuruluşlar şunlardır:
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı ve
Bakanlığa bağlı Karayolları Genel Müdürlüğü
Milli Eğitim Bakanlığı, milli eğitim müdürlükleri ile
okul yönetimleri ve okul aile birlikleri başkanlığında
oluşturulan komisyonlar
Büyükşehir belediyeleri ile diğer belediyeler
Valilikler; kolluk kuvvetleri (polis, trafik zabıtası,
jandarma), emniyet müdürlükleri ve trafik denetleme şube
müdürlükleri, il-ilçe trafik komisyonları
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nın
yetkili kıldığı diğer kamu kurum ve kuruluşları
Okul Servis Araçları Yönetmeliği'nin dayanağını
oluşturan yasal mevzuat şöyledir:
Karayolları Taşıma Kanunu,
Büyükşehir Belediyesi Kanunu,
Belediye Kanunu,
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı'nın
Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun
Milli Eğitim Bakanlığı'nın konuyla ilgili mevzuatı
Esnaf ve Sanatkarlar Meslek Kuruluşları Kanunu
Karayolları Trafik Yönetmeliği
Araçların İmal, Tadil ve Montajı Hakkında Yönetmelik
Türk Ticaret Kanunu
Borçlar Kanunu
Valilikler, Emniyet Müdürlükleri, Trafik Denetleme Şube
Müdürlükleri, Kolluk Kuvvetleri, İl-ilçe Trafik
Komisyonlarının konuyla ilgili görev ve
sorumluluklarının dayanağı olan mevzuat
Görülüyor ki, bu kadar çok sayıda görevli ve sorumlu
olan kamu kuruluşu, meslek kuruluşu ile çok sayıda yasa
ve yönetmelik olmasına karşın, ne yazık ki, servis
araçları ile yapılan öğrenci taşımacılığında birçok
sorun yaşanmıştır.
Yaşanan sorunlar ile nedenleri şöyledir:
Bazı servis araçlarının belirlenen
niteliklere-özelliklere, belge düzenine uymaması,
Öğrenci güvenliği açısından belirlenen koşulların
gereğinin tam ve eksiksiz olarak yerine getirilmemesi,
Ücretlerin yüksekliği, ücret tarifesine uyulmaması ve
velilerin mağdur edilmesi,
İlgili, yetkili ve sorumlu kuruluşların görev ve
sorumluluğunda olan denetimlerin yetersizliği ile
yapılan denetimlerin göstermelik düzeyde kalması,
Araç şoförü ile rehber personelin öğrenci güvenliğini
sağlayacak yeterli bilgiye, eğitime ve bilince sahip
olmaması,
Okul Servis Araçları Yönetmeliği ile diğer ilgili
mevzuatın uygulamada gereklerinin tam olarak yerine
getirilmemesi,
Okul servis araçlarındaki bir takım yetersizliklerinin
varlığı
Sorumlu ve görevli kurum ve kuruluşlar arasında yeterli
bir koordinasyon, işbirliği ve uyumun olmaması
Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliğindeki
yetersizlikler
Cezaların caydırıcı olmaması
Var olan ve yaşanan sorunların giderilmesi için Okul
Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği yeniden düzenlenerek
var olan yasal eksiklikler ve belirsizlikler
giderilmelidir.
Okul Servis Araçları Hizmet Yönetmeliğinde bulunmayan
ve eklenmesi gereken konulara ilişkin hükümleri şöyle
açıklayabiliriz:
Yönetmelikteki "Taşıtlarda Aranacak Şartlar" maddesine;
okul servis araçlarında öğrencilerin havasız kalmamaları
ve yeterli temiz hava-oksijen alabilmeleri için
araçlarda uygun bir teknik düzenlenmenin yapılması ve
öğrencilerin havasız bırakılmaması
Yönetmelikte "Taşımacının Yükümlülüğü" maddesine;
taşımacı özel ya da tüzel kişilerin yükümlülüklerinin
daha detaylı ve her boyutu ile eklenmesi
Yönetmelikte "Şikayetlerin Değerlendirilmesi" maddesine;
6502 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun'un
eklenmesi
Yönetmelikte "Taşıma İşlerinde Çalışanlar" maddesine
şoförde ve rehber personelde aranacak şartlar daha
detaylı bir şekilde konulmalıdır. Bu şartlar arasına
şoförün ve rehber personelin "psikoteknik ve
pedagojik" eğitim ya da kurs aldıklarına ilişkin bir
belgeye sahip olduklarının eklenmesi
Öğrencinin güvenli bir şekilde okula teslim edildiğine
ilişkin rehber personel ve okul yönetimi tarafından
öğrenci velisine bilgi verilmesi
Sorumlu ve görevli kuruluşlar ve tarafların
koordinasyonu ve işbirliği ile ortak bir ihale
sözleşmesi hazırlanıp, bu sözleşmeye göre okul aile
birliği başkanlığında oluşturulacak komisyon ile servis
hizmetini veren gerçek ve tüzel kişiler arasında
sözleşme yapılması
Denetim maddesine, denetim ile ilgili görevli ve sorumlu
kuruluşların yapacakları denetimlerin detaylı ve açık
bir şekilde eklenmesi
Sorumlu ve görevli kurum ve kuruluşlar arasında nasıl
bir koordinasyon, işbirliği ve uyum sağlanacağının
Yönetmeliğe eklenmesi
Servis ücreti tarifesinin tavan olduğu ve bu tavanın
aşılamayacağı, ancak, tavan ücretinin altında bir
ücretle sözleşme yapılabileceği
Ancak, tüm bu söylediklerimiz bir tarafa, Yönetmelik bir
toplumsal ve kamu yararı, sosyal devlet ve tüketici
hakları anlayışından uzaktır. Çünkü, ne yazık ki, Okul
Servis Araçları Hizmet Yönetmeliği ve diğer ilgili
mevzuat ile öğrencilerin ulaşım hakkı bir rant aracı
durumuna getirilmiştir. Türkiye Esnaf ve Sanatkarları
Konfederasyonu ve Türkiye Şoförler ve Otomobilciler
Federasyonu'nun 2017 - 2018 Eğitim-Öğretim döneminde
uygulanacak olan servis aracı fiyat tarifesindeki en
düşük ücret 0-3 km arası, rehber personele de ödenecek
ücreti de eklediğimizde 9 aylık dönemde ikibinTL'yi
geçmektedir. Okullarda etüt programlarına kalan
öğrencilerin bu ücretlerine ayrıca, mevcut ücretin ¼'ü
oranında da ek bir ücret eklenecektir.
Asgari ücretli kişilerin ya da açlık sınırı olan aylık
1500TL dolayında bir ücretin altındaki gelir ile yaşayan
4 kişilik bir ailenin bu ücreti ödemeleri hiç mümkün
değildir. Nüfusun %20'den fazlasının açlık sınırının
arlında yaşadığı Türkiye'de çocukların ulaşım hakkı özel
firmaların insafına terk edilemez. Öğrenciler ve onların
velileri bir rant aracı durumuna getirilemez.
Önerimiz şudur: öğrencilerin taşınmasında evrensel
tüketici hakları ve sosyal devlet anlayışı ile toplumcu
ve kamu yararı anlayışı yasal hale getirilsin ve
uygulamaya konulsun. Bu anlayışa göre, uygulamayı devlet
ve belediyeler üstlensin. Özellikle, yoksulluk ve açlık
sınırının altında yaşayan ailelerin çocukları olan
öğrenciler belediyelerin ya da kamunun toplu taşıma
araçları ile ücretsiz taşınsın.
Ülkeyi yönetenlere sesleniyoruz: Açlık ve yoksulluk
sınırı altında yaşayan çocukların okula gidebilmesini
istiyorsanız, özel okulları destekleyeceğinize, bu
çocukları destekleyin. Kamu okullarını destekleyin, kamu
okullarına ağırlık verin. Çünkü, bütçenin %70'ini
oluşturan dolaylı vergiler ile bütçenin %15-20'sini
oluşturan ve bordro mahkumlarının ödediği gelir
vergisini ödeyenler bu çocukların velileridir. Bu
nedenle, özel okulları ve zenginleri destekleyeceğinize
açlığı, yoksulluğu ve işsizliği önleyecek
toplumcu-halkçı ekonomik ve sosyal politikaları
uygulayın ki, bu kesimlerin çocukları rahatça okula
gidebilsinler ve eğitim düzeyleri yükselsin.
Basınımıza ve halkımıza saygıyla duyurulur.
Turhan ÇAKAR
Genel Başkan
BASIN AÇIKLAMAMIZIN
İNTERNETTEKİ YANSIMALARI
http://www.memurlar.net/haber/688842/tuketici-haklari-dernegi-okul-servislerini-devlet-ucretsiz-yapsin.html
http://www.yenisafak.com/ekonomi/okul-servisi-uyarisi-2782032
http://www.pusulahaber.com.tr/thd-genel-baskani-cakar-661616h.htm
https://www.konhaber.com/haber-thd_genel_baskani_cakar-740980.html
https://www.haberler.com/thd-genel-baskani-cakar-aciklamasi-9947516-haberi/
http://www.habersitesi.com/ogrencilerin-ulasim-hakki-bir-rant-araci-durumuna-getirilmistir-189852h.htm
http://www.ankahaber.com.tr/turkiye/ogrencilerin-ulasim-hakki-bir-rant-araci-durumuna-getirilmistir-h36542.html
http://www.star.com.tr/yerel-haberler/thd-genel-baskani-cakar-121358/
http://www.sanalbasin.com/tuketici-haklari-dernegi-okul-servisleri-ucretsiz-hale-getirilsin-20845789
https://www.aydinlik.com.tr/korsan-servisler-olum-saciyor-turkiye-agustos-2017-1
https://haberguncel.blogspot.com.tr/2017/08/tuketici-haklarindan-servis-araclari-hakkinda-basin-aciklamasi.html
http://www.zafergazetesi.org/haber/Ogrenciler-Belediyelerin-ya-da-kamunun-toplu-tasima-araclari-ile-ucretsiz-tasinsin/62486
http://www.ogretmenlerhaber.com/gundem/okul-servislerini-devlet-ucretsiz-yapsin-8-bin-korsan-var-kres-servisleri-h8644.html
http://www.gucluanadolugazetesi.com/tuketici-haklari-dernegi-okul-servisleri-ucretsiz-hale-getirilsin-27777.html
http://cumhuriyetpostasi.com/ogrencilerin-ulasim-hakki-bir-rant-araci-durumuna-getirilmistir/ |