Elektrikten alınan kayıp-kaçak bedeli ile
ilgili olarak Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun 21.05.2014 tarihinde vermiş
olduğu Kararda; “elektrik enerjisinin nakli esnasında meydana gelen kayıp
ile başka kişiler tarafından hırsızlanmak suretiyle kullanılan elektrik
bedellerini kurallara uyan abonelerden tahsili yoluna gitmek hukuk devleti
ve adalet düşünceleriyle bağdaşmamaktadır.” denilmektedir. Bununla
birlikte, Yargıtay Hukuk Genel Kurulu Kararında; “kayıp-kaçak bedelinin
tüketiciden tahsil edilemeyeceği, tahakkuk ettirilen kayıp-kaçak bedelinin
tüketiciye iade edilmesi gerektiği” belirtilmektedir. Diğer taraftan,
Hukuk Genel Kurulu Kararında; “EPDK’ya elektrik fiyatını belirleme
konusunda sınırsız yetki ve görev verilmediği, elektrik kaybını önleme,
hırsızlıkları engelleme, hırsızı takip edip bedeli ondan tahsil etme
görevi verildiği” belirtilmektedir.
Tüketicilerden çok uzun yıllardan beri gizli olarak tahsil edilen
kayıp-kaçak bedeli, 2011 Yılının Temmuz Ayı ile 2012 Yılının Mayıs Ayı
arasında 11 aylık dönem boyunca “KK bedeli” adı altında elektrik
faturalarında gösterilmiştir. Tüketicilerden gelen tepkiler üzerine,
kayıp-kaçak bedeli faturalarda gösterilmeyip, tekrar gizli olarak
tüketicilerden alınmaya başlanmıştır.
Derneğimizin yapmış olduğu hesaplara göre; faturalarda gösterildiği 11 ay
boyunca elektrik tüketim tutarının yüzde onbeşi dolayında kayıp-kaçak
bedeli alındığı görülmüştür. Bugünkü elektrik birim fiyatını dikkate
aldığımızda, tüm konut abonelerine yıllık ortalama ve yaklaşık 1.7 milyar
TL’den fazla kayıp-kaçak bedeli alınmaktadır. Konut başına ise ortalama ve
yaklaşık olarak yıllık 85TL kayıp kaçak bedeli alınmaktadır.
Tüketicilerin yani konut abonelerinin faturalarında 2011 Yılının Temmuz
Ayı ile 2012 Yılının Mayıs Ayı arasında 11 aylık dönem boyunca gösterilen
kayıp-kaçak bedellerini alabilmek için, ikamet ettikleri il ya da
ilçelerdeki tüketici hakem heyetlerine başvuruda bulunmaları
gerekmektedir. Bunun için, belirttiğimiz tarihlerdeki 11 aylık elektrik
faturalarında gösterilen kayıp-kaçak bedellerinin toplamı alınıp,
faturaların fotokopileri ile tüketici hakem heyetine başvuruda
bulunulacaktır. Hakem heyetinin vereceği boş forma 11 aylık kayıp-kaçak
bedelinin toplam miktarı yazılarak, Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun
21.05.2014 tarihindeki Kararı gereğince iade edilmesine ilişkin karar
alınması gerektiği yazılacak ve 11 adet fatura fotokopisi forma
eklenecektir.
Gizlenmiş olan kayıp-kaçak bedelinin tüketiciler tarafından hesabının
yapılması mümkün değildir. Bu nedenle, tüketiciler gizlenmiş olan
kayıp-kaçak bedellerini alabilmek için, elektriği aldıkları dağıtım
şirketine şu dilekçe ile başvuruda bulunabilirler:
........................ELEKTRİK DAĞITIM AŞ
Şirketinizin ……………………. Sözleşme Hesap Nolu elektrik abonesiyim. 2007
tarihinden bugüne kadar gizlenmiş olarak şahsıma yansıtılan kayıp-kaçak
bedeline ilişkin toplam miktar hakkında en geç 10 gün içerisinde tarafıma
bilgi verilmesini, aksi takdirde hakkınızda yasal yollara başvuruda
bulunacağımı bildiririm.
Ancak, tüketicilerin, dilekçeyi ya bizzat dağıtım şirketine götürüp tarih
sayı karşılığında teslim etmeleri ya da dilekçeyi iadeli-taahhütlü olarak
dağıtım şirketine göndermeleri gerekir. Eğer, dağıtım şirketinden cevap
verilmezse, tüketiciler, aldıkları tarih ve sayı ya da dilekçenin iadeli
taahhütlü olarak gönderildiğini ve dilekçenin alındığını gösteren belgeler
ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığına bağlı Tüketicinin Korunması ve Piyasa
Gözetimi Genel Müdürlüğü’ne veya Tüketici Hakları Derneği’ne başvuruda
bulunabilirler.
Elektrik faturalarında 11 ay boyunca gösterilen toplam kayıp kaçak
bedelinin tüketicilere iade edilmesi gerektiğine ilişkin tüketici hakem
heyetlerinin vereceği karara dağıtım şirketleri uymazsa ve bu bedeli
tüketiciye iade etmezlerse, tüketiciler hiç zaman geçirmeden Tüketici
Hakları Derneğinden yardım istesinler. Öte yandan, Derneğimizin
kayıp-kaçak bedelinin alınmasının dayanağı olan idari işlemin iptali için
Danıştay’a açmış olduğu davanın sonuçlanmasını bekliyoruz.
Tüketiciler, gerek tüketici hakem heyetlerine gerekse dağıtım şirketlerine
yapacakları başvurular için Derneğimizin 0 312 425 15 29, 0 312 417 93 34,
0 312 419 37 74 nolu telefonlarını arayarak yardım ve bilgi
isteyebilirler.
Kalıcı çözüm olarak, tüketicilerin sorumlu olmadığı ve kullanmadığı
elektrikten alınan kayıp-kaçak bedellerinin Yargıtay Hukuk Genel Kurul
Kararı gereğince, tüketicilere geri ödenmesi ve hiçbir şekilde
tüketicilere yansıtılmaması konusunda Hükümete, Enerji Bakanlığına ve
EPDK’ya çağrıda bulunuyoruz.
Basınımıza ve kamuoyuna saygıyla duyurulur. 03.11.2014
Turhan ÇAKAR
Genel Başkan |