Ülkemizde, tüketiciler, cep telefonlarında her geçen gün yeni yeni
sorunlarla karşılaşmakta, maddi ve manevi olarak mağdur edilmektedirler.
Ne yazık ki, cep telefonları tüketiciler üzerinde hem yasal bir soygun
aracı hem de yasalara aykırı olarak bir dolandırıcılık aracı olarak
kullanılmaktadır.
Derneğimize gelen şikayetlerde cep telefonları konusunda tüketicilerin
yaşadığı sorunları şu şekilde özetleyebiliriz:
1-Konuşma birim ücretleri çok pahalıdır. Konuşma ücretlerinden %25 Özel
İletişim Vergisi (ÖİV) yani eski adıyla deprem vergisi, %18 KDV, toplam
olarak %43 tüketici vergisi ( dolaylı vergi) alınmaktadır. Türkiye, cep
telefonu konuşma ücreti üzerinden dünyanın en yüksek dolaylı vergisinin
yani tüketici vergisinin alındığı ülke konumundadır. Bununla birlikte, sms,
mms ve internet gibi iletişim hizmeti ücretlerinin de en pahalı olduğu
ülke durumundayız.
2- Konuşma paketlerinde hangi sürede ne kadar ücret alınacağı net ve
açıkça belirtilmediğinden, bir ücret ve zaman aldatmacısı vardır. Bu
nedenle, tüketiciler, değişik operatörlerin değişik konuşma paketleri
arasında hangilerinin ya da hangi paketin daha ucuz olduğu konusunda doğru
ve net bir karşılaştırma yapamamakta, aldatılmakta ve yanıltılmaktadırlar.
3-Normal faturalar ile ayrıntılı faturalar açık ve anlaşılır
düzenlenmediğinden alınan ücretlerin dayanakları tüketiciler tarafından
bilinememektedir.
4- Yalın ADSL fiyatları yüksektir.
5- Tüketicilerin telefon numaraları bilgisi ile diğer şahsi bilgileri
tüketicilerin izni ve haberi olmadan 3.şahıs ve değişik firmalara
satılmakta, daha sonra da tüketiciler çeşitli şekillerde 3.şahıslar ve
firmalarca dolandırılmaktadır.
6-Tüketiciler, istenmeyen mesaj ve iletileri reddetme haklarını
kullanamamaktadır. Bu konuda firmaların oyalaması ve zorluklarıyla
karşılaşmaktadırlar.
7- Özel içerikli hizmetler ( örneğin; müzik dinleme ya da oyun servisi
üyeliği gibi) pahalı olup, bu hizmetlerin ücretlendirilmesi konusunda
açıklık ve netlik yoktur.
8- GSM operatörlerinin ortak anten sistemine geçmemesi ve bu konuda
aralarında bir anlaşma sağlanamaması nedeniyle, gereksiz ve çok sayıda baz
istasyonunun kurulmasına neden olunmaktadır. Bununla birlikte, baz
istasyonlarının da sağlık koşullarına uygun mekanlarda ve mesafelerde
montajının yapılmamasından dolayı elektromanyetik kirliliğin artışına
neden olunmakta, çevre ve insan sağlığı tehlikeye atılmaktadır.
9- Paket süresinin bitiminden sonraki hizmet ücretlendirilmelerinde
tüketiciler yeterince bilgilendirilmedikleri için mağdur edilmektedirler.
10- Tüketicilerin kullanmış oldukları ve iptal ettirdikleri hatlarla
ilgili ödeme yapılan otomatik ödeme talimatının iptal edilmediğinden, bir
başkasına satılan hat için düzenlenecek olan yeni faturalar hattını iptal
eden tüketicinin iptal edilmeyen hesabına yansıdığı için mağdur
edilmektedir.
11- Telekomünikasyon piyasasını düzenleyici ve denetleyici kurum olan
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunda mevcut yasal düzenlemede
olmasına karşın, tüketici örgütlerinin bir temsilcisi bulunmamaktadır.
12- İnsan haklarına ve tüketici haklarına aykırı olarak cep
telefonlarından geniş kapsamlı dinlemeler yapılmaktadır.
Tüketiciler olarak istediğimiz çözüm ile birlikte ilgili ve yetkililere
çağrımız:
1-Konuşma birim ücretleri düşürülsün, konuşma ücretlerinden alınan özel
iletişim vergisi kaldırılsın, KDV indirilsin. Sms, mms ve internet gibi
iletişim hizmeti ücreti indirilsin.
2- Konuşma paketlerinde ücret ve zaman aldatmacısı kaldırılsın.
Tüketicilerin aldatılmaması, yanıltılmaması, doğru ve net bir
karşılaştırma yapılabilmeleri için saniye bazlı ücretlendirmeye geçilsin.
3- Normal faturalar ile ayrıntılı faturalar açık ve anlaşılır bir şekilde
düzenlensin.
4- Yalın ADSL fiyatları düşürülsün.
5- Tüketicilerin telefon numaraları bilgisi ile şahsi bilgilerinin 3.şahış
ve firmaya satılması veya verilmesi önlensin, uymayan firmalara caydırıcı
cezalar verilsin.
6- Tüketicilerin istemedikleri mesaj ve iletileri reddetme haklarına gsm
firmaları tam olarak saygı göstersin ve gerekli önlemleri alsın.
7- Özel içerikli hizmetler ucuzlatılsın ve bu hizmetlerin
ücretlendirilmesine açıklık ve netlik getirilsin.
8- GSM operatörleri ortak anten sistemine geçsin ve baz istasyonlarının
montajını tüketicilerin sağlığına zarar vermeyecek bir şekilde yapsın. Baz
istasyonları kesinlikle yerleşim yerlerinin, parkların, işyerlerinin
dışında boş alanlara kurulsun ya da yüksek binaların çatıları
elektromanyetik dalgalara karşı yalıtılarak bu yalıtılmış çatılara
kurulsun.
9- Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunda yasa gereği tüketici
örgütlerinin bir temsilcisi bulundurulsun.
10- Cep telefonlarından yapılan geniş kapsamlı dinlemeler yasaklansın.
Tüketicilere çağrımız:
Haklarınızı arayınız ve yaşadığınız sorunlarla ilgili olarak Tüketici
Hakları Derneğinden destek isteyiniz. Bilinçli Tüketici Örgütlü
Tüketicidir anlayışından hareketle Tüketici Hakları Derneğine üye olunuz,
mücadelemize katılınız.
Basına ve kamuoyuna saygıyla duyurulur.
Turhan ÇAKAR
Genel Başkan |