Tüketici
Hakları Derneği (THD) Tarafından Açılan Davada Belediyelerce Yüksek Su
Zamlarına Dayanak Gösterilen “…%10’dan Aşağı Olmayacak Nispetinde” İbaresi
İptal Edildi…
● TÜKETİCİ HAKLARI DERNEĞİ (THD) TARAFINDAN AÇILAN DAVADA BELEDİYELERCE
YÜKSEK SU ZAMLARINA DAYANAK GÖSTERİLEN “…%10’DAN AŞAĞI OLMAYACAK
NİSPETİNDE” İBARESİ İPTAL EDİLDİ….
● ANAYASA MAHKEMESİ, ANKARA 1. İDARE MAHKEMESİNCE İLERİ SÜRÜLEN SU SATIŞ
TARİFESİNİN BELİRLENMESİNDE “…%10’DAN AŞAĞI OLMAYACAK NİSPETİNDE”
İBARESİNİN ANAYASA’NIN 2. MADDESİNE AYKIRI OLDUĞU İDDİASINI YERİNDE
GÖREREK İPTALİNE KARAR VERDİ…
● BU KARAR SONUCU BAŞTA ANKARA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ OLMAK ÜZERE BAZI
BELEDİYELERCE YAPILAN İNSAFSIZ SU ZAMLARI DAYANAKSIZ KALMIŞTIR.
● ARTIK, BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİNİN SUYU KAR ARACI OLARAK DÜŞÜNMEYİP,
EVRENSEL İNSAN HAKLARI VE EVRENSEL TÜKETİCİ HAKLARI DOĞRULTUSUNDA
DEĞERLENDİREREK “SU=YAŞAM” OLDUĞU NOKTASINDAN HAREKET ETMELERİ GEREKİR
● BÜYÜKŞEHİR BELEDİYELERİ, ANAYASA MAHKEMESİ’NİN BU KARARINA GÖRE , SUYU 1
KURULUŞLUK SEMBOLİK BİR KARLA TÜKETİCİLERİN HİZMETİNE SUNABİLECEKLERDİR.
|
Sayın basın mensupları;
Sizleri bugün buraya tüketici hakları adına tarihi bir davanın sonucunu
açıklamak üzere davet etmiş bulunuyoruz.
Bildiğiniz gibi, son yıllarda en yaşamsal konularda bile bizzat kamu kurum
ve kuruluşlarınca liberal ekonomi ilkeleri acımasızca uygulanmakta; yaşam
için en doğal hak olan su bile bir kar aracı olarak görülebilmektedir.
Nitekim, bunun en belirgin örneklerinden birisi de başta Ankara Büyükşehir
Belediyesi olmak üzere bazı belediyelerce suya yapılan fahiş zamlardır.
Bu zamlara dayanak olarak ise 2560 sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon
İdaresi Genel Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun
gösterilmektedir. Bu nedenle, Tüketici Hakları Derneği (THD) tarafından
açılan davada, belediyelere su tarifelerinin belirlenmesinde “…%10’dan
aşağı olmayacak nispetinde” şekildeki ilgili yasa maddesi Anayasa
Mahkemesince iptal edilmiştir.
Belediyeler tarafından su tarifelerinin belirlenmesinde dayanak gösterilen
20.11.1981 tarihli, 2560 sayılı İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel
Müdürlüğü Kuruluş ve Görevleri Hakkında Kanun’un 5.6.1986 tarihli, 3305
sayılı Kanun’un 2 maddesiyle değiştirilen 23. maddesinin birinci
fıkrasında yer alan “…%10’dan aşağı olmayacak nispetinde bir kar oranı
esas alınır” hükmüne karşı, Derneğimizce, Ankara 1. İdare Mahkemesi’nde
2010/343 esas sayısı ile açılan davada, mahkeme bu maddenin, Anayasa’nın
2. Maddesine aykırı olduğunu öne sürmüş ve iptali için konuyu Anayasa
Mahkemesi’ne götürmüştü. Ankara 1.İdare Mahkemesi karar gerekçesinde,
büyükşehir belediyeleri uygulayacakları su tarifelerini belirlerken en az
%10 kar oranı uygulamasını öngören bu maddenin kar oranının azami olarak
ne kadar olacağını belirtmediğini ve “hukuk devletinin zorunlu bir unsuru
olan yasaların belirli olması” ilkesine aykırı olarak idareye su
tarifelerinin üst sınırlarının belirlenmesinde sınırsız bir yetki
tanıdığını ileri sürmüştü. Ankara 1.İdare Mahkemesi, 2560 Sayılı Yasa’nın
bu hükmünün Anayasa’nın 2. Maddesinde yer alan “hukuk devleti” ilkesine
aykırılık oluşturduğunu öne sürerek iptali gerektiğini belirtmişti.
Anayasa Mahkemesi, 26 Ocak 2012 Perşembe günü yaptığı toplantıda, Ankara
1. İdare Mahkemesi’nin ilgili 3305 Sayılı Kanun’un 2 maddesiyle
değiştirilen 2560 Sayılı Yasa’nın 23. maddesinin birinci fıkrasında yer
alan “…%10’dan aşağı olmayacak nispetinde bir kar oranı esas alınır”
ibaresinin iptaline karar verilmesi istemini incelemiştir. İnceleme
sonucu, Anayasa Mahkemesi 2011/6 esas sayılı kararında, 2560 sayılı
Kanun’un 3305 sayılı Kanun’un 2 maddesiyle değiştirilen 23. maddesinin
birinci fıkrasının ikinci cümlesinde yer alan;“…%10’dan aşağı olmayacak
nispetinde…” ibaresinin Anayasa’ya aykırı olduğuna ve iptaline; “…bir kar
oranı esas alınır” ibaresinin Anayasa’ya aykırı olmadığına ve itirazın
reddine karar vermiştir.
Değerli basın mensupları;
Anayasa Mahkemesi’nin bu kararına göre, başta Ankara Büyükşehir belediyesi
olmak üzere bazı büyükşehir belediyelerince yapılan insafsız su zamları
dayanaksız kalmıştır. Artık, büyükşehir belediyelerinin suyu kar aracı
olarak düşünmeyip, evrensel insan hakları ve evrensel tüketici hakları
doğrultusunda değerlendirerek “su=yaşam” olduğu noktasından hareket
etmeleri gerekir.
Büyükşehir belediyeleri, Anayasa Mahkemesi’nin bu kararına göre, suyu 1
kuruşluk sembolik bir karla tüketicilerin hizmetine sunabileceklerdir.
Tüketici Hakları Derneği olarak, Büyükşehir belediyelerinin bu konuda
takipçisi olacağız. Hangi büyükşehir belediyesinin tüketici haklarından,
insan haklarından, kamu yararından ve sosyal belediyecilik anlayışından
yana olduğunu, hangilerinin olmadığını kamuoyuna ve tüketicilere
açıklayacağız.
Bu davanın açılmasında ve kazanılmasında büyük emeği geçen Hukuk Komisyonu
üyemiz Avukat Emre Baturay Altınok’a teşekkür ederiz.
Basına ve kamuoyuna saygıyla duyurulur.
Turhan ÇAKAR
Genel Başkan |