Ankara Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi ( UKOME)
tarafından 01.09.2011 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere 2011 yılı
içerisinde şehir içi toplu taşım araçlarına 2.kez zam yapılmıştır. 2011
yılındaki ilk zam ise 1 Ocak 2011 yılından geçerli olmak üzere yapılmıştı.
Ulaşım Koordinasyon Merkezi’nin ( UKOME) kararına göre; çok binişli
manyetik kartlarda tam yolcu 1 biniş bedeli 165 kuruştan 175 kuruşa
yükseltilmiştir. Çok binişli manyetik öğrenci kartlarında 1 biniş bedeli
125 kuruştan 130kuruşa yükseltilmiştir. Şehir merkezinde özel halk otobüsü
ve özel toplu taşıma araçlarında 1 tam yolcu ücreti 2TL’den 210kuruşa
yükseltilmiştir. Ankara kent içi kısa mesafede minibüs yolcu ücreti
2TL’den 210kuruşa, en uzun mesafede ise 230kuruştan 240kuruşa
yükseltilmiştir. Diğer taraftan, aktarma yapacak tam biletli yolculardan
alınacak her bir transfer ücreti ise 55kuruştan 58kuruşa yükseltilmiştir.
Bu son zam kararına göre; 2011 yılında belediye toplu taşım araçlarında
ilk 9 ayda 150kuruştan 175kuruşa yükseltilen bir binişlik tam yolcu
ücretine %16.7, 110kuruştan 130kuruşa yükseltilen bir binişlik öğrenci
ücretine ise %18.2 zam yapılmıştır. Oysa, bu süre içerisinde asgari ücrete
net %10, emekli memur ücretine ise %7.2 oranında zam yapılmıştır. Kent içi
toplu taşım araçlarında uygulanan transfer ücreti ise soygun ücreti
olmuştur.
Eylül 2011 tarihi itibariyle Türkiye’de uygulanan ortalama belediye otobüs
ücreti 145kuruş, ortalama dolmuş ücreti 147 kuruş iken Ankara’daki yüksek
ulaşım ücretlerini hem hukuksal hem de tüketici hakları yönüyle kabul
etmek mümkün değildir. Bununla birlikte, Ankara’nın dışındaki tüm illerde
öğrenci ulaşım ücretleri 1TL’nin altında iken, Ankara’da öğrenci
ücretlerinin 130 kuruş oluşunun mantıksal açıklaması olabilir mi?
Asgari ücret 1 Temmuz 2011’den itibaren ikinci 6 ay için net 659TL
olmuştur. Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin bu son zam kararıyla 1 kişinin
çok binişli kartlarda transfersiz aylık ulaşım ücreti 105TL, yani asgari
ücretin %16’sı olmuştur. 1 kişinin 1 transferli aylık ulaşım ücreti
139.8TL, yani asgari ücretin yüzde21.2’si olmuştur. Eğer, asgari ücretli
ailede okula giden bir öğrenci varsa, bu asgari ücretli ailenin 1
aktarmalı ulaşım ücreti ile 78TL olan aylık öğrenci ulaşım ücretinin aylık
toplamı 217.8TL, yani asgari ücretin %33’üdür.
Dünyanın hiçbir başkentinde dar gelirli tüketicileri bu derece ezen,
tüketicilerin aylık ücretinden ulaşıma bu kadar pay ayırdığı bir fiyat
politikası yoktur. Bu politika yalnızca Melih Gökçek’e özgü bir
politikadır. Bu insafsız, vahşi, tüketici ve insan haklarını ayaklar
altına alan, kamu yararına aykırı olan, hukuk dışı zam politikasının
dayanağı olabilecek ne ulusal bir yasa ne de uluslar arası bir sözleşme
mevcuttur. Yapılan zam, Anayasa’nın 73.maddesi ile Birleşmiş Milletler
Uluslar arası Ekonomik, Sosyal ve Kültürel Haklar Sözleşmesinin
11.maddesine aykırıdır.
Ankara, kent içi ulaşımında, bu son zamla birlikte tüketicilerin alım gücü
dikkate alındığında Türkiye’nin ve dünyanın en pahalı kenti durumundadır.
Ankara, kent içi ulaşımda zam şampiyonluğunu bırakmamaktadır.
Artık yeter diyoruz. Ulaşımda bindirim değil, indirim istiyoruz. “Gökçek,
elini cebimizden çek”, diyoruz. Başkent Ankara’mızın ulaşımda zam
şampiyonu ve en pahalı kent olmasını doğru bulmuyor ve kabul etmiyoruz.
“Ulaşımda soyguna artık son verilsin”, diyoruz.
Uygulanması halinde, telafisi güç ve imkansız zararların doğması ve idari
işlemin açıkça hukuka aykırı olması nedeniyle, zam kararının yürütmesinin
durdurulması ve iptali için bugün burada, Ankara Nöbetçi İdare Mahkemesi
Başkanlığında, Ankara Büyükşehir Belediye Başkanlığı ile EGO Genel
Müdürlüğü’ne Tüketici Hakları Derneği olarak dava açmış bulunuyoruz.
2010 yılı başından beri açmış olduğumuz ve halen devam etmekte olan 3 dava
ile birlikte bu son davamız Ankara kent içi toplu taşım araçlarına yapılan
zamlara karşı açtığımız 4.dava olmaktadır.
Tüm basınımıza ve kamuoyuna duyurulur.
Turhan ÇAKAR
Genel Başkan |