Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) Banka Kartları ve Kredi
Kartları Hakkındaki Yönetmeliğinde 17 Aralık 2010 tarihinde değişiklik
yaparak, 17.06.2011 tarihinden geçerli olmak üzere limiti 5000TL ve
üzerinde olan kartların asgari ödeme tutarlarını %20’den %22’ye çıkartmış,
yeni kredi kartı alacak olanların da bu asgari ödeme tutarını %40 olarak
belirlemiştir. Mevcut kredi kartlarında asgari ödeme tutarlarının altışar
aylık artışlarla ve yeni kartlarda olduğu gibi %40’a eşitleneceği düzen
altına alınmıştır.
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) tarafından yapılmış olan,
tüketicilerin bilgisinin olmadığı ve tüketicilere bildirilmeyen söz konusu
Yönetmelik değişikliği tüketiciler için çok büyük sakıncalar taşımaktadır.
Özellikle de asgari ödemelerle yaşamını sürdürmek zorunda olan, yatır-çek
yaparak nakit kullanma ve borçlarını döndürebilme durumunda olan on milyon
dolayındaki kart sahibi tüketicileri çok zor durumda bırakacak olan
Yönetmelik değişikliği şöyledir: Bir takvim yılı içerisinde en fazla 3
defa, dönem borcunun %50’sine kadar ödeme yapılan kredi kartlarının
limitleri, dönem borcunun tamamının ödenmesine kadar arttırılamaz ve bu
tür kartlar nakit kullanımına kapatılır.
17 Haziran 2011 tarihinde yürürlüğe giren Yönetmelik değişikliği
gereğince, bu tarihten itibaren her ay bir ödeme olmak üzere 3 ay
içerisinde yapılacak 3 asgari ödemede, eğer, tüketici dönem borcunun
%50’sini ödemezse nakit avans – taksitli nakit avans çekemeyecektir. Bu
değişiklik tüketicilere bildirilmediği için, 17 Eylül 2011 tarihinden
itibaren milyonlarca kredi kartı sahibi tüketici büyük bir şok yaşayacak
ve aile dramlarının yaşanmasına neden olunacaktır.
BDDK, yaptığı Yönetmelik değişikliğini uygulamaya koymadan önce, konuyu ne
tüketici kamuoyuyla ne de medyayla paylaşmıştır. BDD tarafından bu
Yönetmelik değişikliği tüketicilere duyurulmadığı gibi, bu düzenlemenin
uygulayıcısı olan banka ve özel finans kuruşları da bugüne kadar
tüketicileri bilgilendirmemiştir.
Bankaların her yöntemi kullanarak peynir ekmek gibi kredi kartı dağıttığı
bu ortamda, bankaları denetlemekle yetkili olan BDDK’nın Yönetmelik
değişikliğini kamuoyunda tartışmaya açmadan, adeta, Yönetmelik
değişikliğini bankaların tüketicilerden gizlemesine zemin hazırlayarak,
yapmış olduğu bu değişiklik hukuki belirlilik ilkesiyle bağdaşmamaktadır
Sözleşme öncesinde ve sözleşmenin yürürlüğe girmesinden sonra
tüketicilerin aydınlatılması, hele hele sözleşme değişikliğinin önceden
tüketiciyle müzakere edilerek tüketicinin aydınlatılması ve
bilgilendirilmesi hem evrensel hem de yasal tüketici haklarındandır.
Çünkü, bu tuzak dolu Yönetmelik değişikliği, ülkemizde çoğunluğu asgari
ücretle çalışan ve emekli olan tüketicilerin içine düştükleri ve
düşürüldükleri durumu daha da içinden çıkılmaz bir hale getirecek ve
zorlaştıracaktır.
Zira, milyonlarca tüketici, kredi kartının asgari ödemesini yaparak
geçimini ve yaşamını sürdürebilmektedir. Ancak, ne yazık ki, bu imkan
BDDK’nın Yönetmelik değişikliğiyle tek taraflı olarak tüketicinin elinden
alınmış olup, daha önceleri de olduğu gibi intiharlara, yuvaların
yıkılmasına neden olacağı, parçalanmış ailelerden oluşan bir toplum
oluşturacağı konusunda endişe ve kaygılarımız bulunmaktadır.
Tüketici haklarına aykırı olan 17.12.2010 tarihinde Resmi Gazete
yayınlanan ve 17.06.2011 tarihinde yürürlüğe giren Banka Kartları ve Kredi
Kartları Hakkındaki Yönetmelik ile değişikliğe uğratılan eski Yönetmeliğin
17.maddesinin e bendindeki ve 22.maddesinin 6.bendindeki değişikliğin
uygulanmaması konusunda Tüketici Hakları Derneği tarafından 11.08.2011
tarihinde BDDK’ya başvuruda bulunulmuştur.
Tüketici Hakları Derneği olarak, tüketiciler adına BDDK’ya sesleniyoruz:
intiharlara, yuvaların yıkılmasına ve ailelerin parçalanmasına neden
olunmaması için bir an önce bu Yönetmelikte sözü edilen değişiklikleri
kaldırınız. Aksi takdirde yaşanacak dramların sorumlusu siz olacaksınız.
Kamuoyuna ve tüketicilere saygıyla duyurulur.
Turhan ÇAKAR
Genel Başkan |