Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından başkentin muhtelif cadde, sokak ve
bulvarlarında 2010 yılı Aralık ayı sonu itibariyle açık otopark uygulaması
başlatılması nedeniyle, bu durumdan rahatsız ve mağdur olan bir çok
tüketicinin Derneğimize şikayette bulunmaları üzerine, Derneğimizce
Büyükşehir Belediyesi ile yazışmalar yapılarak uygulamanın yasal dayanağı
sorulmuştur.
Belediye ile Derneğimizin bu yazışmaları sürerken Çankaya Belediyesinin
açmış olduğu dava sonucunda Ankara 1.İdare Mahkemesi 18.02.2011 tarihinde
yürütmeyi durdurma kararı vermiştir. Ancak, Mahkemenin bu kararı üzerine
Mayıs 2011 ayında toplanan Ankara Büyükşehir Belediye Meclisi, Ankara
1.İdare Mahkemesinin 18.02.2011 tarihinde almış olduğu yürütmeyi durdurma
kararının gereğini yerine getirmeyerek birkaç küçük değişiklikle eski
uygulamanın devamı konusunda yeni bir karar almıştır.
Bu yeni uygulama gereğince, cadde, sokak ve bulvar üzerinde ikamet eden
kat maliklerinden sabah saat 8 ile akşam saat 20 arasında ücret
alınacaktır. Akşam saat 20 ile sabah saat 8 arasında kat maliklerinden
ücret alınmaması için kat maliklerinin ilgili muhtarlıktan veya nüfus
müdürlüğünden gerekli ikametgah belgesi temin ederek otopark işletmesinden
kart alması ve bu kartı ibraz etmesi koşulu getirildi.
Ankara Büyükşehir Belediyesinin bu uygulaması hukuka, Anayasa’ya,
yasalara, tüketici haklarına, çağdaş ve demokratik belediyecilik
anlayışına ve kamu yararına aykırı bir uygulamadır.
Anayasa’nın 56.maddesinde, herkesin sağlıklı ve dengeli bir çevrede yaşama
hakkına sahip olduğu, 57.maddesinde ise, Devletin, şehirlerin
özelliklerini ve çevre şartlarını gözeten bir planlama çerçevesinde konut
ihtiyacını karşılayacak tedbirler alacağı belirtilmektedir. Ancak, Ankara
Büyükşehir Belediyesi planlamayı pilavlama olarak anlayıp hareket
etmektedir.
5393 Sayılı Belediye Yasası’nın 14.maddesinde ; şehir içi trafik
hizmetlerini yapmak ve yaptırmak belediyenin görevleri arasında
sayılmasına rağmen; Belediye Yönetimi, Belediye Yasası’nın bu hükmünü
cadde, sokak ve bulvarların açık otopark haline getirilmesi şeklinde
anlayarak hareket etmektedir.
2918 Sayılı Karayolları Trafik Yasası’nın 12.maddesinde; il sınırları
içinde mahalli ihtiyaç ve şartlara göre trafik düzen ve güvenliğini
sağlamak amacıyla gerekli tedbirleri almak, trafiğin düzenli bir şekilde
akımını sağlamak bakımından altyapı hizmetleri ile ilgili tedbirleri
almak, trafik ile ilgili sorunları çözümlemek il ve ilçe trafik
komisyonlarının görev ve yetkileri arasında sayılmıştır. Ancak, belediye
tarafından ilgili yasanın bu hükmü, trafikten rant sağlayarak “bir takım
özel firmaların sorununu çözmek” şeklinde anlaşılmaktadır.
3194 Sayılı İmar Yasası’nın 37.maddesinde, “imar planlarının tanziminde
planlanan beldenin ve bölgenin şartları ile müstakbel ihtiyaçlar göz
önünde tutularak lüzumlu otopark yerleri ayrılır” denilmektedir. Ancak,
Ankara Büyükşehir Belediye Yönetimi ve Meclisi, İmar Yasası’nın gereğini
yerine getirmek bir tarafa, cadde ve sokakları park yeri olarak
algılamakta ve görmektedir.
Otopark Yönetmeliğinde ise, binaların otopark sorununun nasıl çözüleceği
belirtilmiş olmasına rağmen bu Yönetmeliğin gereğini yerine getirmeyen
Ankara Büyükşehir Belediye Yönetimi, rant yaratma anlayışlarına uygun
olarak otopark sorununu çözdüğünü sanarak Ankaralıların hem maddi hem de
manevi yönden mağduriyetine yol açmakta ve Başkent Ankara’yı yaşanmaz hale
getirmeye çalışmaktadır.
Trafik sorunlarının çözümünde “Trafik Mühendisliği Bilimi”nin uygulaması
gerekirken, Ankara Büyükşehir Belediyesi Yönetimi Bilime öcü gibi
bakmaktadır.
İkametgah sahiplerinden alınan otopark ücreti nedeniyle de, ayrıca,
Anayasa’nın sosyal devlet ilkesi de çiğnenmektedir.
Görülmektedir ki, Ankara Büyükşehir Belediye Yönetimi Anayasa ve yasaları
hiçe sayarak Ankara’nın trafik ve otopark sorununu çözmek yerine içinden
çıkılmaz bir duruma sokup, Ankaralıları hem maddi hem de manevi yönden
mağdur etmiştir.
Belediye Yönetimi tarafından tüketicilerin evrensel ve yasal haklarından
olan güvenlik hakkı, sağlıklı bir çevrede yaşama hakkı ve ekonomik
çıkarlarının korunması hakkı görmezden gelinmekte ve ayaklar altına
alınmaktadır.
Tüketici Hakları Derneği olarak, Ankara Büyükşehir Belediye Yönetimini,
Anayasa’nın, yasaların, kamu yararı anlayışının, tüketici haklarının,
çağdaş ve demokratik belediyecilik anlayışının, trafik mühendisliği
biliminin gereklerini yerine getirerek ve Ankaralılara saygı göstererek
trafik sorunu ile otopark sorununu çözmeleri çağrısında bulunuyoruz.
Ankara Büyükşehir Belediye Meclisinin cadde, sokak ve bulvarlardaki açık
otoparklara ilişkin Mayıs 2011 tarihinde almış olduğu karar ile bu kararın
dayanakları olan 9.8.2007 tarihli ve 30.10.2010 tarihli UKOME kararlarının
açıkça kamu yararı ve hizmet gerekleri ile usul ve hukuka aykırılığından
dolayı yürütmesinin durdurulması ve iptali için Derneğimiz tarafından dava
açılmıştır.
Tüm Ankaralılara ve kamuoyuna duyurulur.
Turhan ÇAKAR
Genel Başkan |