Yargıtay
13.Hukuk Dairesinin Yeni Heyetinin Aldığı Kararlar Bankaları Koruyucu,
Tüketicileri Ezici Kararlardır
●
YARGITAY 13.HUKUK DAİRESİNİN YENİ HEYETİNİN ALDIĞI
KARARLAR BANKALARI KORUYUCU, TÜKETİCİLERİ EZİCİ
KARARLARDIR
●
KREDİ KARTINA İLİŞKİN YENİ KARARLAR BANKALARIN
TÜKETİCİLER ÜZERİNDE PERVASIZCA, ACIMASIZCA, HUKUK DIŞI
UYGULAMALARINA YOL AÇACAKTIR.
●
HÜKÜMET KART ÜCRETİ ALINAMAYACAĞINA İLİŞKİN YENİ YASA
ÇIKARTARAK MEVCUT BELİRSİZLİĞİ ÖNLEMELİDİR.
|
Yargıtay 13.Hukuk Dairesinin yeni heyeti, sözleşmede olsun ya da olmasın,
bankaların tüketicilerden istedikleri miktardaki yıllık kart ücretini
alabilecekleri, tüketicinin bunu kabul etmemesi durumunda bankaların kredi
kartını iptal edebileceklerine ilişkin Nisan 2011 ayından beri eski
heyetin kararının zıttı kararlar vermeye başlamıştır. Bu kararlar,
bankaları koruyucu, tüketicileri ezici kararlardır. Bu kararlar, hukukun
temel ilkelerine, Tüketicinin Korunması Hakkında Yasa’ya, insan haklarına,
evrensel tüketici haklarına aykırı kararlardır. Peki neden böyle
düşünüyoruz?
Yargıtay 13.Hukuk Dairesi’nin eski heyeti, bir bankanın tüketiciye verdiği
kredi kartı sözleşmesine koyduğu yıllık kart ücreti alınacağına ilişkin
şartın tüketiciyle müzakere edilerek sözleşmeye konulduğunun banka
tarafından kanıtlanamadığından “Haksız Şart” olduğu, bu nedenle bankanın
tüketiciden yıllık kart ücreti alamayacağına 2.5.2008 tarihinde karar
vermişti.
Yargıtay 13.Hukuk Dairesi’nin eski heyetinin verdiği bu kararın dayanağı
Tüketicinin Korunması Hakkında Yasa’nın “sözleşmelerdeki haksız şartlar”
başlıklı 6.maddesidir. Çünkü, bankalar, Yasa’ya aykırı olarak
tüketicilerle müzakere etmeden sözleşmeleri tek taraflı ve standart olarak
hazırlayıp tüketicilere dayatmaktadır. Tüketiciler bu sözleşmelerin
içeriğine etki edememektedirler.
Yargıtay 13.Hukuk Dairesi’nin eski heyetinin Tüketicinin Korunması
Hakkında Yasa’ya uygun olarak verdiği bu kararla, tüketiciler, bankaların
Yasa’ya ve Dairenin kararına aykırı olarak aldıkları yıllık kart
ücretlerini tüketici sorunları hakem heyetlerine başvuruda bulunarak
alabiliyordu. İtiraz eden bankaların açtıkları davalar da tüketici
mahkemeleri tarafından reddediliyordu.
Yargıtay 13.Hukuk Dairesi’nin yeni heyetinin verdiği kararlar bankaları
koruyucu, tüketicinin aleyhine olan kararlardır. Bu kararlar Türk yargı
sistemi için son derece düşündürücüdür. Çünkü, Tüketicinin Korunması
Hakkında Yasa diyor ki, sözleşmelerdeki haksız şartlar geçersizdir,
tüketiciler için bağlayıcı değildir. Daha da önemlisi, sözleşmede olmayan
bir şartın dayatılması ne yasaldır, ne hukukidir. Oysa, yeni daire,
“sözleşmede şart olsun ya da olmasın bankaların tüketicilerden kredi kartı
ücreti alabileceği” şeklinde karar vererek bu konudaki tutumlarını ortaya
koymuşlardır. Yeni heyetin kararına göre, tüketiciler, bankaların her
istediği şartı yerine getirmek zorundadır. Oysa, zayıf olan taraf
tüketicilerdir. Bu nedenle, korunması gereken taraf tüketicilerdir.
Yargıtay 13.Hukuk Dairesi’nin yeni heyetinin verdiği kararlar bir
belirsizlik yaratmıştır. Bu kararlarla, tüketiciler büyük bir haksızlığa
ve soyguna maruz bırakılmıştır. Bu kararlar, bankaların tüketiciler
üzerinde pervasızca, acımasızca, insafsızca, keyfi, hukuk dışı
uygulamalarına yol açacaktır.
Tüketicileri, bankaların her istediği şartı kabul etmek zorunda bırakan bu
kararları veren heyetin bu kararlarını düzeltmelerini bekliyor ve
diliyoruz.
Tüketicilerin daha büyük soygunlara maruz kalmamaları bakımından Hükümete
ve ilgili Bakanlığa bu sorunun çözümü için bir yasal düzenleme yapmaları
çağrısında bulunuyoruz. Hükümetten ve ilgili Bakanlıktan Tüketicinin
Korunması Hakkında Yasa’nın gereklerine uygun davranılmasının sağlanmasını
ve Yasa’nın gereklerinin yerine getirilmesini istiyor ve bekliyoruz.
Tüketicilere sesleniyoruz: haklarınıza sahip çıkın. Bölgenizin, ilinizin
milletvekillerine mektup yazarak ve kendileriyle görüşerek bu haksızlığın
giderilmesi konusunda önlem almalarını isteyiniz. Derneğimizin
mücadelesine destek veriniz. Yargıtay 13.Hukuk Dairesi’nin yeni heyetinin
verdiği kararlarla eski heyetin verdiği karar arasında bir çelişki
olduğundan yaratılan belirsizlik giderilene kadar tüketici sorunları hakem
heyetlerine başvuruda bulunmayınız, bekleyiniz. Tüketici Hakları Derneği
ile sürekli irtibat halinde olunuz.
Tüketicilere bir önerimiz daha var: Yıllık kredi kartı ücreti almayan
banka ya da bankaların kredi kartlarını kullanınız.
Turhan ÇAKAR
Genel Başkan
|