Başkent Elektrik Dağıtım A.Ş., Ölçüler ve Ayar Yasa’sında bir zorunluluk
olmadığı halde 10 yılını dolduran elektrik sayaçlarını elektronik
sayaçlarla değiştirmeyi zorunlu tutarak aboneler üzerinden vurgun
yapmaktadır.
Ölçüler ve Ayar Yasa’sı ile Ölçü ve Ölçü Aletleri Muayene Yönetmeliğine
göre elektrik sayaçlarının 10 yıllık periyodik muayeneleri yapılmak
durumundadır. Periyodik muayenelerin yaptırılması sorumluluğu ise 31
Aralık 2009 tarihinde Ölçü ve Ölçü Aletleri Yönetmeliğinde yapılan bir
değişiklik ile dağıtım şirketlerine verilmiştir. Yasa ve Yönetmeliğe uygun
olarak 10 yılını dolduran sayaçların Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca her
yıl yayınlanan tarife tebliğine göre küçük bir ücret karşılığında
muayenelerinin yapılması gerekmektedir. Ancak, bu yapılmayıp abonelere
zorunlu olarak elektronik sayaç satılmaktadır.
Önce, bir çağrı yazısı gönderilerek abonelerin işletme müdürlüklerine
başvurusu istenilmektedir. Abone, ilgili işletme müdürlüğüne başvuruda
bulunduğunda kendisine daha önce düzenlenmiş standart bir form
doldurulmaktadır. Bu formların içeriği sanki abonelerin kendilerinin
istekleriymiş gibi düzenlenmiştir. Formlarda, “elektronik sayaç değişimi”
diye tek bir seçenek bulunmakta ve bu seçeneğe abonelerin kendi
istekleriymiş gibi işaret koydurulmaktadır.
Konunun daha da düşündürücü yönü ise, Başkent Elektrik Dağıtım A.Ş.’nin
işletme müdürlüklerinde tüketiciye satılan elektronik sayaç faturaları
kurum adına değil de sayaç satan bir başka firma adına düzenlenmiş olarak
tüketicilere verilmektedir. Bu durumu gizlemek, sayacın abone tarafından
sanki başka bir şirketten alındığını kanıtlayabilmek ve sorumluluğu
abonelere yüklemek için abonelere doldurulan standart formlarda aynen
şöyle bir ifade bulunmaktadır: “şahsıma/şirketinize ait olan sayacın 10
yıllık damga süresinin dolması nedeniyle tarafımdan temin edilen sayaç ile
şirketinizce değiştirilmesini istiyorum.” Bu ifadeyle açıkça görülmektedir
ki kurum tarafından bir hileye başvurularak ticari risklerini güvenceye
almaya çalışmaktadırlar.
Başkent Elektrik Dağıtım A.Ş. ‘nin dağıtım şirketlerinde, monofaze ( tek
fazlı ) elektrik sayaç kullanan abonelere 29TL karşılığında, trifaze ( üç
fazlı ) elektrik sayacı kullanan abonelere ise 59TL karşılığında
elektronik sayaç satılmaktadır.
Başkent Elektrik Dağıtım A.Ş. ‘nin sorumlu olduğu Ankara, Çankırı,
Kastamonu, Zonguldak, Kırıkkale, Bartın, Karabük illerinde yaklaşık
3.200.000 ( üç milyon ikiyüz bin) abone bulunmaktadır. Bu abonelerin
yaklaşık 2.695.000’i ( iki milyon altıyüz doksanbeşbin) konut, 435.000’i (
dörtyüz otuz beş bin) ticarethane, geri kalanları ise resmi daire,
tarımsal sulama, sanayi kuruluşları ile diğer çeşitli kuruluşlardan
oluşmaktadır.
Konut abonelerinin yaklaşık %85’inde monofaze, %15’inde ise trifaze sayaç
kullanılmaktadır. Ticarethanelerin ise yaklaşık %50’sinde monofaze, diğer
%50’sinde ise trifaze sayaç kullanılmaktadır. 3.200.000 elektrik sayacının
yaklaşık 2.513.000’i ( iki milyon beşyüzonüçbin) monofaze, 687.000’i (
altıyüz seksen yedi bin) trifazedir.
Abonelerin kullandığı monofaze sayaçların yerine kendilerine satılmakta
olan elektronik sayaçların yaklaşık olarak toplam bedeli 72.877.000 TL’dir
( yetmişikimilyon sekizyüzyetmişyedibinTL). Abonelerdeki trifaze sayaç
yerine kendilerine satılmakta olan elektronik sayaçların yaklaşık toplam
bedeli ise 40.533.000TL’dir ( kırkmilyon beşyüzotuzüçbinTL). Monofaze ve
trifaze sayaçlardan yaklaşık olarak toplam 113.410.000TL (yüzonüçmilyon
dörtyüzonbinTL) vurgun yapılacaktır.
Yalnızca konut abonelerinden ise yaklaşık 90.288.000TL ( doksanmilyon
ikiyüzseksensekizbinTL) vurgun yapılacaktır.
Başkent Elektrik Dağıtım A.Ş.’nin yasal düzenlemeler ve tüketici haklarına
aykırı olan bu haksız ve ahlak dışı uygulamasına karşı Sanayi ve Ticaret
Bakanlığı’nı, EPDK’nu, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı’nı ve diğer
ilgili ve yetkilileri Tüketici Hakları Derneği olarak acilen bu vurgunu ve
haksızlığı durdurmak üzere göreve çağırıyoruz.
İlgili yasal düzenlemelere, tüketici haklarına aykırı olan ve aboneler
üzerinden yapılan bu vurguna ve ahlak dışı uygulamaya biran önce son
verilmelidir.
Tüketicilere şu çağrıda bulunuyoruz: İsteğiniz dışında yasal düzenlemelere
ve tüketici haklarına aykırı olarak sizlere satılan elektronik sayaç
bedelini geri alabilme hakkınız vardır. Bunun için Tüketici Hakları
Derneğinden gerekli yardımı isteyebilirsiniz. 425 15 29, 417 93 34, 419 37
74 nolu telefonlardan Tüketici Hakları Derneği’ne ulaşabilirsiniz. İkamet
ettiğiniz yerlerdeki Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerine başvuruda
bulunabilirsiniz.
Tüketici Hakları Derneği olarak bu haksız uygulamaya karşı gerekli yasal
ve hukuki girişimlerde bulunacağımızı belirtmek istiyoruz.
Kamuoyuna saygıyla duyurulur.
Turhan ÇAKAR
Genel Başkan |