ASKİ, yeni abonelere zorunlu olarak kullandırdığı ön ödemeli kartlı su
sayacından güvence bedeli (teminat) almaktadır.
Tüketici, hem sayacın bedelini hem de kullanacağı suyun bedelini peşin
olarak zaten ödemektedir.
Güvence bedelinin anlamı, mekanik sayaç kullanan tüketiciler için
kullanılan su bedeline ilişkin fatura düzenlendiğinden, fatura bedelinin
ödenmemesi olasılığı karşılığında teminat niteliğinde alınan bir bedel
olmasıdır.
Oysa, kartlı ön ödemeli elektronik sayaç kullanımında, tüketici, hem
sayacın bedelini hem de kullanacağı suyun bedelini peşin olarak
ödediğinden, kendisinden alınan güvence bedelinin yani teminatın mantıki
bir dayanağı yoktur.
Nitekim, kendilerinden güvence bedeli alınan bazı tüketicilerin yapmış
oldukları yasal girişimlerde, tüketici sorunları hakem heyetleri haksız
yere alınan güvence bedelinin tüketicilere iadesine karar verdikleri
halde, ASKİ bu kararlara iptal davası açmaktadır.
ASKİ’nin tüketici sorunları hakem heyetlerinin kararlarına açmış olduğu
iptal davalarını ise tüketici mahkemeleri alınan güvence bedelinin mantıki
bir dayanağı kalmadığı gerekçesi ile reddetmektedir.
Tüketiciler bu haksız uygulama karşısında hakkını aramaya kalktıklarında
ASKİ zorluk çıkarmakta, hakem heyeti kararlarını uygulamamaktadır.
Tüketiciler, ancak, mahkemeler tarafından ASKİ’nin itirazı reddedildiğinde
ödedikleri güvence bedelini geri alabilmektedirler.
ASKİ’nin bir an önce, bu haksız uygulamadan dönmesini, haksız yere aldığı
güvence bedellerini tüketicilere zorluk çıkarmadan ödemesini, Deli Dumrul
gibi davranmaktan vazgeçmesini öneriyoruz.
Ön ödemeli kartlı su sayacı alan ve haksız yere güvence bedeli ödeyen,
ancak bugüne kadar her hangi bir girişimde bulunmayan binlerce tüketiciye
haklarını aramaları ve yasal girişimde bulunmaları çağrısında bulunuyoruz.
Tüketici Hakları Derneği olarak, haksız yere ödediği güvence bedelini geri
almak için hakkını aramak isteyen tüketicilere izlenecek yol hakkında
gerekli bilgileri vermeye ve yardımcı olmaya hazırız.
Turhan ÇAKAR
Genel Başkan |