EGO’nun 1996 yılından itibaren zorunlu kıldığı elektronik doğalgaz
sayaçlarının stoklarda kalmadığı gerekçe gösterilerek, daha önce sökülmüş
olan eski mekanik sayaçlar Başkent Doğalgaz Dağıtım A.Ş. tarafından ikinci
kez tüketicilere satılmaktadır.
Garanti süresi geçmiş ve 1988,89,90,91 tarihlerine ait olup tüketicilere
bir bedel karşılığında verilerek daha sonra sökülmüş olan söz konusu
mekanik sayaçlar yeni sayaç fiyatına 47.2 ABD Doları karşılığında
tüketicilere yeniden satılmaktadır.
Başkent Doğalgaz Dağıtım A.Ş.’nin bu uygulaması üzerine Keçiören Tüketici
Sorunları Hakem Heyetine başvuruda bulunan bir tüketici kendisine eski
sayaç satıldığını ileri sürerek ödemiş olduğu bedel karşılığında kendisine
yeni bir sayaç takılmasını istemiştir. Hakem heyeti de tüketici lehine
bedel indirimine karar vermiştir.
Başkent Doğalgaz Dağıtım A.Ş. Genel Müdürlüğü’ne ve Ankara Büyükşehir
Belediyesi Yönetimine soruyoruz:
• Madem ki tüketicilere mekanik sayaç kullandırma kararı verdiniz, neden
1996 yılından itibaren çok yüksek fiyatlarla tüketicilere elektronik sayaç
taktırma zorunluluğu getirmiştiniz ?
• Garanti süresi geçmiş 1988, 89, 90, 91 tarihli ve bir bedel karşılığında
tüketicilere verilmiş, kullanılmış ve eski mekanik sayaçların tüketicilere
yeni fiyat üzerinden 2.kez satılması ahlaki midir , kamu yararına ve
tüketici haklarına uygun mudur?
Başkent Doğalgaz Dağıtım A.Ş. ve Ankara Büyükşehir Belediyesi görevini
kötüye kullanmaktadır, kamu hizmetini suiistimal etmektedir, tüketici
haklarını çiğnemektedir.
Başkent Doğalgaz Dağıtım A.Ş. Genel Müdürlüğü, Tüketicinin Korunması
Hakkında Yasa’ya aykırı olarak ayıplı bir işlem ve uygulama içerisindedir.
Buradaki ayıplı işlem ve uygulamanın birkaç boyutu bulunmaktadır. Şöyle
ki;
• Daha önce başka bir tüketiciye bir bedel karşılığında satılmış olan,
kullanılmış ve garanti süresi geçmiş, mekanik sayaç 2.kez tüketiciye yeni
sayaç gibi satılmıştır. Bu nedenle yapılan işlem ayıplı bir işlemdir.
• Abonelik sözleşmesi, tek taraflı olarak tüketiciyle müzakere etmeden
hazırlandığından ve belirlenen şart tüketici aleyhine dengesizliğe neden
olduğundan haksız şarttır. Yasaya göre de haksız şart bağlayıcı değildir.
• Tüketicinin seçme hakkı engellenmiştir. Tüketici mekanik sayaç ya da
elektronik sayaçtan birisini seçebilmelidir.
•Tüketicinin kullanmak istediği sayacı piyasadan daha ucuza alabilme
olanağı bulunmakta, ancak bu olanak kendisine kullandırılmamaktadır.
Bu nedenle, binlerce tüketici haksızlığa uğratılmış ve mağdur edilmiştir.
Bu durumda bulunan tüketiciler ikamet ettikleri tüketici sorunları hakem
heyetlerine süresi içersinde başvuruda bulunarak; kullanılmış, garanti
süresi geçmiş ve kendilerine 2.kez satılmış eski sayaçlara ödedikleri
bedeli isteyebilirler. Tüketici Hakları Derneği, bu durumda bulunan
tüketicilere, istemeleri halinde gerekli hukuksal desteği verecektir.
Tüketicilere çağrımız: hakkınızı arayınız.
Turhan ÇAKAR
Genel Başkan |