Tüketici Hakları Derneğini Tanıyalım
Tüketici Hakları Derneği, 18 Ocak 1991 yılında emekli, memur, işçi,
mühendis, öğretmen, avukat, ev kadını gibi toplumun çeşitli kesimleri
tarafından kurulmuştur. Gönüllü, bağımsız ve demokratik bir kitle örgütü
olan Tüketici Hakları Derneği’nin Genel Merkezi Ankara’dadır.
Derneğimizin kurucuları kuruluş aşamasında, Derneğin adını verirken yarım
gün tartıştı. O günlerde ve yıllarda “ tüketici hakları kavramı” ndan söz
edilmiyordu. Toplumda, tüketici bilinci çok azdı. Kurucular olarak,
ülkemizde “tüketici hakları kavramını” yerleştirmek ve tüketicilerde “hak
arama bilinci”ni oluşturmak ve geliştirmek amacıyla Derneğin adını “
Tüketici Hakları Derneği ” olarak koydular.
Tüketici Hakları Derneği’nin amacı, tüketici haklarının yerleştirilmesi,
yaygınlaştırılması, savunulması, tüketici bilincinin oluşturulması ile
birlikte güçlü, etkili bir tüketici hareketi oluşturulmasıdır. Bugün
ülkemizde tüketici hakları kavramından söz ediliyorsa ve bu kavram
ülkemizde giderek yaygınlaşıyorsa, bu oluşumda Tüketici Hakları
Derneği’nin çabası yadsınamaz.
Tüketici Hakları Derneği, amaçlarını gerçekleştirebilmek için
aşağıdaki ilkelere uyulmasını gözetir:
-Bütün mal ve hizmet sunumlarında tüketici haklarını gözeten politikaların
uygulanması için çalışır.
-Siyasi, idari ve ticari kuruluşlardan bağımsız olarak hareket eder.
-Tüketicilerin bilgilendirilmesi ve diğer çalışmalarında hiçbir ticari
markanın ve firmanın etkisinde kalmaz.
-Hiçbir ticari kuruluştan bağış, reklam, ilan almaz ve bu kuruluşlarla
sponsorluk ilişkilerine girmez.
-Evrensel İnsan Hakları, hukukun üstünlüğü, ülkemizin bağımsızlığı ve
demokrasi kültürünün gelişmesi doğrultusunda hareket eder
Tüketici Hakları Derneğinin 37 şubesi 10 binden fazla üyesi vardır.
Dernek, Bakanlar Kurulu Kararı ile “kamuya yararlı dernek” statüsünde
çalışmalarını yürütmektedir. Derneğimiz, Uluslararası Tüketici Örgütünün
üyesidir.
Tüketici Hakları Derneğinin yapacağı önemli işlerden bazıları
- Yurdumuzda ve dünyada tüketici hakları ile tüketicilerin korunmasına
ilişkin uygulamaları araştırmak, saptamak; bilimsel inceleme ve
araştırmalar yapmak, yaptırmak ve bu alandaki gelişmeleri izlemek,
tüketicilere, kamuoyuna ve ilgili kurumlara duyurmak,
- Derneğin amacına uygun olarak açık oturumlar, konferanslar, paneller,
sempozyumlar her çeşit toplantı ve gösteriler yapmak, sergiler açmak,
yayınlar yapmak, yarışmalar düzenlemek, ödüller koymak, vakıf kurmak,
- Tüketici hakları ile tüketicinin korunması konusunda yasa ,tüzük ve
yönetmelik tasarıları hazırlayıp ilgili kurumlara teklif ederek kabul
görüp yayınlanmasını ve uygulanabilirliğini sağlamaya çalışmak,
- Tüketicilerin satın almış oldukları her çeşit mal ve hizmetin fiyat,
kalite, standart güvenilirliği ve sağlığı yönünden korunması ve
bilinçlenmesi için gerekli girişimlerde ve faaliyetlerde bulunmak,
- Tüketici şikayetlerini izlemek ve değerlendirmek,
- Test laboratuarı kurmak, madde ve mamullerin testlerini yapmak ve
yaptırmak,
- Tüketicileri, temel gereksinimlerin karşılanması hakkı, sağlık ve
güvenlik hakkı, bilgi edinme hakkı, seçme hakkı, sesini duyurma ve temsil
edilme hakkı, ekonomik çıkarların korunması hakkı ve tazmin edilme hakkı,
eğitilme hakkı, sağlıklı bir çevreye sahip olma hakkı gibi tüketici
hakları konusunda bilinçlendirmek. Bu hakların uygulanabilmesi,
yaygınlaşması ve gerekli önlemlerin alınması konusunda girişimlerde
bulunmak.
- Aynı amacı taşıyan yurdumuzdaki diğer kuruluşlar ile uluslararası
tüketici örgüt ve birlikleriyle ilişkiler kurmak, işbirliği yapmak ve
ilgili üst örgütlere üye olmak,
- Basın, televizyon ve diğer kitle iletişim araçlarından yararlanarak
tüketicilerin sesini duyurmaya çalışmak,
- Derneğin amacına ve yapacağı işlere uygun olarak ilgili mahkemelerde
davalar açmak, davaya katılmak, avukat tutmak,
- Tekeller ve çok uluslu şirketlerin tutum ve politikaları karşısında
tüketicilerin korunması bakımından gerekli önlemlerin alınması için ilgili
kurum ve kuruluşlar nezdinde girişimlerde bulunmak, kamuoyu oluşturmak ve
tüketicileri aydınlatmak,
- Tüketicilerin yaşamlarını güvence altına almaya ve temel
gereksinimlerini karşılamaya yardımcı olacak temel mal ve hizmetlerin
sağlanması ile tüketicilerin alım güçlerine uygun fiyatlarla tüketiciye
sunulması konusunda ilgilileri uyarmak; kamuoyunu ve tüketicileri
aydınlatmak; tüketicilerin gerçek gereksinimlerini çarpıtan pazarlama
uygulamaları ve reklamlara ilişkin karşı eylemleri desteklemek,
- Tüketici kooperatiflerinin teşvik edilmesi için girişimlerde bulunmak,
- Enflasyona karşı anti-enflasyonist karar ve uygulamaların desteklenmesi
ve tüketicilerin enflasyon yükü altında ezilmemeleri için gerekli
girişimlerde bulunmak; fiyat karşılaştırmaları yapmak, özel geçinme
indeksleri hazırlamak, ikame mallar hakkında tüketicileri aydınlatmak,
- Malların üretimi, dağıtımı ve tüketicilere hizmet vermekle uğraşanların
yüksek ahlaki davranışta bulunmalarını teşvik etmek,
- Sağlık, eğitim, ulaşım, enerji, iletişim, gıda gibi temel mal ve
hizmetlerin tüketici haklarına, sosyal devlet anlayışına ve kamu yararına
uygun olarak üretilmesi ve tüketicilere sunumunun sağlanabilmesi için
gerekli girişimlerde bulunmak,
- Tüketicilerin yaşam düzeylerinin yükseltilmesi, ekonomik ve sosyal
haklarının geliştirilmesi ve korunması; alım güçlerinin artırılması,
dengeli ve adil bir gelir dağılımı için kamuoyu oluşturmak, tüketicileri
aydınlatmak, ilgililer nezdinde girişimlerde bulunmak,
Tüketici Hakları Derneğinin yaptığı çalışmalardan bazıları
- Yüzlerce ilkokul, ortaokul ve lisede yüzbinin üzerinde öğrencimize,
binlerce öğretmenimize konferans verildi.
- Başta kamu kurumları olmak üzere birçok kuruluşta binlerce tüketiciye
konferans verildi.
- Çeşitli konularda yüzden fazla sempozyum, panel, söyleşi düzenlendi.
- Değişik kuruluşlar tarafından düzenlenen yüzlerce sempozyum, panel ve
kongreye konuşmacı olarak katılındı ve Tüketici Hakları Derneği’nin
görüşleri ortaya konuldu.
- Çeşitli konularda binlerce televizyon, radyo programı ve konuşması
yapıldı.
- Çeşitli konularda yüzlerce basın toplantısı, basın açıklaması ve basın
ile röportaj yapıldı.
- Çeşitli konularda yüzbinden fazla tüketici şikayeti değerlendirildi.
- Dünya Tüketici Hakları Günü, Dünya Çevre Günü, Dünya Gıda Günü gibi
günler ve haftalar ile diğer normal günlerde tüketicileri çeşitli
konularda bilgilendirmek, şikayetlerini almak ve değerlendirmek, daha çok
tüketiciye ulaşabilmek, çeşitli broşür ve kitapçıklarımızı dağıtmak için
yüzlerce adet stand açıldı.
- Çeşitli konularda tüketicileri bilgilendirmek ve eğitmek amacıyla 100
binden fazla el ilanı, broşür ve afiş dağıtıldı.
- Derneğimiz, Genel Merkezimizin ve Şubelerimizin bulunduğu yerlerdeki
Tüketici Sorunları Hakem Heplerinde temsil edilmiş ve temsil edilmektedir.
- Tüketici Hakları, tüketici bilinci ve tüketici mevzuatını kapsayan
beşbinden fazla kitap ile tüketicinin hak arama yollarına ilişkin
yüzbinden fazla kitapçık dağıtıldı
- Çeşitli uluslararası konferans ve seminerlere katılındı.
- Hukuk, eğitim, örgütlenme, enerji, gıda-beslenme, sağlık, çevre, ulaşım,
dış ilişkiler, sosyal etkinlikler gibi konularda komisyon çalışmaları
yapıldı ve yapılmaya devam edilmektedir. Komisyonların yaptığı çalışmalar
doğrultusunda basın açıklamaları, tv ve radyo programlan ve broşürler ile
tüketiciler bilgilendirilmektedir. Ayrıca hazırlanan raporlar ve görüşler
ilgili kuruluşlara iletilmektedir.
- Tüketicilerin mağdur edildiği ve kamuoyunu ilgilendiren su, gıda, çevre,
elektrik, ulaşım,iletişim, baz istasyonları gibi temel kamu hizmeti gibi
konularda, tüketicilerin yasal haklarını savunmak amacıyla bir çok dava
açılmıştır.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı
|