3G Teknolojisi ve Yaratılan Sorunlar
Günümüzde bilişim, iletişim ve telekomünikasyon teknolojileri hızla
gelişmekle birlikte, yeni teknolojilerle tüketicilere yeni sorunlar
çıkartılmaktadır. Bu anlamda, bugünkü yazımızın konusu 3G teknolojileri
ile tüketicilere çıkartılan sorunlar olacaktır.
3G teknolojisi yeni bir teknoloji değil, ancak, ülkemize yeni gelen bir
teknolojidir. Çünkü, bugün 3G’den daha ileri olan 4G teknolojisi Japonya,
Amerika, Norveç,İsveç, Finlandiya, Kanada, Güney Kore, Ermenistan gibi
ülkelerde kullanılmaktadır.
Öncellikle, 3G teknolojisinin ne olduğuna açıklık getirmeye çalışalım.
Kısaca, 3G, üçüncü jenarasyon teknoloji demektir. Birinci jenarasyon,
yalnızca ses iletimi yapabilen telefonlar; ikinci jenarasyon, ses ve bazı
bilgileri gönderip alabilen telefonlardır. Üçüncü jenarasyon ise, cep
telefonları ile görüntülü konuşabilme, mesaj gönderebilme ve alabilme,
internet ortamında gezinerek çeşitli bilgilere ulaşabilme ve olayları
izleyebilme; video izleme, film izleme; fotoğraf gönderebilme, alabilme
şeklinde özetlenebilir.
3G teknolojileri ile tüketicilere çıkartılan sağlık ve ekonomik sorunlar
bulunmakla birlikte bu teknolojiyi ellerinde bulunduran ve bu teknolojinin
ticaretini yapan firmalar sağlık sorunlarının giderilmesine önem
vermemektedir. Bununla birlikte, tüketicilere ekonomik anlamda zarar
veren, ancak, firmaların kar getiren ve bu anlamda bizatihi kendilerinin
tüketicilere yarattığı ekonomik sorunlar konusunda da bilinçli olarak
firmlarca önlem alınması istenmemektedir.
Konuyla ilgili olarak, bilişim teknolojileri uzmanı ve aynı zamanda
Tüketici Hakları Derneği Yenimahalle Şubesi Yönetim Kurulu Üyesi olan
Ahmet Yurtseven’in yazısı aşağıda okurlarımızın görüşlerine sunulmuştur.
3G TEKNOLOJİSİ VE SAĞLIK SORUNLARI
"Bu sistemde iletişim aracı olarak kullandığımız, bir odayı dolduran bütün
elektrik aksamını bir telefona soktular. Bu teknoloji ile beraber bugüne
kadar 1 baz istasyonu olan yerde, artık 9 tane baz istasyonu olacak! 3G
hem insan hem de çevre sağlığı açsından büyük riskler içeriyor.
TV istasyonunda çalışan kişiler, çalıştıkları ortama girince bir ağırlık
ve baş ağrısı hissederler, yoğun stres yaşarlar. Bunun sebebi o istasyonda
bulunan alıcı ve vericilerdir.
Bazı alışveriş merkezlerine giren insanlar da rahatsızlık duyarlar, rahat
nefes alamazlar, kalp hastaları daha fazla rahatsız olur. Bunun sebebi de
o alışveriş merkezinde bulunan baz istasyonlarının sebep olduğu kuvvetli
radyasyondur.
Okul, hastane, park gibi alanların çevresinde kesinlikle baz istasyonu ve
yüksek gerilim hattı bulunmaması gerekiyor. Bizim ülkemiz maalesef bu
konuda da gariplikler ülkesi! Birçok hastane, park ve okul çevresi baz
istasyonları ile çevrili."
"Anne ve babalar cep telefonunu çocuklara ödül olarak kesinlikle
vermemeli! Çünkü bu ödül değil, onların hayatından sağlıklarını çalan
ölümcül bir alet!
Alınabilecek Bazı Önlemler
1. Çok aşırı özel bir gereksinim yoksa çocuğumuza en az lise çağına kadar
cep telefonu almayalım
2. Evimizde kesinlikle kablosuz modem değil normal kablolu modem
kullanalım. Eğer kablosuz kullanıyorsak kullanmadığımız saatlerde
kesinlikle kapalı tutalım.
3. Cep telefonların evimizde işyerimizde üzerimizde bulundurmayalım sadece
hareket halinde olduğumuzda yanımıza alalım
4. Sosyal aktivitelerimizi arttıralım. Aktiviteleri internette değil
gerçek yaşamda uygulayalım
Unutmayın ki cep telefonu ve kablosuz iletişimin zararları bir gün bir ay
bir yılda çıkacak bir şey değil örneğin kanser olma ihtimalinin diğer
kişilere göre daha fazla yada başka bir hastalığa karşı daha korumasız
olacaksınız
"Cep telefonlarının mümkün olduğunca az kullanılması gerekiyor. Çünkü
sağlığa tamir edilemeyecek derecede büyük zararlar veriyor. Mevcut sistem
insanları korumuyor. Sigara konusunda devlet ve toplum çok geç uyandı ama
artık büyük hassasiyet gösteriliyor. Çok geç olmadan cep telefonu
konusunda da aynı hassasiyetin gösterilmesi gerekiyor."
TÜKETİCİYE VERİLEN EKONOMİK ZARARLAR
3 G nin insan sağlığına verdiği zararların dışında tüketicinin cebine
verdiği zararlar da vardır.
''Öncelikle cepten mobil internet ya da dizüstü bilgisayarınızdan
internete 3G ile erişmek istiyorsanız mutlaka kullanacağınız limitlere
uygun bir paket seçmenizde fayda var. Kontörlü hatlarda internet fiyatları
haftalık ve faturalı hatlara göre birkaç kat daha pahalı. Cep telefonu
abonelerinin büyük kısmının kontörlü hat olduğu göz önüne alındığında bu
konunun önemi ortaya çıkıyor.''
''Belirlenen kotanın aşılması durumunda GB başına X lira limit aşımı
ücreti belirlediler. İnternet kullanıcılarının burada çok dikkatli
olmaları gerekiyor. Kullanıcıların bilgisayarlarına kota takip programı
yüklemeden 3G internet kullanımına geçmemelerini öneriyoruz. Aksi taktirde
tüketici, 1 GB'lık pakete abone olup yanlışlıkla iki film indirirse ay
sonunda hatırı sayılır bir fatura ödemek zorunda kalabilir. Tüketicilerin
sözleşmelerini okumaları ve kotalarının ne kadar olduğunu çok iyi
anlamaları ve hangi tür kullanımlarda ne kadar gb kullandıklarını
bilmeleri gerekiyor.
Herkesin mutlaka hangi GSM operatörüne aboneyse o şirketin web sitesine
bakması veya müşteri hizmetleri servisini arayarak, abone olmak için
internet paketleriyle ilgili detaylı bilgi alması gerekmektedir.
3G reklamlarının etkisine kapılıp, bedava modem veya 3G uyumlu cep
telefonu alan tüketiciler, 12 – 24 ay gibi zorunlu abonelik sözleşmelerine
imza atmışlardır.
Son aylarda tüketici derneklerine gelen şikayetlerde, iletişim
sektöründeki reklamlara aldanarak abonelik sözleşmesi imzalayan, ancak
vaat edilen hizmeti kapsama alanı yetersizliği nedeniyle alamadığını ifade
eden tüketiciler, sözleşmeyi fesh etmek istediklerinde satıcı tarafından
“Cayma Bedeli” adı altında cezalara muhatap bırakılmışlardır. Yetersizliği
yanında, kotaların süratle dolması ve çok yüksek kota aşım ücretleriyle
karşılaşan aboneler, sözleşmelerini sonlandırmak istediklerinde ise, 12 ay
veya 24 ay gibi taahhütler nedeniyle, taahhüt süresinin sonuna kadar olan
ücretleri ödemek zorunda bırakılmıştır.
Reklam Kurulu bu itirazlar sonucunda, 3 GSM firmasını da veremedikleri
hizmetin reklamını yapmaları, bu reklamlar dolayısıyla da sözleşme
taahhütleri bahanesiyle tüketicileri mağdur etmesi nedeniyle
cezalandırılmıştır. Bu karar, özellikle tüketicilerin yoğun şikayetlerine
neden olan, belli bir süre zorunlu abonelik şartı taşıyan sözleşmelerin
daha kolay iptal edilebilmesini de sağlamış ve bu konuda13.04.2010
tarihinde BTK tüketici lehine aşağıdaki kararı vermiştir.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |