Ayıplı İnternet Hizmeti Aboneliği'nin İptal
İçin Cezai Şart Koşulmasına "Dur" Denildi
Bu sayfamızda daha önce gündeme getirdiğimiz “Telekomünikasyon
Hizmetlerinde Tüketici Hakları -1” ve “ Telekomünikasyon Hizmetlerinde
Tüketici Hakları-2” başlıklı yazılarımızda telekomünikasyon sektöründeki
firmaların tüketicileri mağdur eden uygulamalarda bulundukları, bu
uygulamalardan birisinin de sözleşmelerde yer alan haksız şartlar olduğunu
belirtmiştik.
Bu haftaki yazımızda ise mobil internet hizmeti almak üzere bir
telekomünikasyon şirketinin kampanyasına katılarak abone olan bir
tüketicinin taahhüt edilen hizmeti alamadığı gerekçesiyle aboneliğine son
vermek istemesi üzerine firmanın cezai şart uygulaması karşısında Çankaya
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’nin kararını ele alacağız.
Ayrıca, bu ve benzeri konularda tüketiciler ile işletmeciler arasında
yapılan sözleşmelerdeki haksız şartlara ilişkin Bilgi Teknolojileri ve
İletişim Kurulu’nun kararının ilgili maddelerine değineceğiz.
“Telekomünikasyon Hizmetlerinde Tüketici Haklarını (2)” başlıklı yazımızda
da belirtildiği gibi Telekomünikasyon Sektöründe Tüketici Hakları
Yönetmeliğinde haksız şartların açıklandığı “Ek Liste”nin “l” fıkrasında,
“Tüketicilere abonelik sözleşmesine son verme isteklerinden dolayı cezai
şart uygulanacağına dair hükümler” haksız şart olarak ortaya konulmuştur.
Ancak, ilgili telekomünikasyon şirketi Yönetmeliğe aykırı olarak
tüketiciyle yaptığı sözleşmeye bu şartı koymuştur. Kaldı ki, ilgili firma
taahhütlerini yerine getirmeyerek ayıplı hizmet verdiği halde “hem suçlu,
hem güçlü” deyişine uygun olarak tüketicinin iki kez mağduriyetine neden
olacak bir uygulama içine girmiştir.
ÇANKAYA TÜKETİCİ SORUNLARI HAKEM HEYETİ’NİN KARARI
Aşağıda, konuyla ilgili olarak haksız uygulama ile karşılaşan bir
tüketicinin yaptığı başvuruda Çankaya Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’nin
kararını okurlarımızın bilgisine sunuyoruz.
T.C.
ÇANKAYA KAYMAKAMLIĞI
2. Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Başkanlığı
Karar No:1806
Karar Tarihi:27.04.2010
ÇANKAYA İLÇESİ
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararıdır
ŞİKÂYET EDEN: Bir Tüketici
ŞİKÂYET EDİLEN: Bir GSM Operatörü
VEKİLİ:
ŞİKÂYET KONUSU: Mobil İnternet Aboneliği
ŞİKÂYET TARİHİ: 05.02.2010
OLAYIN ÖZETİ: Tüketici, Vodafone teknosa kampanyası, çerçevesinde mobil
internet hizmetine abone olduğunu, kampanya çerçevesinde taahhüt edilen
hizmetin sağlıklı verilmediğini, Ankara Bahçelievler’de bulunan evinde
internete sağlıklı bağlanamadığını, yaptığı telefon görüşmelerinde,
adresin bulunduğu yerde Vodafone 3G sisteminden faydalanmanın şu mümkün
olmadığının teyit edildiğini, aboneliğin iptal edilmesi için yazılı
başvuruda bulunduğunu belirterek, haksız şartlar içeren sözleşme ile
aboneliğin iptal edilmesi ve ödediği 900.00TL.nin iadesi talebinde
bulunmaktadır.
ŞİKAYET EDİLENİN SAVUNMASI: Savunma yazısında, 0541 715 03 25 GSM numaralı
hattın 25.11.2009 tarihinde açıldığı şikayet konusu kampanya çerçevesinde
açıldığı, kampanya uyarınca, abonelerin seçtikleri paket için bedelini 12
ay taksitle ödeyecekleri, karşılığında modem ve masaüstü bilgisayar
indirim çeki alacakları, taahhüt süresi dolmadan aboneliğin iptal edilmesi
için durumunda cezai şart tahakkuk edildiği, ayrıca kalan taksitlerin bir
fatura ile tahakkuk edileceğinin imzalanan taahhütname ile hükme
bağlandığı, yapılan incelemede şikayetçi tüketicinin 3G üzerinden veri
alış-verişi yaptığının tespit edildiği, faturalarda bir hata bulunmadığı
belirtilmektedir.
İNCELEME VE GEREKÇE: Tüketici beyanlarından şikâyetli firmanın kampanya
uyarınca verdiği taahhütleri yerine getirmediği, tüketicinin sağlıklı
hizmet alamadığı, bu nedenle mobil internet aboneliğinden beklediği
faydayı almadığı kanaatine varılmıştır. Aralık 2004 Tarih ve 25678 Sayılı
Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren Telekomünikasyon Sektöründe
Tüketici Hakları Yönetmeliğinin11. maddesinde “İşletmeciler, mal ve/veya
hizmetlerin sürümünü artırmak için yaptıkları özel koşullar içeren
kampanyalar dahilinde taahhüt ettikleri tüm edimleri tam ve gereği gibi
yerine getirmekle yükümlüdür.” 18. maddesinde “ İşletmecinin abone ile
müzakere temden tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu ve tarafların
sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde dürüstlük kuralının gereklerine
aykırı olarak ölçüsüz şekilde aboneyi mağdur eden kayıtlar geçersizdir.
Sözleşmede yer alan kaydın açık ve anlaşılır biçimde kaleme alınmamış
olması halinde de, böyle ölçüsüz mağduriyetin varlığı sonucuna
varılabilir… Sözleşmede yer alana şartların dürüstlük kuralının
gereklerine aykırı olarak abone aleyhine ölçüsüz mağduriyete neden olup
olmadığı hususunda tereddüde düşülmesi durumunda abone lehine olan anlam
dikkate alınır.” denilmekte Yönetmelik ekinde yayınlanan haksız şartlar
listesini ilgili fıkralarında “ a) İşletmecinin, sadece kendisi tarafından
belirlenen koşullarda edimini ifa edeceği buna karşılık tüketicinin her
halde ifa ile yükümlü tutulduğu kayıtlar. b) İşletmeciye, yükümlülüklerin
yerine getirmeyen tüketiciden olayların normal akışına göre gerçekleşmesi
eklenebilecek zararı aşacak ölçüde yüksek bir götürü tazminat talep etme
imkanı tanıyan hükümler.. j) İşletmecinin, yükümlülüklerini yerine
getirmemesine rağmen tüketicinin bütün yükümlülüklerini yerine getirmek
zorunda olduğuna ilişkin kayıtlar. l) Tüketicilere abonelik sözleşmesine
son verme isteklerinden dolayı cezai şart uygulanacağına dair hükümlerin
haksız şart olduğu belirtilmektedir. Belirtilen gerekçe ve anılan
yönetmelik hükümleri uyarınca şikâyet konusu aboneliği cezai şart
koşulmada iptal edilmesi, modemin ve hediye çekinin şikâyetli firmaya
teslim edilmesi, taksitler halinde ödenen 900.00TL.nin tüketiciye iade
edilmesi gerekmektedir.
KARAR: Dosyadaki belge ve bilgiler incelendi. Yukarıdaki gerekçe ile
açıklanan nedenle, şikayet konusu aboneliğin cezai şart koşulmadan iptal
edilmesine, modemin ve hediye çekinin şikayetli firmaya teslim edilmesine,
iş bu kararın yönetmeliğin 24. maddesi uyarınca ilan edilmesine, tebliğ
tarihinden itibaren 15 gün içerinde Tüketici Mahkemelerine itiraz yolu
açık olmak üzere katılanların oy birliği/çokluğu ile karar verildi.
BİLGİ TEKNOLOJİLERİ VE İLETİŞİM KURULU KARARI
Konuyla ilgili olarak Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurulu’nun
“Taahhütnamelerde Yer Alan Cezai Şartlar” konulu gündeminde almış olduğu
13.04.2010 tarih ve 2010/DK-10/233 nolu kararın 3., 4., 5. ve 6.
fıkralarında şöyle denilmektedir:
3- Tüketiciler ile işletmeciler arasında abonelik sözleşmesine ek
nitelikteki hüküm ve şartlar ihtiva eden taahhütname, şartname gibi adlar
altında imzalanan sözleşmelerde yer alan cezai şart ve/veya cayma
bedellerine ilişkin hükümlerin tüketicilerin almadıkları hizmeti ödemeleri
sonucunu doğuracak şekilde belirlenemeyeceği, bu kapsamda işletmeciler
tarafından uygulanan taahhütnamelerin belirlenen süre bitiminden önce
aboneler tarafından sona erdirilmek istenmesi halinde abonelerin
almadıkları hizmet için kalan ay sayısı kadar tarife aylık ücretinin cezai
şart veya cayma bedeli olarak ödemede bulunmalarına son verilmesi,
4- İşletmeciler tarafından hazırlanacak taahhütnamelerin yürürlüğe
konulmadan önce kurumumuza gönderilmesi,
5- Kurul Kararının bir örneğinin Sanayi ve Ticaret Bakanlığı’na
gönderilmesi,
6- Kurul Kararının Kurumumuz internet sitesinde yayınlanması,
hususlarına karar verilmiştir.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |