Telekomünikasyon Hizmetlerinde Tüketici
Hakları
Bu sayfada, 30 Ekim 2009 tarihinde yayınlanan “ Telekomünikasyon
Hizmetlerinde Tüketici Hakları (1)” konulu yazıda, Telekomünikasyon
Sektöründe Tüketici Hakları Yönetmeliği'nde yer alan “ Şeffaflık ve
Bilgilendirme”, “Tarife ve Tarife Paketi Değişiklikleri”, “Faturalarda
Bulunması Zorunlu Hususlar”, “Abonelik Sözleşmeleri” konulu başlıklar adı
altındaki hükümlere değinerek, bu hükümlerin bir çoğuna telekomünikasyon
sektöründeki işletmeler ve bu işletmeler ile işbirliği yapan aracı
şirketlerin uymadığını vurgulamıştık.
Bu yazımızda ise Telekomünikasyon Sektöründe Tüketici Hakları
Yönetmeliği'nde yer alan “ Haksız Şartlar ve Sözleşmenin Yorumu” başlıklı
18.maddedeki hükümler ile Yönetmelik'te “Ek” olarak açıklanan “Haksız
Şartlar”ı ele alacağız.
Yönetmeliğin 18.maddesinin 1.fıkrasında, “ İşletmecinin aboneyle müzakere
etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu ve tarafların sözleşmeden
doğan hak ve yükümlülüklerinde, dürüstlük kuralının gereklerine aykırı
olarak ölçüsüz şekilde aboneyi mağdur eden kayıtlar geçersizdir.
Sözleşmede yer alan kaydın açık ve anlaşılır bir biçimde kaleme alınmamış
olması halinde de, böyle ölçüsüz bir mağduriyetin varlığı sonucuna
varılabilir.” denilmektedir.
Yönetmeliğin 5.fıkrasında ise, “ Sözleşmede yer alan şartların dürüstlük
kuralının gereklerine aykırı olarak abone aleyhine ölçüsüz bir mağduriyete
neden olup olmadığı hususunda tereddüde düşülmesi durumunda abone lehine
olan anlam dikkate alınır.” denilmektedir.
Ancak, Yönetmeliğin 18.maddesinin 1.fıkrasında da belirtildiği gibi,
telekomünikasyon sektöründe firmaların hemen tamamının düzenlediği
sözleşmeler, aboneyle müzakere edilmeden, tek taraflı olarak düzenlendiği
gibi, sözleşmelerde tüketicinin aleyhine kullanılabilecek ya da kullanılan
haksız şartlar bulunmaktadır.
HAKSIZ ŞARTLAR
Telekomünikasyon Sektöründe Tüketici Hakları Yönetmeliği'nde “Ek Liste”
olarak açıklanan “ Haksız Şartlar” aşağıda gösterilmiştir.
a) İşletmecinin, sadece kendisi tarafından belirlenen koşullarda edimini
ifa edeceği, buna karşılık tüketicinin her halde ifa ile yükümlü tutulduğu
kayıtlar,
b) İşletmeciye, yükümlülüklerini yerine getirmeyen tüketiciden, olayların
normal akışına göre gerçekleşmesi beklenebilecek zararı aşacak ölçüde
yüksek bir götürü tazminat talep etme imkanı tanıyan hükümler,
c) İşletmeciye sözleşmeyi tek taraflı olarak sona erdirme hakkı tanıyan
ancak tüketiciye aynı hakkı vermeyen kayıtlar,
d) İşletmeciyi, diğer tarafa ihtarda bulunma veya ek süre vermeye ilişkin
yasal bir külfetten kurtarmaya ilişkin kayıtlar,
e) İşletmeciye haklı sebeplerin varlığı dışında süresiz bir abonelik
sözleşmesini her hangi bir uyarıda bulunmaksızın sona erdirme hakkı
tanıyan kayıtlar,
f) Süreli bir abonelik sözleşmesinde, tüketicinin aksine bir beyanı
olmaması halinde sözleşmenin kendiliğinden uzatılmış sayılacağının
öngörüldüğü durumlarda, tüketicinin sözleşmeyi uzatmama yönündeki
iradesini beyan etmesi için sözleşmenin sona ereceği tarihten itibaren 30
günden uzun bir tarih öngören kayıtlar,
g) Tüketicinin, abonelik sözleşmesinin kurulmasından önce fiilen bilgi
sahibi olamayacağı sözleşme şartlarını, aksi ispat edilemeyecek şekilde
kabul ettiğini gösteren kayıtlar,
h) Sözleşmede belirlenmiş sebeplerden biri olmaksızın sözleşme şartlarında
işletmeci tarafından tek taraflı olarak, tüketici aleyhine olmak üzere
hizmetin niteliğinde ve sunumunda yapılacak değişikliklere ilişkin
kayıtlar,
İşletmecinin borçlandığı edimi değiştirmesine veya bundan sapmasına imkan
veren kayıtlar; meğerki işletmecinin menfaatleri dikkate alındığında bu
değişiklik veya sapmaya tüketicinin rıza göstermesi beklenebilir olsun.
ı) İşletmeciye, ifa edilen hizmetin abonelik sözleşmesi şartlarına uygun
olup olmadığını tespit etme hakkı veya bir sözleşme şartının nasıl
yorumlanacağı konusunda münhasır yetki veren kayıtlar,
j) İşletmecinin, yükümlülüklerini yerine getirmemesine rağmen tüketicinin
bütün yükümlülüklerini yerine getirmek zorunda olduğuna ilişkin kayıtlar,
k) Tüketicinin mahkemeye gitme veya başka başvuru yollarını kullanma
imkanını ortadan kaldıran veya sınırlandıran, özellikle de hukuki
düzenlemelerde öngörülmemiş bir hakeme müracaatını öngören,
gösterebileceği delilleri ölçüsüz derecede sınırlandıran veya mevcut
hukuki düzen uyarınca diğer tarafta olan ispat külfetini tüketiciye
yükleyen kayıtlar,
l) Tüketicilere abonelik sözleşmesine son verme isteklerinden dolayı cezai
şart uygulanacağına dair hükümler.
Yukarıda belirtilen haksız şartlar içerisinde özellikle de a, e, g, h, i,
k,, l, fıkralarındaki haksız şartlar telekomünikasyon sektöründeki hemen
tüm firmalar tarafından uygulanmakta ve tüketiciler mağdur edilmektedir.
TÜKETİCİLERE UYARI VE ÖNERİLER
Telekomünikasyon sektöründeki şirketler ve bu şirketlerle işbirliği yapan
aracı firmaların hemen tamamı Yönetmelik hükümlerine uymamakta, kendi
çıkarlarına göre keyfi bir uygulama içerisinde bulunmakta, bunun sonucunda
da bu hizmetleri alan tüketicilerin hemen tamamı mağdur edilmektedir.
Bir hizmet almak üzere herhangi bir telekomünikasyon şirketi ile sözleşme
yapacak tüketiciler, öncelikle boş olan sözleşme örneğini alarak iyice
okumalı, anlamalı, hatta, bu sözleşmedeki haksız şartları tüketici
derneklerine ya da bir hukukçuya incelettirdikten sonra sözleşmeyi kabul
edip etmeyeceklerine karar vermelidirler.
Tüketiciler, imzaladıkları sözleşmenin bir suretini muhakkak almalıdırlar.
Sözleşmenin bir suretinin tüketiciye verilmesi zorunluluğu olduğu halde
tüketicilerin büyük bir çoğunluğuna sözleşmelerin bir suretinin
verilmediğine tanık olmaktayız.
Telekomünikasyon şirketleri ya da bu şirketlerle işbirliği yapan aracı
şirketin haksız bir uygulaması ile karşılaşan tüketiciler Tüketici Hakları
Derneğine, bulundukları il ya da ilçedeki tüketici sorunları hakem
heyetlerine zaman geçirmeden başvuruda bulunarak mağduriyetlerinin
giderilmesini sağlamaya çalışsınlar.
Tüketicilerin, konuyla ilgili olarak gerek hizmet almadan önce ön bilgi
almak için gerekse hizmet aldıktan sonra karşılaştıkları sorunun çözümü
için Tüketici Hakları Derneği'ne başvuruda bulunmalarını öneriyoruz.
27.11.2009
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |