Telekomünikasyon Hizmetlerinde Tüketici
Hakları (I)
Telekomünikasyon sektöründe, gerek sabit telefonlarda gerekse cep
telefonlarında, tüketicileri maddi ve manevi olarak mağdur eden ilgili
şirketlerin ( Türk Telekom ile GSM Şirketleri ve bu şirketlerle işbirliği
yapan aracı şirketler ) bir çok haksız uygulamaları ile karşılaşmaktayız.
Bu haksız uygulamaların bazılarını bu köşede gündeme getirerek
açıklamalarda bulunmuştuk.
Sabit ve cep telefonu hizmetlerini veren şirketlerin öncelikle
tüketicilerle bir sözleşme düzenlemesi ve sözleşmenin bir suretinin
tüketicilere verilmesini sağlamaları gerektiği halde, genellikle
tüketicinin imzaladığı sözleşmenin bir sureti tüketicilere
verilmemektedir.
Bununla birlikte, sözleşmeler önceden hazırlanmış standart sözleşmeler
olup, tüketiciler aleyhine haksız bazı şartlar içermektedir. Ancak,
uygulamadan kaynaklanan haksızlıklar çok daha fazladır.
Tüketicinin Korunması Hakkında Yasa'nın 6.maddesine göre, “Satıcı veya
sağlayıcının tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye
koyduğu, tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet
kuralına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan
sözleşme koşulları haksız şarttır.
Taraflardan birini tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan
haksız şartlar tüketici için bağlayıcı değildir.”
Telekomünikasyon Kurulu'nun düzenlemiş olduğu ( şimdiki adı Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kuru mu) 22.12.2004 tarih ve 25678 sayılı Resmi
Gazetede yayımlanan Telekomünikasyon Sektöründe Tüketici Hakları
Yönetmeliği'nin eksikliklerine karşın bu Yönetmelikte tüketiciler için çok
önemli bazı hükümlere telekomünikasyon hizmeti veren ilgili şirketler
tarafından tam olarak uyulmamakta, hatta bu hükümlerin tersine
uygulamalarda bulunulmaktadır.
ŞEFFAFLIK VE BİLGİLENDİRME
Telekomünikasyon Sektöründe Tüketici Hakları Yönetmeliği'nin
6.maddesindeki şeffaflık ve bilgilendirmeye ilişkin hükümler aynen aşağıya
alınmıştır.
İşletmeciler, tüketicilere sundukları telekomünikasyon hizmetlerine erişim
ve bu hizmetlerin kullanımı ile ilgili olarak asgari aşağıdaki bilgileri
talep olmaksızın tüm tüketicilere sunmak ve bu bilgilere kolayca
ulaşılabilmesini sağlamakla yükümlüdür.
a) İşletmecinin adı ve adresi,
b) Sunulacak hizmetler,
1) Hizmetin kapsamı,
2) Hizmete erişim ve hizmetin kullanımı konusunda genel hüküm ve şartlar,
3) Hizmet için uygulanacak tarifeler ve varsa tarife paketleri,
4) İşletmeciler tarafından varsa abonelere tazminat verme ve geri ödeme
yapma koşulları,
5) Sunulan bakım/onarım hizmetlerinin çeşitleri,
6) Asgari sözleşme süresini de içerecek şekilde standart sözleşme
koşulları,
c) Uzlaşmazlık çözüm mekanizmaları.
“Şeffaflık ve Bilgilendirme” başlığı ile yukarı da, açıklanan ve kapalı
bir içeriğe sahip olan hükümlere Türk Telekom, GSM şirketleri ve bu
şirketlerle işbirliği yapan aracı şirketlerce uyulduğunu söylemek mümkün
değildir.
Eğer, bu hükme tam olarak uyulsaydı, daha önce bu köşede dile getirdiğimiz
kontör dolandırıcılığı, ADSL sorunu, tarife karışıklığı, mesaj
dolandırıcılığı ve tüketiciler aleyhine olan daha bir çok sorun doğmazdı.
UYGULANMAYAN, TÜKETİCİ ALEYHİNE UYGULANAN,
AÇIK VE NET OLMAYAN DİĞER HÜKÜMLER
Yönetmelikte, “ Tarife ve Tarife Paketi Değişiklikleri” , “ Faturalarda
Bulunması Zorunlu Hususlar” ile “ Abonelik Sözleşmeleri” başlıklı
hükümlerin bazılarına firmalarca tam olarak uyulmamakta, bazen bir
hükümler tüketici aleyhine uygulanmaktadır. Bazı hükümler ise eksik
düzenlenmiş olup hem hükümlerde hem de uygulamada açıklık ve netlik
bulunmamaktadır.
Bu hükümler aynen aşağıda gösterilmiştir.
Tarife ve Tarife Paketi Değişiklikleri
İşletmeciler, tarife ve fiyat değişikliklerini abonelerine, kısa mesaj,
internet, basın, yayın organları veya posta ile değişiklik yürürlüğe
girmeden önce duyurmakla yükümlüdür.
Sunulan telekomünikasyon hizmetinin çeşitli tarife paketlerini içermesi ve
abonenin seçmiş olduğu tarife paketini belirlenen faturalandırma süresi
içerisinde değiştirmek istemesi halinde, değişiklik en geç bir sonraki
faturalandırma döneminde uygulamaya konur.
İşletmecinin, abone tarafından koşulları önceden kabul edilmiş olan özel
tarife paketleri ve kampanyalar için bu maddenin ikinci fıkrasındaki hüküm
uygulanmaz.
Hizmete ilişkin ücretlendirme hizmetin fiilen tüketiciye sunulmasıyla
başlar.
Firmaların, bu yönetmelik hükümlerini kendi çıkarlarına ve anlayışlarına
uygun olarak değiştirip tüketiciler aleyhine uygulamaya koyduklarına tanık
olmaktayız.
Faturalarda Bulunması Zorunlu Hususlar
a) Faturanın ait olduğu dönem ve kesim tarihi,
b) Uygulanan tarife,
c) Son ödeme tarihi,
d) Son ödeme tarihinde ödemenin yapılmaması halinde abonenin maruz
kalacağı gecikme
faizi oranları,
e) Bir önceki dönemde geç ödenen faturaya uygulanmış gecikme faizi oranı
ve miktarı.
Bu hükümlerdeki koşullar hem eksik hem de açık ve net değildir. Ayrıca,
uygulamada da tüketicilerin anlıyabileceği açıklık ve netlik yoktur.
Abonelik Sözleşmeleri
Yönetmelikte, bu başlık altında abonelik sözleşmelerinde bulunulması
gereken asgari bilgiler belirlendikten sonra şöyle denilmektedir:
Sabit ve mobil telefon hizmeti sunan işletmeciler, abonelik sözleşmesinin
imzalanması sırasında ya da daha sonra abonenin hattının hangi tür
numaralara ve telefon mesaj hizmetlerine doğru aramalara açık olacağı
hususunda, abonenin onayını almakla yükümlüdür. Abone, açık tutulması
hususunda onay vermediği hizmetlerden herhangi birinin açık tutulması
nedeniyle sorumlu tutulamaz. İşletmeciler, hizmet sunumunun sadece
tüketicilerin rızası dahilinde gerçekleştirilmesi için gerekli tedbirleri
almakla yükümlüdür.
İşletmecinin kendisinin ya da üçüncü kişilerin reklamlarını sesli ya da
yazılı mesaj yoluyla abonelere gönderebilmeleri için abonelik
sözleşmesinin imzalanması sırasında abonenin onayını alması gerekmektedir.
Yukarıda belirtilen hükme işletmeciler ve ilgili firmalar ile aracı
firmalar tarafından uyulmamakta ve tüketiciler mağdur edilmektedirler.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |