Rekabet Kurulunun ADSL Kararına Türk Telekom
Uymuyor!..
Bilindiği gibi, tüketicilerin ADSL hizmetini alabilmesi için Telekom
tarafından sabit telefon hattı kullanma şartı getirilmişti. Telekom'un bu
tutumu, hem Tüketicinin Korunması Hakkında Yasa'ya hem de Rekabet
Yasası'na aykırıdır. Tüketicinin Korunması Hakkında Yasa'nın 5.maddesinin
2.ve3.fıkralarında, “Hizmet sağlamada da haklı bir sebep olmaksızın
kaçınılamaz. Aksine bir teamül, ticari örf veya adet yoksa, satıcı bir mal
veya hizmetin satışını o mal veya hizmetin kendisi tarafından belirlenen
miktar, sayı veya ebat gibi koşullara ya da başka bir mal veya hizmetin
satın alınmasına bağlı kılamaz” denilmektedir. Aynı şekilde, Rekabet
Yasası da “ bir mal veya hizmetin satın alınmasının diğer mal veya
hizmetin satın alınmasının diğer mal veya hizmetin satın alınması şartına
bağlanması”nın rekabete aykırı olduğunu belirtmektedir. Rekabet
Kurulu'nun, ADSL hizmetinin sabit telefon hattı kullanma şartına
bağlanamayacağına ilişkin kararına karşın, bu karar Telekom tarafından
uygulanmamaktadır.
REKABET KURULU'NUN KARARI
“... Türk Telekom’un kendisinin de nihai kullanıcılara illerarası ve/veya
uluslararası telefon hizmeti sunduğu ve talep ettiği arabağlantı ücretleri
ile kiralık devre tarifelerinin aynı zamanda rakibi olan işletmecilerin
maliyet unsuru olduğu gözönüne alındığında, UMTH işletmecilerinin
faaliyetlerine devam edebilmelerinin, maliyetleri üzerine ekledikleri
makul kar marjıyla ortaya çıkan son kullanıcı fiyatları ile Türk
Telekom’un perakende fiyatlarıyla rekabet edebilmelerine bağlı
görülmektedir ...” (Rekabet Kurumu, 11.09.2008 tarihli kararı)
Rekabet Kurulu'nun “yalın ADSL kararı” olarak da bilinen 18.02.2009 Tarih
ve 09-07/127-38 Sayılı kararında,
.. Yukarıda yer verilen bilgi ve degerlendirmeler dogrultusunda, Türk
Telekom’un 4054 sayılı Kanun’un 6. maddesinin (c) bendindeki “bir mal veya
hizmetin satın alınmasının diğer mal veya hizmetin satın alınması sartına
bağlanması” uygulaması ve (d) bendindeki “Belirli bir piyasadaki
hâkimiyetin yaratmış olduğu finansal, teknolojik ve ticari avantajlardan
yararlanarak başka bir mal veya hizmet piyasasındaki rekabet koşullarını
bozmayı amaçlayan” uygulamalar içinde olduğu düşünülmektedir. Bu
doğrultuda yukarıda detaylı olarak yer verildiği üzere, Türk Telekom’un
geniş bant internet hizmetleri pazarında sahip olduğu hakim konumunu
kullanarak, ses iletişimi pazarındaki gücünü korumaya çalıştığı, bunun
sonucunda tüketici tercihleri ve faydasının negatif etkilenmesi yanında,
mevcut İSS’ler ve GSM operatörlerinin de perakende pazardaki
faaliyetlerinin olumsuz etkilenebileceği kanaatine varılmaktadır.
Türk Telekom’un tüketicilerden gelen taleplere rağmen devam eden rekabeti
bozucu uygulamanın düzeltilmesine ilişkin bir adım atmadığı
anlaşılmaktadır. Nitekim Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’ndan
istenen görüş yazısına cevaben, halihazırdaTürk Telekom tarafından
kendilerine çıplak ADSL hizmeti sunulmasına ilişkin herhangi bir
başvurunun bulunmadığı ifade edilmektedir.
Bu doğrultuda şikayete konu uygulamadan dolayı Türk Telekom hakkında
soruşturma açılmasının uygun olabileceği kanaatine ulaşılmıştır.
gerekçesine dayalı olarak verdiği kararın sonuç bölümünde,
a-) 4054 sayılı kanunun 9. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca adı geçen
teşebbüs tarafından Yalın ADSL uygulamasının başlatılması ve bu suretle
şikayet konusu uygulamaya son verilmesini teminen üç ay içerisinde Bilgi
Teknolojileri ve İletişim Kurumu’na gerekli başvurunun yapılarak Rekabet
Kurumu’na tevsik edilmesi hususlarında Türk Telekomünikasyon A.Ş.ye ve
b) işbu karar hakkında bilgilendirilmek üzere Bilgi Teknolojileri ve
İletişim Kurumu’na
görüş yazısı gönderilmesi için Başkanlığa yetki verilmesine OYBİRLİĞİ ile
karar verilmiştir.”
denilerek, karar tebliğinden itibaren üç aylık sürede Türk
Telekomünikasyon A.Ş.nin “Yalın ADSL” konusunda başvuru yapması ve bu süre
içerisinde uygulamayı başlatması gerektiği ortaya konulmuştur.
TÜKETİCİ HAKLARI DERNEĞİ'NİN ( THD)
REKABET KURULU'NA BAŞVURUSU
Rekabet Kurulu tarafından verilmiş ve doğrudan uygulama zorunluluğu
bulunan bir kararınh uygulanmaması, tekel konumunda olan Türk Telekom'un
bu konumun belirsiz bir geleceğe kadar sürmesine ve ADSL hizmeti alan
tüketicilerin mağdur olmasına neden olunacaktır.
Bu nedenle, Tüketici Hakları Derneği ( THD) tarafından 14.09.2009 tarih ve
6755 sayılı bir yazı ile Rekabet Kurumu Başkanlığı'na başvuruda
bulunulmuştur. THD, yapmış olduğu bu başvuruda, Rekabet Kurul'u tarafından
alınan yalın ADSL kararının Telekom tarafından uygulanması için Rekabet
Yasa'sı gereğince gerekli işlemlerin yapılmasını ve Telekom hakkında
soruşturma açılmasını, gerekirse tedbir kararı verilerek hukuka aykırı
uygulamaya son verilmesini istemiştir.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |