Denetim Hizmetleri ve Tüketicilerin Bilgi
Edinme Hakkı
Tüketicilerin evrensel haklarından olan bilgi edinme hakkı gereğince, mal
ve hizmetlerin özellikleri, kullanım ve bakım koşulları ile tehlikeleri ve
risklerine ilişkin doğru ve eksiksiz olarak bilgilendirilmesi
gerekmektedir.
Tüketici olarak günlük yaşamda kullandığımız, tükettiğimiz dayanıklı,
dayanıksız yüzlerce mal ve hizmetlerle ilgili denetim hizmetlerini yerine
getirme, denetim sonuçları hakkında tüketicileri ve kamuoyunu
bilgilendirme sorumluluğu ve görevi devletin en asli görevlerindendir. Bu
bakımdan konuyla ilgili olarak gerekli yasal düzenlemelerin yapılması ve
bunun en iyi şekilde uygulanması, devlet adına hareket eden hükümetler ile
ilgili kamu kuruluşlarının görev ve sorumlulukları arasındadır.
Örneğin, günlük olarak tükettiğimiz gıda maddeleri ve içtiğimiz su sağlık
koşullarına ne kadar uygun? Evimizde kullandığımız elektrikli, gazlı,
elektronik cihazlar, şehir içinde ve dışında yolculuk ettiğimiz motorlu
araçlar ne kadar güvenli ? Çocuklarımızın kullandığı kalem, silgi, çanta,
matarada yasaklanmış kimyasal maddeler ile ağır metaller var mı, varsa
bunun çocukların sağlıkları üzerindeki etkileri nelerdir? Giydiğimiz
giysilerde, evimizde kullandığımız mobilyanın kumaşında yasaklanmış
azoboyar maddeler bulunmakta mıdır? Yaşadığımız ve çalıştığımız çevrede
bulunan baz istasyonları, TV vericileri, yüksek gerilim hatları, çeşitli
faaliyetlerde bulunan işyerlerinin, imalathane ve fabrikaların ürettiği
mal ve hizmetler ile bunların üretim koşullarından kaynaklanan sağlık
riskleri nelerdir, bu konuda hangi önlemler alınmaktadır? Tüketicilerin
barındığı ya da barınmak üzere satın aldığı veya satın alacağı konutlar
doğal afetlere karşı ne kadar dayanıklı ve güvenlidir? Bu soruları
çoğaltabiliriz.
Anayasamızın 2.maddesinde, “Türkiye Cumhuriyeti, ......., ......, .......,
...... ve sosyal bir hukuk devletidir.” denilmektedir. Ayrıca,
Anayasamızın 172.maddesinde, “Devlet, tüketicileri koruyucu ve aydınlatıcı
tedbirler alır, tüketicilerin kendilerini koruyucu girişimlerini teşvik
eder.” denilmektedir.
Öte yandan, Birleşmiş Milletler Genel Kurulunda 9 Nisan 1985'te oybirliği
ile kabul edilen ve evrenselleşen tüketiciyi koruma ilkelerini ( evrensel
tüketici hakları) Türkiye Cumhuriyeti de kabul etmiştir. Diğer taraftan,
AB giriş sürecinde ilgili kamu kuruluşlarının uyum çerçevesi kapsamında
gerekli düzenlemeler yapma ve önlemleri alma yükümlülükleri bulunmaktadır.
Gerek bağlayıcı gerekse tavsiye niteliğindeki ulusal ve uluslar arası bu
düzenlemeler doğrultusunda gerekli iç düzenlemeler yapılmış mıdır?
Yapılmış olan düzenlemeler ne derece uygulanmaktadır ya da bu
düzenlemelere ne derece uyulmaktadır ?
Sözü edilen konulardaki piyasa gözetimi ve denetimi hakkında etkili ve
doğru bir planlama mevcut mudur?
Tüm bu konularda denetim görevi ile görevli ve sorumlu olan ilgili kamu
kuruluşlarının yaptıkları denetimler yeterli midir? Denetimlerde görülen
risk ve tehlikeler ile mevcut yasal düzenlemelere aykırı olan durumlar
hakkında tüketiciler zamanında doğru ve eksiksiz olarak ilgili kamu
kuruluşları tarafından bilgilendirilmekte midir? Belirlenen, saptanan bu
sorunların çözümü ve yeniden yaşanmaması için gerekli önlemler alınmakta
mıdır? Piyasada tüketicilere sunulan riskli ve tehlikeli mal ve hizmetler
sonucunda tüketicilerin karşılaştığı bu tehlikeler hakkında herhangi bir
çalışma yapılmış mıdır? Bu risk ve tehlikelerin aile ve ülke ekonomisine
olan zararı hesaplanmış mıdır?
DENETİM HİZMETLERİ YETERLİ Mİ?
Çeşitli mal ve hizmetlerin üretimi, dağıtımı ve tüketicilere sunuluşu
sürecinde denetim hizmeti görev ve sorumlulukları bulunan ilgili kamu
kuruluşları ile bu kuruluşların denetlemekle görevli oldukları bazı mal ve
hizmetler aşağıda belirtilmiştir.
Sanayi ve Ticaret Bakanlığı
• Ev ve benzeri yerlerde kullanılan buzdolapları, soğutucu cihazlar,
bulaşık-çamaşır makineleri, elektrikli ve gazlı fırınlar, elektrik
süpürgeleri, el ütüleri, mikro dalga fırınlar, elektrikli ve gazlı
termosifonlar, mikser-blender-meyve sıkacağı-mutfak robotu, ekmek kızartma
ve benzeri mutfak gereçleri gibi gazlı alet ve cihazlar.
• Kombi, elektrikli-katı-sıvı-gaz-yakıtlı sobalar gibi ısıtıcılar
• Televizyon, radyo, bilgisayar, kasetçalar-cd çalar-müzik setleri,
videolar, DVD, VCD ve benzeri cihazlar, her türlü TV ve bilgisayar
sistemleri, bilgisayar resim tüpü, antenler, fotoğraf makineleri,
kameralar, şarj cihazları, scanner-mouse-harddisk-modem ve benzeri gibi
cihazlar, çeşitli alem cihazları ve güvenlik sistemleri, telli telefon
gibi çeşitli elektronik ve telekomünikasyon alet ve cihazları
• Otomobil,otobüs, kamyon, minibüs, motosiklet ve bisiklet gibi motorlu ya
da motorsuz karayolu taşıtları ile bu taşıtların çeşitli parçaları
• Tencere, tava, çaydanlık, çatal, kaşık, bıçak gibi çeşitli mutfak
eşyaları
• Çeşitli ölçü ve tartı aletleri ve cihazları, su-elektrik-doğalgaz
sayaçları
• Asansörler
• Yazar kasa, yazı makineleri, hesap makineleri gibi çeşitli büro
makineleri
• Her türlü mekanik ve elektronik kapı kilitleri ile kapı açma ve kapama
sistemleri
• Oyun, spor amaçlı alet ve makineler
• Ayakkabı, bot, çizme gibi giysiler
• Çeşitli mobilyalar
Tarım ve Köyişleri Bakanlığı
• Gıda maddeleri
• Gıda ile temas eden madde ve malzemeler
• Yem ve yem hammaddeleri
• Kimyevi ve organik gübreler
Sağlık Bakanlığı
• Oyuncaklar
• Tıbbi cihazlar ( vücuda yerleştirilebilir aktif tıbbi cihazlar)
• Vücut dışında kullanılan tıbbi tanı cihazları
• Kozmetikler, deterjanlar
Bayındırlık ve İskan Bakanlığı
• Çimento, tuğla, demir, kiremit ile çeşitli ahşap ve ahşap dışı yapı
malzemeleri
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı
• Kişisel koruyucu donanımlar ve giysiler ( örneğin motosiklet kaskı gibi
)
Çevre ve Orman Bakanlığı
• Katı yakıtlar
• Atık pil ve akümülatörler
Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu
• Cep telefonları, TV vericileri, baz istasyonları gibi telsiz ve
telekomünikasyon terminal ekipmanları
Denizcilik Müsteşarlığı
• Gezi tekneleri
Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu
• Tütün mamulleri, alkol ve alkollü içkiler
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu
• Akaryakıt
Bunların dışında Ulaştırma Bakanlığı'nın, Turizm Bakanlığı'nın, Milli
Eğitim Bakanlığı'nın, Kültür Bakanlığı'nın, Maliye Bakanlığı'nın, Gümrük
ve Dış Ticaret Müsteşarlıklarının, Belediye ve yerel yönetimlerinin
tüketicilerle ilgili çeşitli alanlarda sorumlulukları ve görevleri
bulunmaktadır.
Yukarıda, tüketicilerin yaşamlarını ilgilendiren çeşitli konularda görev
ve sorumluluk alanları hakkında tam olmasa da bilgi verdiğimiz kamu
kuruluşlarıyla yalnızca adları belirttiğimiz kamu kuruluşlarının yapmış
olduğu denetim hizmetlerinin genel anlamda yeterli ve etkili olmadığını
çok rahatça söyleyebiliriz.
Bununla birlikte, yapılan denetim hizmetlerinin sonuçları hakkında;
tüketicilerin sağlık ve güvenlikleri yönünden risk ve tehlike oluşturan
bulgular-durumlara ilişkin tüketicilere ve kamuoyuna anlaşılabilir, önlem
alınmasını sağlayacak şekilde bilgi verilmemektedir.
İlgili kamu kuruluşlarının yalnızca bir kısmı tarafından, zaman zaman
internet ortamında tüketiciler için hiçbir anlamı olmayan sayısal verilere
dayalı bazı istatistiki bilgiler verilmektedir.
Ürünlerin Piyasa Gözetimi ve Denetimine Dair Yönetmelik'in 11.maddesine
göre bir kısmını yukarıda açıkladığımız ve tüketicilere sunulan güvensiz
ürünlerin piyasaya arzının yasaklanması, toplatılması ve bertarafı
konusunda ilgili ve yetkili kuruluşlar ( yukarıda adı geçen Bakanlıklar ve
kamu kuruluşları) tarafından önlem alınması, bunu sağlamaları gerektiği
halde istisna sayılabilecek örnekler dışında herhangi bir şey
yapılmamaktadır.
Yine, Yönetmeliğin aynı maddesine göre, ilgili ve yetkili kamu
kuruluşlarınca güvensiz ürünlerin piyasaya arzını yasaklandığı, piyasaya
arz edilmiş ürünlerin toplanmasının sağlandığı, güvensiz ürünlerin kısmen
veya tamamen bertaraf edildiği hakkında “ülke genelinde dağıtımı yapılan
iki gazeteyle ülke genelinde yayın yapan iki televizyon kanalında ilanı
suretiyle, risk altındaki kişilere duyurulması sağlanır” denildiği halde
bunun gereği yerine getirilmemektedir.
DENETİM SONUÇLARININ AÇIKLANMASININ ÖNEMİ
Denetim sonuçlarının tüketicilerin anlayacağı ve duyabileceği bir şekilde
düzenli ve yaygın olarak açıklanmasının bir çok yararı olacaktır. Her
şeyden önce , tüketicilerin kendi sağlık ve gereksinimleri ile ekonomik
çıkarları gereğince zamanında önlem almaları , riskli ve tehlikeli olan
güvensiz ürünleri almamaları sağlanacaktır.
İlgili ve yetkili kamu kuruluşlarınca tam olarak önlem alınması ve
tüketicilerinde güvensiz ürünleri almamaları sonucunda söz konusu güvensiz
ürünlerin üretimi-dağıtımı ve tüketicilere sunumu önlenecektir. Bunun
sonucunda hem tüketicilerin ve çevrenin sağlık ve güvenliği korunmuş
olacak hem de aile ve ülke ekonomisine büyük bir katkı sağlanmış
olacaktır. 02.10.2009
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı
|