Bir önceki sayfaya geri dönmek için buraya tıklayın! Sayfayı yazdırmak için tıklayın!
 
 
TÜKETİCİ HAKLARI DERNEĞİ - YAZILARIMIZ - MAKALELER
 

Bankaların Bu Yıl Başlattıkları Yeni Ücret Soygunları

Bankalar, birçok konuda konuda almış oldukları haksız ücret soygunlarına yenilerini ekliyorlar. Yıllık kredi kartı ücreti, hesap işletim ücreti en bilinen haksız ücret uygulamalarıdır. Ancak, 2009 yılında bilinen ücret uygulamaları yanında son derece haksız uygulamalar olarak düşündüğümüz yeni ücret uygulamaları konusunda Tüketici Hakları Derneğine şikayetler gelmektedir.

Hiçbir yasal dayanağı olmayan haksız ücret uygulamaları ile tüketiciler mağdur edilmekte ve soyulmaktadırlar. Bankaların pervasızlıkları iyice artmış durumdadır. Tüketicilerden nasıl daha çok ücret alabiliriz diye bankalar tarafından çeşitli yöntemler denenmektedir.

Aşağıda, konu ile ilgili olarak Tüketici hakları Derneğine gelen iki şikayet mektubunu okuyucularımızın dikkatine sunuyoruz.

TÜKETİCİ ŞİKAYET MEKTUPLARI

Mektup 1 -

Ben bir bankacı emeklisi olarak sizin köşenize iki soru yöneltmek istiyorum.

- Bugün dükkan kirası olarak Akbank’a kişinin kendi hesabına 100TL yatırmak istedim. Bana memur 25TL masraf vermem gerektiğini söyledi. Ben de, bu hesaba yapılan bir teslimat olduğunu, şubelerarası havale olmadığını söylemiş olmama rağmen havaleye girdiğini 25TL alacağını söyledi. ( Ev sahibinin hesabının bulunduğu banka şubesi ) Bu hesaba sadece tahsilat fişi kesecek, masraf 25TL (uygulamaları buymuş )
- Yine aynı gün telefonuma Denizbank’tan bir mesaj geldi Aynen yazıyorum; “ Aylık hesap işletim ücreti 4TL’dir. Ödemelerinizde sorun yaşamamak için hesabınızda aylık kredi taksit tutarınızdan 4TL fazla bulundurmayı unutmayınız.”

Her ay tüketici kredimi yatırırken 4TL fazla yatırmam gerekiyormuş.

Alınan bu masrafların kanuni olup olmadığını, hangi hesap adı altında alındığını Akbank ve Denizbank’tan öğrenmek istiyorum.

Bugüne kadar duyduğum en saçma iki masraf. Ben kredi alırken zaten 1808TL poliçe primi ve dosya masrafı verdim. Tekrar alınan bu masraf hangi hizmetin karşılığı olarak alınıyor, çok merak ettim. Bana krediyi verdiği gün, belirli bir süre sonra işletme masrafı da alacağız diye bana söylemediler. Bu meblağıyı alma hakları asla yok.

Milletin sesi çıkmadıkça bankalar isteklerine göre kart aidat ücreti, havale masrafı, şimdi de İŞLETİM ÜCRETİ olmak üzere kanuni olmayan masrafları halka zorunlu kılıyorlar. İtiraz ettiğiniz zamanda, “uygulamamız bu, istediğiniz yere şikayet edin” diyorlar.

Hakkımızı ne şekilde arayacağız? Bu masraflar için her isteyene susarak boyun eğmek zorunda mıyız?

Bir tüketici

Mektup 2 -

Nasılsınız, öncelikle size fatura ödeme başına alınmak üzere tek taraflı sözleşme değişikliği bildirimi yapan banka ekstre örneğini iletiyorum. Konseyde de belki uygun görülürse bu konu banka kredi kartları ile ilgili konular içerisinde dile getirilebilir. Tek taraflı ve tüketici aleyhine bir ücret getiriyorlar, her otomatik ödeme talimatı verilmiş olan fatura ödemesinde Yapı Kredi 1,5TL keseceğini sözleşme değişikliği olarak bildirmiş. Akbank örneği bulamadım ama o da arkadaşıma gönderdiğini telefonla öğrendim ki, fatura ödeme başına 1TL alacaklarmış. Bunu Ocak ayı ekstrelerinde gönderdiler. Bu yıl yeni bir haksız sözleşme şartıyla daha yeni yıla merhaba dediler, bankalar.

Bir tüketici

2.mektubun ekinde Tüketici Hakları Derneğine gönderilen Yapı Kredi Bankası’na ait olan ve tüketicinin şikayetinde belirtilen yeni ücret konusunda bankanın düzenlemiş olduğu sözleşme değişikliği aynen şöyledir. KREDİ KARTI ÜYELİK SÖZLEŞMESİ DEĞİŞİKLİĞİ: 15.01.2009 tarihinden itibaren, anlaşmalı BANKA üye işyerleri, PTT online şube ve merkezlerinden yapılan her bir ödeme için 1,5TL ÖDEME İŞLEM ÜCRETİ yansıtılacaktır.


Mektup1’de dükkan kirası olarak dükkan sahibinin talimatı doğrultusunda kiracı tarafından dükkan sahibinin AKBANK’taki hesabına yatırılmak istenilen 100TL’ye karşılık 25TL bir masraf istenilmiştir. Bu para, ne başka bir bankaya ne de aynı bankanın diğer şubelerine gönderilecek. Peki, havale olmadığı halde havale ücreti adı altında banka tarafından alınan 25TL bir soygun değil midir?

Aynı mektupta, tüketicinin çektiği kredinin masraflarını ödediği halde Denizbank tarafından “aylık hesap işletim ücreti” adı altında 4TL alınacağının belirtilmesi neyin nesidir ?

Mektup 2’de, Yapı Kredi Bankası tarafından kredi kartı üyelik sözleşmesi değişikliği yapılarak “ödeme işlem ücreti ” adı altında 1,5 TL istenmesi başka yeni bir soygun örneğidir.

Her iki mektupta da belirtilen, bankaların tüketicilerden aldığı haksız ücret uygulamaları Tüketicinin Korunması Hakkında Yasa’nın “Sözleşmelerdeki Haksız Şartlar” başlıklı 6.madde hükümlerine aykırıdır. Bankaların sözleşmelerinde yer alsın ya da almasın bu şartlar haksız şartlardır ve Yasa’ya aykırı olduğundan geçersizdir.

Çünkü bu şartlar, bankalar tarafından tüketici ile müzakere edilmeden tek taraflı olarak öncede konulmuş şartlardır.

TÜKETİCİLER NE YAPMALI

Bankaların bu haksız ücret işlemleri öz itibariyle kredi kartlarından alınan yıllık kart ücretlerine ilişkin Yargıtay 13.Hukuk Dairesinin vermiş olduğu kararın özüne uygundur. Çünkü, Yargıtay’ın bu kararında yıllık kart ücretinin alınacağına ilişkin tüketiciyle müzakere edildiğini bankanın ispat edememesi nedeniyle, bu ücretin haksız şart olduğu, Tüketicinin Korunması Hakkındaki Yasa’ya aykırı olduğu ve tüketiciden alınamayacağı belirtilmektedir.

Bankaların, yukarıda belirtilen ücretleri almaları durumunda haksızlığa uğrayan tüketiciler ikamet ettikleri ilçe kaymakamlığındaki tüketici sorunları hakem heyetine ellerindeki belgelerin fotokopileri ile başvuruda bulunarak haksız yere alınan ücretin kendilerine iade edilmesine ilişkin karar alınmasını isteyebilirler.

Tüketici Hakları Derneği olarak, tüketicilerin yaşamış olduğu söz konusu sorunların çözümü ve gerekli başvuruların yapılması için kendilerine yardımcı olmaya hazır olduğumuzu belirtmek isteriz. 17.04.2009


Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı