Bankaların Bu Yıl Başlattıkları Yeni Ücret
Soygunları
Bankalar, birçok konuda konuda almış oldukları haksız ücret soygunlarına
yenilerini ekliyorlar. Yıllık kredi kartı ücreti, hesap işletim ücreti en
bilinen haksız ücret uygulamalarıdır. Ancak, 2009 yılında bilinen ücret
uygulamaları yanında son derece haksız uygulamalar olarak düşündüğümüz
yeni ücret uygulamaları konusunda Tüketici Hakları Derneğine şikayetler
gelmektedir.
Hiçbir yasal dayanağı olmayan haksız ücret uygulamaları ile tüketiciler
mağdur edilmekte ve soyulmaktadırlar. Bankaların pervasızlıkları iyice
artmış durumdadır. Tüketicilerden nasıl daha çok ücret alabiliriz diye
bankalar tarafından çeşitli yöntemler denenmektedir.
Aşağıda, konu ile ilgili olarak Tüketici hakları Derneğine gelen iki
şikayet mektubunu okuyucularımızın dikkatine sunuyoruz.
TÜKETİCİ ŞİKAYET MEKTUPLARI
Mektup 1 -
Ben bir bankacı emeklisi olarak sizin köşenize iki soru yöneltmek
istiyorum.
- Bugün dükkan kirası olarak Akbank’a kişinin kendi hesabına 100TL
yatırmak istedim. Bana memur 25TL masraf vermem gerektiğini söyledi. Ben
de, bu hesaba yapılan bir teslimat olduğunu, şubelerarası havale
olmadığını söylemiş olmama rağmen havaleye girdiğini 25TL alacağını
söyledi. ( Ev sahibinin hesabının bulunduğu banka şubesi ) Bu hesaba
sadece tahsilat fişi kesecek, masraf 25TL (uygulamaları buymuş )
- Yine aynı gün telefonuma Denizbank’tan bir mesaj geldi Aynen yazıyorum;
“ Aylık hesap işletim ücreti 4TL’dir. Ödemelerinizde sorun yaşamamak için
hesabınızda aylık kredi taksit tutarınızdan 4TL fazla bulundurmayı
unutmayınız.”
Her ay tüketici kredimi yatırırken 4TL fazla yatırmam gerekiyormuş.
Alınan bu masrafların kanuni olup olmadığını, hangi hesap adı altında
alındığını Akbank ve Denizbank’tan öğrenmek istiyorum.
Bugüne kadar duyduğum en saçma iki masraf. Ben kredi alırken zaten 1808TL
poliçe primi ve dosya masrafı verdim. Tekrar alınan bu masraf hangi
hizmetin karşılığı olarak alınıyor, çok merak ettim. Bana krediyi verdiği
gün, belirli bir süre sonra işletme masrafı da alacağız diye bana
söylemediler. Bu meblağıyı alma hakları asla yok.
Milletin sesi çıkmadıkça bankalar isteklerine göre kart aidat ücreti,
havale masrafı, şimdi de İŞLETİM ÜCRETİ olmak üzere kanuni olmayan
masrafları halka zorunlu kılıyorlar. İtiraz ettiğiniz zamanda,
“uygulamamız bu, istediğiniz yere şikayet edin” diyorlar.
Hakkımızı ne şekilde arayacağız? Bu masraflar için her isteyene susarak
boyun eğmek zorunda mıyız?
Bir tüketici
Mektup 2 -
Nasılsınız, öncelikle size fatura ödeme başına alınmak üzere tek taraflı
sözleşme değişikliği bildirimi yapan banka ekstre örneğini iletiyorum.
Konseyde de belki uygun görülürse bu konu banka kredi kartları ile ilgili
konular içerisinde dile getirilebilir. Tek taraflı ve tüketici aleyhine
bir ücret getiriyorlar, her otomatik ödeme talimatı verilmiş olan fatura
ödemesinde Yapı Kredi 1,5TL keseceğini sözleşme değişikliği olarak
bildirmiş. Akbank örneği bulamadım ama o da arkadaşıma gönderdiğini
telefonla öğrendim ki, fatura ödeme başına 1TL alacaklarmış. Bunu Ocak ayı
ekstrelerinde gönderdiler. Bu yıl yeni bir haksız sözleşme şartıyla daha
yeni yıla merhaba dediler, bankalar.
Bir tüketici
2.mektubun ekinde Tüketici Hakları Derneğine gönderilen Yapı Kredi
Bankası’na ait olan ve tüketicinin şikayetinde belirtilen yeni ücret
konusunda bankanın düzenlemiş olduğu sözleşme değişikliği aynen şöyledir.
KREDİ KARTI ÜYELİK SÖZLEŞMESİ DEĞİŞİKLİĞİ: 15.01.2009 tarihinden itibaren,
anlaşmalı BANKA üye işyerleri, PTT online şube ve merkezlerinden yapılan
her bir ödeme için 1,5TL ÖDEME İŞLEM ÜCRETİ yansıtılacaktır.
Mektup1’de dükkan kirası olarak dükkan sahibinin talimatı doğrultusunda
kiracı tarafından dükkan sahibinin AKBANK’taki hesabına yatırılmak
istenilen 100TL’ye karşılık 25TL bir masraf istenilmiştir. Bu para, ne
başka bir bankaya ne de aynı bankanın diğer şubelerine gönderilecek. Peki,
havale olmadığı halde havale ücreti adı altında banka tarafından alınan
25TL bir soygun değil midir?
Aynı mektupta, tüketicinin çektiği kredinin masraflarını ödediği halde
Denizbank tarafından “aylık hesap işletim ücreti” adı altında 4TL
alınacağının belirtilmesi neyin nesidir ?
Mektup 2’de, Yapı Kredi Bankası tarafından kredi kartı üyelik sözleşmesi
değişikliği yapılarak “ödeme işlem ücreti ” adı altında 1,5 TL istenmesi
başka yeni bir soygun örneğidir.
Her iki mektupta da belirtilen, bankaların tüketicilerden aldığı haksız
ücret uygulamaları Tüketicinin Korunması Hakkında Yasa’nın
“Sözleşmelerdeki Haksız Şartlar” başlıklı 6.madde hükümlerine aykırıdır.
Bankaların sözleşmelerinde yer alsın ya da almasın bu şartlar haksız
şartlardır ve Yasa’ya aykırı olduğundan geçersizdir.
Çünkü bu şartlar, bankalar tarafından tüketici ile müzakere edilmeden tek
taraflı olarak öncede konulmuş şartlardır.
TÜKETİCİLER NE YAPMALI
Bankaların bu haksız ücret işlemleri öz itibariyle kredi kartlarından
alınan yıllık kart ücretlerine ilişkin Yargıtay 13.Hukuk Dairesinin vermiş
olduğu kararın özüne uygundur. Çünkü, Yargıtay’ın bu kararında yıllık kart
ücretinin alınacağına ilişkin tüketiciyle müzakere edildiğini bankanın
ispat edememesi nedeniyle, bu ücretin haksız şart olduğu, Tüketicinin
Korunması Hakkındaki Yasa’ya aykırı olduğu ve tüketiciden alınamayacağı
belirtilmektedir.
Bankaların, yukarıda belirtilen ücretleri almaları durumunda haksızlığa
uğrayan tüketiciler ikamet ettikleri ilçe kaymakamlığındaki tüketici
sorunları hakem heyetine ellerindeki belgelerin fotokopileri ile başvuruda
bulunarak haksız yere alınan ücretin kendilerine iade edilmesine ilişkin
karar alınmasını isteyebilirler.
Tüketici Hakları Derneği olarak, tüketicilerin yaşamış olduğu söz konusu
sorunların çözümü ve gerekli başvuruların yapılması için kendilerine
yardımcı olmaya hazır olduğumuzu belirtmek isteriz. 17.04.2009
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |