Bankaların Almış Olduğu Haksız Ücretler
Bankaların bir çok işleminde ve uygulamasında haksız yere almış oldukları
ücretler nedeniyle tüketiciler mağdur edilmektedir. Bankaların almış
oldukları haksız ücretlerden en yaygın olan iki tanesi yıllık kredi kartı
ücreti ile hesap işletim ücretidir.
Bankaların kredi kartlarından almış oldukları yıllık ücretlere Yargıtay
2008 yılında tüketiciler lehine noktayı koymuştu. Hesap işletim ücreti
konusunda ise elimizde, Ankara 5.Tüketici Mahkemesi’nin tüketici lehine
vermiş bulunduğu karar bulunmaktadır.
Tüketiciler, Yargıtay Kararını emsal göstererek yıllık kart ücretini
ödemeyebilecekleri gibi önceden ödemiş oldukları yıllık kart ücretlerini
de isteyebilirler.
Hesap işletim ücreti konusunda Ankara 5.Tüketici Mahkemesinin kararı
Yargıtay Kararı gibi emsal teşkil etmese bile örnek olarak gösterilip
ödenen hesap işletim ücreti geri istenebilir.
Aşağıda, Yargıtay kararı ile Ankara 5.Tüketici Mahkemesinin karar özetleri
yer almaktadır.
YILLIK KART ÜCRETİNE İLİŞKİN
YARGITAY 13.HUKUK DAİRESİNİN KARAR ÖZETİ
4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 4822 Sayılı Kanunla
Değişik 6. maddesi ile sözleşmelerdeki haksız şart düzenlenmiş ve "Satıcı
ve sağlayıcının tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak
sözleşmeye koyduğu, tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde
iyi niyet kuralına aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe
neden olan sözleşme koşulları haksız şarttır. Taraflardan birini
tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan haksız şartlar
tüketici için bağlayıcı, değildir. Eğer bir sözleşme şartı önceden
hazırlanmışsa ve özellikle standart sözleşmede yer alması nedeniyle
tüketici içeriğine etki edememişse, o sözleşme şartının tüketiciyle
müzakere edilmediği kabul edilir. Sözleşmenin bütün olarak
değerlendirilmesinden, standart sözleşme olduğu sonucuna varılırsa, bu
sözleşmedeki bir şartın belirli unsurlarının veya münferit bir hükmünün
müzakere edilmiş olması, sözleşmenin kalan kısmına bu maddenin
uygulanmasını engellemez. Bir satıcı veya sağlayıcı, bir standart şartın
münferiden tartışıldığını ileri sürüyorsa, bunu ispat yükü ona aittir.
6/A, 6/B, 6/C, 7, 9, 9/A, 10, 10/A ve 11/A maddelerinde yazılı olarak
düzenlenmesi öngörülen tüketici sözleşmeleri en az oniki punto ve koyu
siyah harflerle düzenlenir ... " hükmü, yine 4077 Sayılı Kanunun değişik 6
ve 31 maddelerine dayanılarak hazırlanan Tüketici Sözleşmelerindeki Haksız
Şartlar Hakkında Yönetmeliğin 7. maddesinde "satıcı, sağlayıcı veya kredi
veren tarafından tüketici ile akdedilen sözleşmede kullanılan haksız
şartlar batıldır" hükmü getirilmiştir.
Taraflar arasındaki 22.12.1995 tarihli sözleşmenin 9. maddesinde kart
kullanıcısından kart kullanım ücretinin alınacağı belirtilmiştir.
Yukarıda yapılan açıklamalar ışığında 22.12.1995 tarihli sözleşme
incelendiğinde; sözleşmenin davacı banka tarafından matbu, standart olarak
hazırlanıp boş olan kısımların rakam, isim ve adresler yazılarak
doldurulduğu, sözleşmenin on iki punto koyu siyah harflerle düzenlenmediği
görülmektedir. Davacı, tüketici aleyhine olan ve tüketiciyi kart kullanımı
ücreti adı altında bir külfete sokan sözleşme hükmünün tüketici ile ayrıca
müzakere edilerek kararlaştırıldığını iddia ve ispat edememiştir. Böyle
olunca sözleşmedeki kredi kartı üyelik ücreti alınacağına dair hükmün
açıklanan yasa ve yönetmelik hükümleri karşısında haksız şart olduğu kabul
edilmelidir. Dolayısıyla davacı bankanın bu sözleşme hükmüne dayalı olarak
kredi kartı kullanıcısı davalıdan ücret istemesi olanaklı değildir.
Bu durumda yasaya uygun olan, Zonguldak Tüketici Sorunları Hakem Heyeti
kararının iptali istemi ile açılan davanın reddine karar verilmesi
gerekirken, yukarda açıklanan hususlar gözetilmeden davanın kabulü usul ve
yasaya aykırı olup hükmün bozulması gerekir.
SONUÇ:Yukarıda açıklanan nedenlerle Yargıtay Cumhuriyet başsavcılığının
HUMK'nun 427/6. maddesine dayalı kanun yararına bozma isteğinin kabulü ile
hükmün sonucuna etkili olmamak üzere BOZULMASINA, peşin alınan temyiz
harcının istek halinde iadesine, peşin alınan temyiz harcının istek
halinde iadesine, 2.5.2008 gününde oybirliğiyle karar verildi.
HESAP İŞLETİM ÜCRETİNE İLİŞKİN
ANKARA 5.TÜKETİCİ MAHKEMESİNİN KARAR ÖZETİ
Yapılan yargılama sonucunda toplanan delillerden; davacı banka ile davalı
arasında 01.03.2004 tarihinde “Hesap Taahütnamesi” imzalandığı, davalının
hesap işletim ücretinin iadesi için hakem heyetine müracaat ettiği, hakem
heyetinin 13.08.2007 tarih ve 2101 sayılı “ …. Hesap işletim ücretinin
iptal edilerek, 16.01.2007 tarihinde kesildiği anlaşılan 14,29YTL’nin
tüketiciye iade edilmesine” karar verdiği, 4822 Sayılı Yasa ile Değişik
4077 Sayılı Yasanın 6.maddesindeki haksız şartların düzenlendiği,
13.06.2003 tarihli Resmi gazete’de yayınlanan Tüketici Sözleşmelerindeki
Haksız Şartlar Hakkındaki Yönetmeliğin 14.6.2003 tarihinde yürürlüğe
girdiği, yönetmeliğin 5.maddesinde haksız şartın 6.maddesinde sözleşme
şartlarının haksızlığının değerlendirilmesinin 7.maddesinde haksız
sözleşme şartları karşısında tüketicinin haklarının ve 5464 Sayılı Yasanın
24.maddesinde sözleşme şartlarının düzenlendiği, yasal düzenlemeler
karşısında dava konusu olay değerlendirildiğinde bireysel müşteri
sözleşmesinin davalı banka tarafından tek taraflı hazırlanmış, maktu bir
sözleşme olduğu, davalı tüketicinin sözleşme içeriğine etki edemediği,
ihtilaf konusu komisyon, ücret ve masraflar başlıklı sözleşmenin
11.maddesinde yer alan hükmün davalı ile müzakere edildiği yönünde bir
iddianın olmadığı, buna ilişkin delilde sunulmadığı, sözleşmenin
11.maddesiyle davacı bankaya tek taraflı olarak masraf, hesap işletim
ücreti, sair ücret veya komisyonları ve ekstre ücretlerini belirleme
yetkisi verilmesi ve davalıya da belirlenen miktarı ödeme yükümlülüğü
getirilmesinin, tüketici aleyhine düzenlenmiş haksız şart niteliğinde bir
hüküm olduğu, yok sayılmasına gereken bu hüküm olmadan da taraflar
arasındaki sözleşmenin ayakta kaldığı, 5464 Sayılı Banka Kartları ve Kredi
Kartları Kanunun geçici madde 3’de “ Bu Kanunun kapsamındaki kart çıkaran
kuruluşlar faiz hesaplamasına ilişkin uygulamalarını üç ay, diğer
uygulamalarını ise bir yıl içerisinde bu kanun hükümlerine uygun hale
getirmek zorundadırlar. Ancak, 24.maddenin üçüncü fıkrasındaki asgari
tutar bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay yüzde on
olarak uygulanır.” Hükmünün yer aldığı, davalı bankanın uygulamalarını bir
yıl içerisinde 5464 Sayılı yasanın hükümlerine uygun hale getirmek zorunda
olduğu anlaşıldığından hakem heyeti kararı yerinde görülmekle aşağıdaki
şekilde karar vermek gerekmiştir.
Hüküm: 1) Davacının davasının reddine karar verildi. 26.02.2008
TÜKETİCİLER HAKLARINI NASIL ARAYACAKLAR
Tüketiciler, haksız yere ödemiş oldukları yıllık kart ücreti ile hesap
işletim ücretini geri isteyebilirle. Ancak, bunun için öncelikle
tüketicilerin ikamet ettikleri ilçede bulunan kaymakamlıktaki tüketici
sorunları hakem heyetine başvuruda bulunmaları gerekmektedir.
Tüketiciler, 5 yıl geriye dönük olarak ödemiş oldukları yıllık kart
ücretlerini ekstrelerini varsa isteyebilirler.
Tüketici sorunları hakem heyetleri tüketicilerin başvurusu üzerine en geç
üç ay içerisinde karar vermek durumundadır. Özellikle, yıllık kart ücreti
konusundaki kararlar genellikle tüketiciler lehine sonuçlanmaktadır.
Çünkü, Yargıtay kararlarına hem tüketici sorunları hakem heyetleri hem de
tüketici mahkemeleri genellikle uymaktadırlar.
Gerek Yargıtay kararı gerekse Ankara 5.Tüketici Mahkemesinde ortak olan
nokta yıllık kart ücreti ve hesap işletim ücreti konusunda Tüketicinin
Korunması Hakkında Yasanın 6.maddesine aykırı olarak her iki konudaki
sözleşmelerin tek taraflı olarak tüketiciyle müzakere edilmeden
düzenlenmiş olmasıdır. Bu gibi durumlarda sözleşmelerdeki şartlar haksız
şarttır ve yasaya göre de haksız şartlar geçersizdir. Bu ortak noktayı
dikkate alarak tüketiciler hesap işletim ücreti konusunda olsun,
bankaların aldığı diğer haksız ücretler konusunda olsun haklarını
aramalıdırlar.
Tüketici Hakları Derneği olarak tüketicilere her zaman için bu konu ile
ilgili olarak yardımcı olmaya hazır olduğumuzun bilinmesi isteriz.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |