ATM'lerdeki Tuzaklar
Bankamatik ya da kredi kartınızla ATM’ye para çekmeye gittiniz. Kartınızı
ATM sistemindeki yuvasına yerleştirdiniz, şifrenizi girdiniz ve
çekeceğiniz paranın miktarını yazdınız. Bu işlemden sonra kartınız sisteme
girdi, artık çekeceğiniz parayı bekliyorsunuz. Saniyeler, dakikalar
geçiyor, fakat çekeceğiniz para bir türlü gelmiyor. ATM’de bir sorun
olduğunu düşünüp bankaya gittiniz, durumu bankaya, müşteri hizmetleri
servisine bildirdiniz. Bu süre içerisinde ATM’den kartınız alınarak
hesabınızdan para çekildiğini öğrendiniz. Durumu tekrar bankaya
bildirdiniz, ancak, banka sorumluluğu kabul etmedi. Peki, bu durumda ne
yapacaksınız? Hakkınızı nasıl arayacaksınız? Bu durumda ilgili bankanın
sorumluluğu nedir?
BANKALAR ÖNLEM ALMIYOR
Bankamatik ya da kredi kartının sistem tarafından yutulduğunda, ATM’de
tüketicinin ilgili bankaya durumu bildirecek her hangi bir telefon
bulunmamaktadır. Ya da bu gibi durumlarda kartın güvenliği açısından
tüketicinin ne yapacağını, nasıl davranacağını belirten bir uyarı
bulunmamaktadır.
Asıl önemlisi, kartın güvenliği açısından ilgili bankalar tarafından
ATM’lerde alınması gereken ya da alınmış her hangi bir önlem
bulunmamaktadır. ATM sisteminin içinde kalan kartı kullanarak para çeken
dolandırıcıları görüntüleyen her hangi bir kamera bulunmamaktadır.
Bankaların bu gibi durumlarda tüketicinin mağdur olmaması açısından önlem
alması gerekmektedir. Bankaların hem önlem almaması hem de sorumluluğu
kabul etmemesi yasal ve etik olarak kabul edilemez. Bu nedenle, başta BDDK
ve ilgili kamu kuruluşları olmak üzere tüm bankalara bu konuda önlem
almaları çağrısında bulunuyoruz.
HAKEM HEYETİ KARARI
Konu ile ilgili olarak, örnek olması açısından Çankaya Kaymakamlığı
2.Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Başkanlığı’nın kararını aşağıda
tüketicilerin bilgisine sunuyoruz.
T.C.
ÇANKAYA KAYMAKAMLIĞI
2.Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Başkanlığı
Karar No :882
Karar Tarihi : 10/03/2009
ÇANKAYA İLÇESİ
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararıdır
Raportör :-
ŞİKAYET EDEN : Bir tüketici
ŞİKAYET EDİLEN : T.C.Ziraat Bankası A.Ş.Genel Müdürlüğü -Doğanbey Mah.
Atatürk
Bulvarı Ulus / ANKARA
ŞİKAYET KONUSU :Çalıntı Kart
ŞİKAYET TARİHİ :26/01/2009
OLAYIN ÖZETİ :Bankamatik kartının 30/03/2008 tarihinde Konutkent şubesi
ATM'de saat 15:40 gibi alıkonulduğu (bir düzenekle) 2 saat sonra müşteri
hizmetlerine durumun bildirildiğinde bilgisi dışında 860.00 TL'nin
çekildiğinin öğrenildiği, sonraki gün jandarma karakoluna bildirildiği,
bankanın hiçbir güvenlik tedbiri (güvenlik kamerası, uyarı yazısı gibi)
bulunmadığı 860.00TL bedelin 150.00 TL 'sinden sorumlu olduğu,
belirtilerek 710.00TL nin iadesi talep edilmektedir.
ŞİKAYET EDİLENİN SAVUNMASI: ATM’lerde kart alıkonulduğunda kayıt edildiği,
yapılan incelemede kartın alıkonulduğuna ait kayda rastlanmadığı, şifrenin
ilk denemede doğru girilerek işlemlerin yapıldığı banka kartı ile para
çekme işleminin ancak kart şifresinin bilinmesi durumunda mümkün olduğu,
şikâyetçinin bilgisi dışında çekilen paralara ilişkin bankaca yapılacak
herhangi bir işlemin bulunmadığı, belirtilmektedir.
İNCELEME VE GEREKÇE: Şikâyetçinin kartını kullanırken üçüncü kişiler
tarafından ATM de dolandırılacağına ilişkin bir düzenek kurulduğunu
bilemeyeceğini, bilmek zorunda da olmadığı, ilgili bankanın kart ve
şifrenin birlikte kullanılması iddiası ile sorumluluktan kurtulamayacağı,
günün her saati ATM’nin güvenliğini sağlama ve her türlü önlemi almasının
genel hukuk kuralları gereği olup hizmet kusuru nedeniyle yasanın 4/A
maddesine göre, tüketicinin uğramış bulunduğu zararın ilgili banka
tarafından ödenmesi gerekmektedir.
KARAR: Dosyadaki bilgi ve belgeler incelendi: Yukarıda açıklanan
gerekçelere dayalı olarak. 4822 Sayılı Kanunla Değişik 4077 Sayılı
Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 4/A maddesine göre: T.C. Ziraat
Bankası A.Ş. tarafından 860.00TL’nin tüketiciye ödenmesine, işbu kararın
yönetmeliğin 24.maddesi uyarınca ilan edilmesine tebliğ tarihinden
itibaren 15 gün içerisinde Tüketici Mahkemelerine itiraz yolu açık olmak
üzere katılanların oy birliği / oy çokluğu ile karar verilmiştir.
TÜKETİCİLERE ÖNERİLER
Kredi kartınızla ya da bankamatiğinizle ATM’den para çekerken kartınız
sistem tarafından yutulursa, hiç zaman geçirmeden ilgili bankaya haber
vererek önlem almasını isteyiniz. Mümkünse, ATM’den ayrılmadan ilgili
bankanın müşteri hizmetleri servisi tarafından acil önlem alınmasını ve
ATM’de beklediğinizi belirtin. Eğer yanınızda cep telefonu yoksa ve
müşteri hizmetleri servisinin telefon numarasını bilmiyorsanız ATM’de
beklemenizin bir anlamı olmayacaktır. Bu durumda da her an bir ATM
dolandırıcısının kartınızı sistemden çıkartıp kullanması ve hesabınızdan
para çekmesi mümkündür.
Sizden kaynaklanmayan, bankanın önlem almamasından kaynaklanan bir sorun
nedeniyle siz değil banka sorumludur. Bankanın önlem almaması nedeniyle
hesabınızdan para çekilmişse, bu durum, Tüketicinin Korunması Hakkında
Yasanın 4/A maddesine göre bankanın ayıplı bir hizmeti demektir. Bankanın
bu ayıplı hizmeti de mağdur edilmeniz sonucunu doğurmuştur.
İlgili banka, sizin mağduriyetinizi Yasaya göre gidermek zorundadır. Bunun
için, ikamet ettiğiniz ilçedeki Kaymakamlık bünyesinde bulunan tüketici
sorunları hakem heyeti başkanlığına, eğer, ikamet ettiğiniz yer büyükşehir
dışındaki il merkezi ise o il’deki sanayi ve ticaret müdürlüğü
bünyesindeki tüketici sorunları hakem heyetine başkanlığına hiç zaman
kaybetmeden başvuruda bulunmanız gerekmektedir. Eğer, hesabınızdan çekilen
para miktarı 2446TL’den yukarıda ise ve Büyükşehir belediyesi sınırları
içinde ikamet ediyorsanız, büyükşehirde bulunan sanayi ve ticaret il
müdürlüğü bünyesindeki tüketici sorunları hakem heyeti başkanlığına ya da
tüketici mahkemesine başvuruda bulunmanız gerekmektedir. Bu konuda
Tüketici Hakları Derneği her zaman olduğu gibi sizlere yardımcı olmaya
hazırdır.
Yukarıda, Çankaya Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararında da görüleceği
gibi, başvuruda bulunduğunuz hakem heyeti tarafından Yasaya uygun olarak,
hesabınızdan çekilen paranın size ödenmesi için karar verilmelidir.
10.04.2009
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı
|