Bir önceki sayfaya geri dönmek için buraya tıklayın! Sayfayı yazdırmak için tıklayın!
 
 
TÜKETİCİ HAKLARI DERNEĞİ - YAZILARIMIZ - MAKALELER
 

ATM'lerdeki Tuzaklar

Bankamatik ya da kredi kartınızla ATM’ye para çekmeye gittiniz. Kartınızı ATM sistemindeki yuvasına yerleştirdiniz, şifrenizi girdiniz ve çekeceğiniz paranın miktarını yazdınız. Bu işlemden sonra kartınız sisteme girdi, artık çekeceğiniz parayı bekliyorsunuz. Saniyeler, dakikalar geçiyor, fakat çekeceğiniz para bir türlü gelmiyor. ATM’de bir sorun olduğunu düşünüp bankaya gittiniz, durumu bankaya, müşteri hizmetleri servisine bildirdiniz. Bu süre içerisinde ATM’den kartınız alınarak hesabınızdan para çekildiğini öğrendiniz. Durumu tekrar bankaya bildirdiniz, ancak, banka sorumluluğu kabul etmedi. Peki, bu durumda ne yapacaksınız? Hakkınızı nasıl arayacaksınız? Bu durumda ilgili bankanın sorumluluğu nedir?

BANKALAR ÖNLEM ALMIYOR

Bankamatik ya da kredi kartının sistem tarafından yutulduğunda, ATM’de tüketicinin ilgili bankaya durumu bildirecek her hangi bir telefon bulunmamaktadır. Ya da bu gibi durumlarda kartın güvenliği açısından tüketicinin ne yapacağını, nasıl davranacağını belirten bir uyarı bulunmamaktadır.

Asıl önemlisi, kartın güvenliği açısından ilgili bankalar tarafından ATM’lerde alınması gereken ya da alınmış her hangi bir önlem bulunmamaktadır. ATM sisteminin içinde kalan kartı kullanarak para çeken dolandırıcıları görüntüleyen her hangi bir kamera bulunmamaktadır.

Bankaların bu gibi durumlarda tüketicinin mağdur olmaması açısından önlem alması gerekmektedir. Bankaların hem önlem almaması hem de sorumluluğu kabul etmemesi yasal ve etik olarak kabul edilemez. Bu nedenle, başta BDDK ve ilgili kamu kuruluşları olmak üzere tüm bankalara bu konuda önlem almaları çağrısında bulunuyoruz.

HAKEM HEYETİ KARARI

Konu ile ilgili olarak, örnek olması açısından Çankaya Kaymakamlığı 2.Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Başkanlığı’nın kararını aşağıda tüketicilerin bilgisine sunuyoruz.

T.C.
ÇANKAYA KAYMAKAMLIĞI
2.Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Başkanlığı

Karar No :882
Karar Tarihi : 10/03/2009

ÇANKAYA İLÇESİ
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararıdır

Raportör :-
ŞİKAYET EDEN : Bir tüketici
ŞİKAYET EDİLEN : T.C.Ziraat Bankası A.Ş.Genel Müdürlüğü -Doğanbey Mah. Atatürk
Bulvarı Ulus / ANKARA
ŞİKAYET KONUSU :Çalıntı Kart
ŞİKAYET TARİHİ :26/01/2009

OLAYIN ÖZETİ :Bankamatik kartının 30/03/2008 tarihinde Konutkent şubesi ATM'de saat 15:40 gibi alıkonulduğu (bir düzenekle) 2 saat sonra müşteri hizmetlerine durumun bildirildiğinde bilgisi dışında 860.00 TL'nin çekildiğinin öğrenildiği, sonraki gün jandarma karakoluna bildirildiği, bankanın hiçbir güvenlik tedbiri (güvenlik kamerası, uyarı yazısı gibi) bulunmadığı 860.00TL bedelin 150.00 TL 'sinden sorumlu olduğu, belirtilerek 710.00TL nin iadesi talep edilmektedir.


ŞİKAYET EDİLENİN SAVUNMASI: ATM’lerde kart alıkonulduğunda kayıt edildiği, yapılan incelemede kartın alıkonulduğuna ait kayda rastlanmadığı, şifrenin ilk denemede doğru girilerek işlemlerin yapıldığı banka kartı ile para çekme işleminin ancak kart şifresinin bilinmesi durumunda mümkün olduğu, şikâyetçinin bilgisi dışında çekilen paralara ilişkin bankaca yapılacak herhangi bir işlemin bulunmadığı, belirtilmektedir.

İNCELEME VE GEREKÇE: Şikâyetçinin kartını kullanırken üçüncü kişiler tarafından ATM de dolandırılacağına ilişkin bir düzenek kurulduğunu bilemeyeceğini, bilmek zorunda da olmadığı, ilgili bankanın kart ve şifrenin birlikte kullanılması iddiası ile sorumluluktan kurtulamayacağı, günün her saati ATM’nin güvenliğini sağlama ve her türlü önlemi almasının genel hukuk kuralları gereği olup hizmet kusuru nedeniyle yasanın 4/A maddesine göre, tüketicinin uğramış bulunduğu zararın ilgili banka tarafından ödenmesi gerekmektedir.

KARAR: Dosyadaki bilgi ve belgeler incelendi: Yukarıda açıklanan gerekçelere dayalı olarak. 4822 Sayılı Kanunla Değişik 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 4/A maddesine göre: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. tarafından 860.00TL’nin tüketiciye ödenmesine, işbu kararın yönetmeliğin 24.maddesi uyarınca ilan edilmesine tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içerisinde Tüketici Mahkemelerine itiraz yolu açık olmak üzere katılanların oy birliği / oy çokluğu ile karar verilmiştir.

TÜKETİCİLERE ÖNERİLER

Kredi kartınızla ya da bankamatiğinizle ATM’den para çekerken kartınız sistem tarafından yutulursa, hiç zaman geçirmeden ilgili bankaya haber vererek önlem almasını isteyiniz. Mümkünse, ATM’den ayrılmadan ilgili bankanın müşteri hizmetleri servisi tarafından acil önlem alınmasını ve ATM’de beklediğinizi belirtin. Eğer yanınızda cep telefonu yoksa ve müşteri hizmetleri servisinin telefon numarasını bilmiyorsanız ATM’de beklemenizin bir anlamı olmayacaktır. Bu durumda da her an bir ATM dolandırıcısının kartınızı sistemden çıkartıp kullanması ve hesabınızdan para çekmesi mümkündür.

Sizden kaynaklanmayan, bankanın önlem almamasından kaynaklanan bir sorun nedeniyle siz değil banka sorumludur. Bankanın önlem almaması nedeniyle hesabınızdan para çekilmişse, bu durum, Tüketicinin Korunması Hakkında Yasanın 4/A maddesine göre bankanın ayıplı bir hizmeti demektir. Bankanın bu ayıplı hizmeti de mağdur edilmeniz sonucunu doğurmuştur.

İlgili banka, sizin mağduriyetinizi Yasaya göre gidermek zorundadır. Bunun için, ikamet ettiğiniz ilçedeki Kaymakamlık bünyesinde bulunan tüketici sorunları hakem heyeti başkanlığına, eğer, ikamet ettiğiniz yer büyükşehir dışındaki il merkezi ise o il’deki sanayi ve ticaret müdürlüğü bünyesindeki tüketici sorunları hakem heyetine başkanlığına hiç zaman kaybetmeden başvuruda bulunmanız gerekmektedir. Eğer, hesabınızdan çekilen para miktarı 2446TL’den yukarıda ise ve Büyükşehir belediyesi sınırları içinde ikamet ediyorsanız, büyükşehirde bulunan sanayi ve ticaret il müdürlüğü bünyesindeki tüketici sorunları hakem heyeti başkanlığına ya da tüketici mahkemesine başvuruda bulunmanız gerekmektedir. Bu konuda Tüketici Hakları Derneği her zaman olduğu gibi sizlere yardımcı olmaya hazırdır.

Yukarıda, Çankaya Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararında da görüleceği gibi, başvuruda bulunduğunuz hakem heyeti tarafından Yasaya uygun olarak, hesabınızdan çekilen paranın size ödenmesi için karar verilmelidir. 10.04.2009


Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı