Mesafeli Alışverişlerdeki Dolandırıcılıklar
Son zamanlarda mesafeli alışveriş denilen telefon ve internet aracılığıyla
yapılan alışverişlerde tüketici şikayetlerinde artış gözlenmektedir.
Yazılı, görsel, telefon ve elektronik ortamda veya diğer iletişim araçları
kullanılarak ve tüketicilerle karşı karşıya gelinmeksizin yapılan, malın
veya hizmetin tüketiciye anında veya sonradan teslimi veya ifası yoluyla
yapılan alışverişlere mesafeli alışveriş denir. Bunun için de yapılan
sözleşmelere mesafeli sözleşme denir.
Söz konusu iletişim araçları yoluyla tüketiciye mal ve hizmet satmak
isteyen firmaların yaptıkları reklamlara inanan bir çok tüketici bu
firmalar tarafından aldatılmakta ve mağdur edilmektedir.
Kendilerini sözü edilen iletişim araçları yolu ile tanıtan bazı firmaların
da tüketicileri dolandırmak amacıyla kuruldukları anlaşılmaktadır.
MESAFELİ ALIŞVERİŞLERDE TÜKETİCİLERİN KARŞILAŞTIKLARI SORUNLAR
Tüketici Hakları Derneğine yapılan şikayetlerde tüketicilerin genellikle
ve en çok karşılaştıkları sorunlar şunlardır:
• Tüketicinin kredi kartı numarasını alan dolandırıcı ya da gayri ciddi
bazı firmalar tüketicinin hesabındaki parayı çekmekte, ancak,
reklamlarındaki mal ve hizmet vaatlerini yerine getirmemektedirler.
• Mesafeli alışverişlerde reklamı yapılan bazı mal ve hizmetler belirtilen
özellikleri taşımamaktadır.
• Bazı firmalar tarafından vaat edilen mallar tüketiciye ya hiç teslim
edilmemekte ya da geç teslim edilmektedir.
• Bazı firmaların vaat ettiği hizmetler ya hiç yerine getirilmemekte ya da
vaat edildiği şekilde yerine getirilmemektedir.
• Mağdur edilen tüketiciler, mağduriyetlerinin giderilmesi için firmaları
aradıklarında firmalar tarafından oyalanmakta ve genellikte de olumlu
sonuç alamamaktadırlar.
MESAFELİ ALIŞVERİŞLERDE HAK VE SORUMLULUKLAR
Tüketicinin Korunması Hakkında Yasanın “Mesafeli Sözleşmeler” başlıklı 9/A
maddesi ile yasa kapsamında yayımlanan “Mesafeli Sözleşmeler Uygulama Usul
ve Esasları Hakkında Yönetmelik”, mesafeli alışverişler konusunda tüketici
hakları ile firmaların yükümlülüklerini ortaya koymaktadırlar.
Aşağıda, konuyla ilgili yasal olarak tüketici hakları ve firmaların
sorumlulukları alt başlıklar şeklinde anlatılmaktadır.
Ön Bilgiler
Mesafeli alışverişlerde, mesafeli sözleşmenin akdinden önce aşağıda
belirtilen bilgilerin tüketiciye verilmesi zorunludur.
• Satıcı veya sağlayıcının isim, unvan, açık adres, telefon ve varsa diğer
erişim bilgileri,
• Sözleşme konusu mal ya da hizmetin temel özellikleri,
• Sözleşme konusu mal ya da hizmetin tüm vergiler dahil satış fiyatı,
• Satıcı veya sağlayıcının fiyat dahil tüm vaatlerinin geçerlilik süresi,
• Tüketicinin ödemelerinin nasıl yapılacağına dair bilgiler,
• Teslimat ve ifanın nasıl yapılacağına ve varsa buna ilişkin masrafların
tutarı ve kimin tarafından karşılanacağına dair bilgiler,
• Cayma hakkı ve bu hakkın nasıl kullanılacağına dair bilgiler,
• Tüketiciye bir maliyeti varsa kullanılan iletişim yollarının ücreti,
• Sözleşme konusu mal ya da hizmetin, teslim ve ifa tarihlerine ilişkin
program,
• Tüketicinin talep ve şikayetlerini iletebileceği satıcı veya
sağlayıcının açık adres, telefon ve varsa diğer erişim bilgileri.
Tüketici, ön bilgileri doğru ve eksiksiz olarak edindiğini yazılı olarak
teyit etmedikçe sözleşme akdedilemez. Elektronik ortamda yapılan
sözleşmelerde bu teyit işlemi yine elektronik ortamda yapılır. Tüketici,
mallar için sözleşme konusu mal kendisine ulaşmadan, hizmetler için de en
geç sözleşmenin ifasından önce ön bilgileri içeren yazılı onayı almalıdır.
Mesafeli Alışverişlerde Cayma Hakkı
Mesafeli alışverişlerde, tüketici, malı teslim aldığı tarihten itibaren 7
gün içerisinde hiçbir hukuki ve cezai sorumluluk üstlenmeksizin ve hiçbir
gerekçe göstermeksizin malı reddederek sözleşmeden cayma hakkına sahiptir.
Hizmet sunumuna ilişkin mesafeli alış veriş sözleşmelerinde, 7 günlük
cayma hakkı süresi sözleşmenin imzalandığı tarihte başlar. Eğer
sözleşmede, hizmetin yerine getirilmesinin yedi günlük süre dolmadan
yapılması kararlaştırılmış ise tüketici ifanın başlayacağı tarihe kadar
cayma hakkını kullanabilir. Cayma hakkının kullanımı nedeniyle yapılan
masraflar firmalara aittir.
Tüketicinin cayma bildiriminin firmaya ulaştığı tarihten itibaren 10 gün
içinde ödemiş olduğu bedel, kıymetli evrak ve tüketiciyi borç altına sokan
her çeşit belge ilgili firma tarafından tüketiciye iade edilmek
zorunluluğu bulunmaktadır. Ayrıca firma tarafından tüketiciye mal teslim
edilmişse bu malın da 20 gün içinde firma tarafından tüketiciden alınması
gereklidir.
TÜKETİCİLERE ÖNERİLER
Mesafeli ortamda yapılan alış verişler henüz dünyada ve ülkemizde tam
oturmadığından ve bir çok sorun çıktığından tüketicilerin bu tür alış
verişlere itibar etmemelerini öneriyoruz. Ancak çok güvenilir, kendisini
kanıtlamış firmalardan da mesafeli alış veriş yapılacaksa tüketicilerin
çok dikkatli olmalarını, yasal haklarını bilerek bilinçli alış veriş
yapmalarını öneriyoruz. Çünkü, tüketicilerin görerek, elle ve gözle
inceleyerek, güvenilir olduğu belirtilen firmalardan bile yaptıkları alış
verişlerde bile sorun çıkmaktayken iletişim araçlarıyla tanınmamış
firmalardan malı görmeden, incelemeden yapılan mesafeli alış verişlerde
bir çok sorun yaşanması doğaldır.
Bu nedenle, tüketicilerin bile bile kendilerini riske atmalarının,
kendilerinin maddi ve manevi olarak dolandırıcı ve gayri ciddi firmalar
tarafından mağdur edilmelerinin akılcı olmadığını düşünüyoruz. Gene de, bu
konuda sorunu olan, bilgilenmek isteyen tüketicilerin derneğimize
başvurmalarını öneriyoruz.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |