Ankara Büyükşehir Belediye Yönetimi
Tüketici Haklarına Saygısız Bir Yönetim
Bir belediye yönetimi ki , oyunu alarak vaatlerde bulunarak yönettiği
Başkent Ankara’da yaşayan milyonlarca tüketicinin haklarını hiçe saymakta,
ayaklar altına almaktadır. Zam üstüne zam yapmakta, kent yaşamını
ucuzlatacağı yerde pahalılaştırılarak tüketicilere yaşamı zindan
etmektedir. Yaptıkları haksız ve yanlış uygulamalar karşısında açılıp
kazanılan mahkeme kararlarını uygulamayarak hem hukuka hem de kent halkına
ve tüketicilere saygısızlık yapmaktadır. Uyguladıkları politikalarla
yoksullaşmalarına neden oldukları yüzbinlerce aileye siyasi rant elde
etmek için gıda ve kömür, yardımı yapacaklarını söyleyerek, bunu da sosyal
devlet anlayışına ve insan onuruna aykırı yaparak övünç nedeni saydılar.
Ankara Büyükşehir Belediyesi Yönetiminin tüketici haklarına karşı yaptığı
saygısızlık ve hukuksuzluklar aşağıda örnekler verilerek açıklanmaktadır.
SUDAKİ SAYGISIZLIK VE HUKUKSUZLUKLAR
• ASKİ’nin, uygulamakta olduğu üç kademeli fiyat ile 45 günlük okuma
dönemi nedeniyle suyun çok pahalı duruma getirilmesinden dolayı Tüketici
Hakları Derneği’nin açmış olduğu iptal davası devam etmektedir. Ancak, bu
yetmiyormuş gibi ASKİ tarafından her ay her üç kademedeki (0-10m3,
10-30m3, 30m3 ve üstü) su fiyatlarına zam yapılmaktadır. Bununla birlikte,
zaten son derece haksız bir uygulama olan ve su tüketim bedelinin artışına
neden olan 45 günlük okuma dönemine de uyulmayarak 50 günün üzerine
çıkılmaktadır. Böyle olunca 4 ve daha çok kişiden oluşan kalabalık
ailelerin su tüketim miktarları bir üst kademeye çıkmaktadır. Üst
kademelerdeki suya uygulanan fiyatların yüksekliği nedeniyle de ( 10-30m3
arasında tüketilen her m3 suya %155, 30m3’den sonra tüketilen her m3 suya
%275 zamlı tarife uygulanmaktadır) tüketilen toplam su bedeli son derece
yükselmektedir. Özellikle de dar gelirli yoksul aileler çok büyük
sıkıntıya düşmektedir.
• Tüketicinin seçme ve ekonomik çıkarlarının korunması haklarına aykırı
olarak yeni su abonelerine mekanik sayaçtan çok daha pahalı olan ön
ödemeli, kartlı elektronik su sayacı almaları zorunlu tutulmaktadır.
• Ölçüler ve Ayar yasasına göre 10 yılını dolduran mekanik su sayaçlarına
periyodik muayene uygulanmaktadır. Buna göre, 10 yılını dolduran mekanik
su sayaçlarının test edilip ayarı yapılarak damgalanıp tüketiciye
verilmesi gerekirken, tüketici yeni mekanik sayaç alımına zorunlu
tutularak hem aile hem de ülke ekonomisine zarar verilmektedir.
• Haziran 2008 tarihinden beri tüketicinin bilgilenme hakkına aykırı
olarak su tarifeleri internette yayınlanmamaktadır. Bu nedenle,
tüketiciler yapılan zam oranlarının ne kadar olduğunu bilememektedir.
• Daha ucuz ve sağlıklı bir su proje olan Gerede Suyu yerine çok daha
pahalı ve sağlıksız bir su projesi olan Kızılırmak suyu Ankara’ya
getirilerek hem musluklardan akan suyun öncekine göre kalitesinin
bozulmasına neden olunmuş hem de Ankaralılar büyük bir zarara
uğratılmıştır. Suyun kalitesinin son derece bozulması üzerine Ankaralı
tüketiciler damacana sularına yönelerek 2.kez zarara uğratılmıştır.
• Tüketiciler kullandıkları su sayaçlarında bir sorunla karşılaştıklarında
ya da ASKİ’nin herhangi bir kusurlu hizmeti nedeniyle mağdur olduklarında
haklarını aramak için tüketici sorunları hakem heyetlerine yaptıkları
başvuru sonucunda lehlerine verilen karara ASKİ tarafından uyulmamaktadır.
ULAŞIMDAKİ HAKSIZLIK , HUKUKSUZLUK VE ZAMLAR
• Ankara Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi’nin
şehirlerarası otobüs yolcu taşımacılığı yapan firmaların şehir içindeki
servis araçlarını kaldırma kararının iptali için Tüketici Hakları
Derneğince ( THD ) açılan dava sonucunda Mahkeme tarafından iptal edilen
karar uygulanmamaktadır. Belediye tarafından, tüketicilerin bu konudaki
mağduriyetini gidermek için de bugüne kadar bir alternatif
getirilmemiştir. Bu haksız ve hukuksuz uygulama ile milyonlarca tüketici
yıllardan beri maddi ve manevi mağdur edilmiş ve edilmektedir.
• Toplu taşım araçlarında kullanılan tekli ve beşli kartlarda 45 dakikalık
süre içerisindeki üç biniş hakkının ( transfer hakkı ) kaldırılması
kararının iptali için THD tarafından açılan dava sonucunda mahkeme
tarafından iptal edilen kararın uygulanmaması için birlik ve beşlik
kartlar kaldırılmıştır. Burada da bir hakkın kullanımı ortadan
kaldırılarak ve mahkeme kararına uyulmayarak milyonlarca Ankaralı tüketici
mağdur edilmiş ve edilmektedir.
• Ankara Büyükşehir Belediyesinin 2005 yılı başında toplu taşım
ücretlerine yapmış olduğu %50 zammın iptali için THD’nin açmış olduğu dava
sonucunda Danıştay tarafından zam kararı iptal edilmiştir. Danıştay
Sekizinci Dairenin de iptal gerekçesinde belirtildiği gibi; kamu yararı;
hizmet gerekleri ve hukuka uygun bulunmayan bu zammın iptaline ilişkin
karara Belediye tarafından uyulmadığı gibi, 2008 yılı başında çok binişli
toplu taşım kartlarına %20, öğrencilerin kullandığı çok binişli kartlara
ise %22 zam yapılmıştır. Bunun üzerine, THD tarafından bu kararında iptali
için tekrar 2008 yılı başında dava açılmıştır. Durum böyle iken, Ankara
Büyükşehir Belediyesi 15 Ekim 2008’den itibaren geçerli olmak üzere çok
binişli toplu taşım kartlarına %16.66 zam yapmıştır. Böylece, 2008 yılının
ilk 10 ayında toplu taşım araçlarına yapılan zam %40 olmuştur.
Buna göre, 4 kişilik bir ailenin aylık ulaşım gideri 310YTL’yi aşmıştır.
Dünya başkentleri arasında ulusal gelir ve tüketicinin alım gücüne göre
Başkent Ankara toplu taşım fiyatları yönünden dünya şampiyonudur. Zaten,
uygulanan politikalarla yoksulluk hızla artarken, yapılan zamlarla ve
yargı kararlarına uymamakla kamu yararı tüketici hakları ve hukuk ayaklar
altına alınmaktadır.
KÖMÜRE YAPILAN YÜKSEK ZAM TÜKETİCİLERİ DONDURACAK
Ankara Büyükşehir Belediyesine bağlı BELKO’nun 390YTL’ye sattığı 1 ton
kömürün fiyatı 530YTL’ye yükseltilmiştir. Yani %36 oranında zam
yapılmıştır.
Gene, Belko 9.25YTL olan 25 kg’lık 1 torba kömürün fiyatını 13.25YTL’ye
yükselterek, torba kömüre %43.2 oranında zam yapmıştır. Bu yüksek orandaki
zamlarla dar gelirli tüketiciler donmaya terk edilmektedir.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |