Elektrik ve Su Sayaçlarında Yasaya Aykırı
Uygulamalar
Ölçüler ve Ayar Yasası ile Ölçü ve Ölçü Aletleri Muayene Yönetmeliği’ne
göre , Tüketicilerin (abonelerin) konutlarında ya da işyerlerinde
kullandıkları su , elektrik, doğal gaz sayaçlarının periyodik
muayenelerinin 10 yılda bir yapılması gerekmektedir.
İlgili yasa ve yönetmelik gereğince 10 yıllık periyodik muayenesi yapılan
su , elektrik , doğal gaz sayaçlarının muayene sonucunda doğru ölçüm
yaptığı anlaşıldığında damgalanarak kullanımına devam edilir. Aynı şekilde
tamire gereksinmesi olan sayaçlar da tamir edilip ayarı yapılarak ve
damgalanarak kullanılır.
Ancak, bu yasal durumun tersine ASKİ ve Başkent Elektrik Dağıtım A.Ş. 10
yılını tamamlamış su ve elektrik sayaçlarının yenileriyle değiştirilmesini
hiç bir yasal zorunluluk bulunmadığı halde zorunlu tutmaktadırlar.
Olayın daha da ilginç olan yönü , 10 yılını dolduran su ve elektrik
sayaçları sökülüp test işleminden geçirilmediği ve hiç incelenmediği halde
abonelere gönderilen yazılarda bu sayaçların hassasiyetinin kaybolduğu
belirtilerek değiştirilmesi istenmektedir.
Üstelik bu değiştirme işlemi tüketicilere dayatılırken yasal olmadığı
halde tüketicilerden “sökme - takma bedeli” adı altında ücretler
alınmaktadır.
Başkent Elektrik Dağıtım A.Ş ise 10 yılını tamamlamış elektrik
sayaçlarının yerine tüketicilere elektronik elektrik sayacını
dayatmaktadır. Gerek ASKİ’nin gerekse Başkent Elektrik Dağıtım A.Ş’nin
yasadışı uygulamalarıyla binlerce tüketici mağdur edilmiş ve mağdur
edilmeye devam edilmektedir. Bununla birlikte yasadışı , tüketici
haklarına aykırı olan haksız uygulama ile hem ülke hem de aile ekonomisine
zarar verilmektedir.
ASKİ VE BAŞKENT ELEKTRİK DAĞITIM A.Ş’NİN
YASA VE YÖNETMELİĞE AYKIRI YAZILARI
Aşağıda ASKİ ve Başkent Elektrik Dağıtım A.Ş’nin Ölçüler ve Ayar Yasası
ile Ölçü ve Ölçü Aletleri Muayene Yönetmeliği’ne aykırı olarak abonelere
gönderdikleri yazılardan iki örnek bulunmaktadır.
Başkent Elektrik Dağıtım A.Ş’nin Abonelere Gönderdiği Yazı Örneği
..... no’lu müşteri numarasında kayıtlı kullanım yerinizdeki mekanik
sayacınız 10 yıllık damga süresini doldurmuş olması nedeniyle sayacın
ölçüm hassasiyeti kaybolmuş olduğundan, endeks okuması sağlıklı bir
şekilde tahakkuk ettirilememektedir. Mekanik sayacın tüm masrafları
tarafınıza ait olmak üzere 3516 Sayılı Ölçü Ayarlar Yasası kapsamında
sayaç ayar masasına takılarak kalibre edilmesi , yıpranan parçalarının
değiştirilmesi ve ölçüye esas mühürlerinin yenilenmesinin sağlanması
gerekmektedir.
Mekanik sayacın tarafınızdan ödenmesi istenecek asgari masrafları ,
tarafınızca temin edilecek elektronik sayaç tutarından daha fazla
olmaktadır.
Şirketimize tarafınıza ait mekanik sayacın yerine tarafınızca temin
edilecek TEDAŞ asgari şartlarını taşıyan ..... Amper – mono faz – tre faz
elektronik sayaçla değiştirilmesini sağlamak amacıyla 15 (onbeş) gün
içinde bağlı olduğunuz aşağıda adresi belirtilen İşletme Müdürlüğümüze
müracaat etmeniz gerekmektedir.
ASKİ’nin Bir Tüketicinin Başvurusuna Verdiği Yanıt
İlgi dilekçenizde belirttiğiniz ....., ....., ....., esas numaraları ile
kayıtlı aboneliklere ait su sayaçları 10 yıllık damga müddetini doldurmuş
olup , 3516 sayılı Ölçüler ve Ayar Kanunu’nda , 10 yıllık damga müddetini
dolduran ve ölçme hassasiyetini yitirmiş sayaçların değişmesi gerekir
denilmektedir.
Ankara Büyükşehir Belediye Meclisi’nin 16.07.2004 tarih ve 116 /2004
sayılı Genelgesi ile yürürlükteki tarifeye göre su sayacı sökülen veya su
sayacı değiştirilen abonelerden sökme-takma ücreti alınmaktadır.
Bundan dolayı , 10 yılını doldurmuş olan su sayaçlarının değişimi için ,
abonelik adına yetkili kişilerin sulu sistem çek valf’li ve faturalı yeni
su sayacı ile Müdürlüğümüze şahsen müracaat etmesi gerekmektedir.
TÜKETİCİLER HAKLARINI NASIL ARAYACAKLAR?
Elektrik ya da su sayacı 10 yılını tamamlamış olan abonelerin söz konusu
sayaçları test işleminden geçirilmeden yeni bir sayaçla değiştirilmiş ise
, ilgili kuruluşların bu uygulamaları Tüketicinin Korunması Hakkındaki
Yasa’nın 4A maddesine aykırı “ayıplı hizmet” sayılmaktadır.
Bu durumda olan tüketiciler (aboneler) hem yeni sayaç için ödedikleri
bedelin hem de sökme takma bedelinin kendilerine iadesi için ikamet
ettikleri yerlerdeki Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerine ellerindeki yazı
ve belgelerin fotokopileriyle başvuruda bulunabilirler.
Tüketicilerin ilgili hakem heyetlerine başvuruda bulunmadan önce Tüketici
Hakları Derneğine başvuruda bulunarak konuyla ilgili bilgi almalarını
öneriyoruz.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |