Belediyenin En Büyük Başarısı Yargı Kararlarını
Uygulamamak!
Türkiye’nin Başkenti Ankara’da öyle bir belediye yönetimi var ki, daha
kaliteli ve ucuz hizmet vermek yerine, var olan tüketici haklarını ortadan
kaldıran kararlar alacak, yaptığı haksızlığın giderilmesi için tüketici
örgütü olarak dava açacaksınız. Belediye yönetiminin tüm itirazlarına
karşın mahkeme sizi haklı görecek ve haksız kararın iptaline karar
verecek. Belediye yönetimi, mahkeme kararını uygulamamak için yöntemler
geliştirecek !
Mahkeme kararları uygulamama konusunda bu kadar başarılı olan belediye
yönetimi acaba dünyanın kaç başkentinde vardır!.. Ben olacağını
sanmıyorum!..
Yukarıda anlatmaya çalıştığım uygulanmayan mahkeme kararlarına iki örnek
vermek istiyorum. Bunlardan birisi, şehirlerarası yolcu taşımacılığı yapan
otobüs firmalarının vermiş olduğu şehir içi servis hizmetlerinin
kaldırılması işlemini iptal eden mahkeme kararının uygulanmaması ya da
değişik yöntemlerle uygulattırılmaması.
Diğeri ise, tekli ve beşli toplu taşım kartlarında üç biniş hakkını
kaldıran belediye kararını iptal eden mahkeme kararı ile belediyenin bu
kararı temyiz etmesi üzerine Danıştay Sekizinci Dairenin vermiş olduğu
yürütmenin durdurulması isteminin reddi kararının EGO Genel Müdürlüğü yani
Büyükşehir Belediyesi tarafından uygulanmaması.
Mahkeme kararının uygulanmaması için nasıl bir yöntem bulundu ? Çok kolay,
beşlik ve birlik kartların kaldırılması ile ! Birlik kartın yerine de
2’lik kart çıkartarak ! Ne kadar basit ve başarılı bir çözüm, değil mi ?!
Ankara Büyükşehir Belediyesinin bu başarılı uygulamaları dünya
belediyecilik tarihine geçmelidir!
TEMYİZ İSTEMİNDE BULUNAN BELEDİYENİN ( EGO)
DANIŞTAYA SUNDUĞU İBRETLİK SAVUNMADAN BİR BÖLÜM
Dosyaya daha önceden sunulan belgelerde de görüleceği üzere, müvekkil
kurumun tüm kartlarda transfer uygulaması devam ederken bir günlük geliri
125.175.530.000 TL iken, l'lik ve 5'lik kartlarda transferin kaldırılması
sonucu gelir 311.542.465.000 TL'ye çıkmıştır. Müvekkil kurumun l'lik ve
5'lik kartlardan ne kadar zarar ettiği, bu uygulamanın kaldırılması ile ne
kadar kar elde ettiği açıkça görülmektedir.
Davaya cevap dilekçemizde somut rakamlarla da belirtildiği üzere, mart
2001 tarihinde 4.549.146 adet tam bilet, 3.801.944 adet indirimli bilet
satışı olurken bu rakamlar mart 2002 döneminde 4.139.674 tam ve 2.916.331
indirimli bilete düşmüştür. Buna karşın hizmet verilen yolcu sayısında
artış olmuştur.
Bu uygulamanın sona erdirilmesinin en büyük nedenlerinden bir diğeri de
toplumumuzun yarası olan tinerci çocuklar olarak adlandırılan
gençlerimizdir. Bu gençlerimiz özellikle okul saatleri çıkışlarında
ankaray ve metro duraklarında okul öğrencilerini tehdit ederek kartlarını
almaya çalışmakta, başkalarından aldıkları 45 dakika transfer hakkı olan
l'lik kartları başkalarına daha düşük bedelle satmaya çalışmaktadırlar.
l'lik ve 5'lik kartlarda bu uygulamanın sona erdirilmesi ile bu olaylar
sona ermiştir. Müvekkil kurumun kar marjı artmış, zarar etmesi önlenmiş,
sosyal anlamda yaşanan bu sıkıntılarda büyük ölçüde sona ermiştir.
Sevgili Ankaralı tüketiciler, görüyorsunuz ki tüm suç 1’lik ve 5’lik
kartlardaki transfer hakkı ( 3 biniş hakkı ) imiş. Transfer hakkı
kaldırılınca tüm sorunlar çözülmüş!..
DANIŞTAY SEKİZİNCİ, DAİRENİN
TEMYİZ İSTEMİNE VERDİĞİ KARAR
T.C.
DANIŞTAY SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2008/2278
Temyiz isteminde Bulunan ve Yürütmenin Durdurulmasını İsteyen:
EGO Genel Müdürlüğü - ANKARA
Vekili : Av. Bahar Özyeşil - (Aynı Yerde)
Karşı Taraf: Tüketici Hakları Derneği
Emekli İşhanı 95/804 - Kızılay / ANKARA
İstemin Özeti: Ankara ilinde 06.01.2001 tarihinden itibaren uygulana gelen
Toplu Taşıma Araçlarında tekli ve beşli kartlardan 45 dakikalık aktarma
servislerinin 22.4.2002 tarihinden itibaren kaldırılmasına ilişkin EGO
Genel Müdürlüğü işleminin iptali istemiyle açılan davayı reddeden Ankara
9. idare Mahkemesinin 30.09.2003 gün ve E:2002/1 031, K:2003/1047 sayılı
kararını; temyizen inceleyerek bozan Dairemizin 01.03.2006 gün ve
E:2005/714, K:2006/796 sayılı kararına uyarak dava konusu işlemi iptal
eden Ankara 9. idare Mahkemesinin 4.12.2007 gün ve E:2007/1297,
K:2007/2144 sayılı kararının, hukuka aykırı olduğu ileri sürülerek, 2577
sayılı Yasanın 49. ve 52. maddeleri uyarınca temyizen incelenerek
bozulması ve yürütülmesinin durdurulması istemidir.
Danıştay Tetkik Hakimi Gülşen AKAR PEHLİVAN'ın Düşüncesi : istemin reddi
gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı Hüseyin YILDIZ'ın Düşüncesi: Temyiz dilekçesinde ileri
sürülen nedenler, temyiz edilen kararın yürütülmesinin durdurulmasını
gerektirecek nitelikte görülmediğinden, 2577 sayılı idari Yargılama Usulü
Kanununun 52 nci maddesi uyarınca istemin reddi gerekeceği
düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Temyiz dilekçesinde öne sürülen nedenler idare Mahkemesi kararının
yürütülmesinin
durdurulmasını gerektirecek nitelikte görülmediğinden, yürütmenin
durdurulması isteminin reddine 2577 sayılı idari Yargılama Usulü Yasasının
52. maddesi uyarınca 09.04.2008 gününde oybirliği ile karar verildi.
BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ YÖNETİCİLERİNE ÇAĞRI
Başkent Ankaralının oyunu alarak yönetime geldiniz. Fakat, tüketici
hakları ve kamu yararına aykırı uygulamalarla Ankara’nın ve Ankaralının
canına okudunuz. Yaptığınız haksız uygulamalar karşısında tüketiciler
adına THD olarak dava açtık, açtığımız davaları kazandık. Ancak, sizler
bir yolunu bularak yargı kararlarını uygulamadınız ve uygulamamaya da
devam ediyorsunuz.
Tüketici haklarına, yargı kararlarına, Ankaralılara hiç mi saygınız yok ?
Dünyanın başka başkentlerinde sizler gibi yönetici var mı ?
Unutmayınız ki Ankaralı tüketiciler için uygulamadığınız ve saygı
göstermediğiniz hukuk kuralları bir gün sizlere de, sizin sevdiklerinize
de gerekli olacaktır. Bu yanlış tutum ve anlayıştan dönünüz ve yaptığınız
haksızlıklar ve yanlışlıklardan dolayı Başkent Ankaralı tüketicilerden
özür dileyiniz.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |