Dünya Tüketici Hakları Gününde Tüketicilerin
Temel Sorunlarına Bakış
Tüm dünyada ve ülkemizde 15 Mart Tüketici Hakları Günü olarak
kutlanmaktadır.
Tüketici örgütleri tarafından bugüne ilişkin çeşitli etkinlikler
düzenlenmektedir. Tüketici Hakları Derneği, kurulduğu günden beri bu günü
bir hafta biçiminde kutlamakta, ülkemizde tüketicilerin yaşadığı güncel ve
temel sorunları çözüm önerileriyle birlikte çeşitli etkinlikler yaparak
gündeme taşımaktadır.
Tüketici Hakları Derneği ( THD ), Tüketici Hakları Günü kapsamında bu yıl
10 gün boyunca “Tüketici Hakkını Arıyor Eylem Takvimi” oluşturarak bir
dizi etkinlikler planlamıştır.
TÜKETİCİ HAKKINI ARIYOR EYLEM TAKVİMİ
• 11 Mart 2008 Salı saat:11:00 : EGO’nun doğalgaz bölümünün
özelleştirilmesine ilişkin bir basın toplantısı
• 13 Mart 2008 Perşembe saat 12:00 : TÜDEF’in düzenlediği Türk Telekom’un
sabit
soygununa son demek için; 15 martta “ sabit
hat” kullanmayalım konulu eylem
• 15 Mart 2008 Cumartesi saat 11:00 : GDO’lar ve Biyogüvenlik yasa
girişimi
konusunda bir basın toplantısı
• 17 Mart 2008 Pazartesi saat: 11:00 : “Çocuklara yönelik reklamların
çocuklar
üzerindeki etkisi” konulu bir basın toplantısı
• 19 Mart 2008 Çarşamba saat:11:00 : “Elektriğin pahalı olmasının
arkasındaki
gerçekler” konulu bir basın toplantısı
• 22 Mart 2008 Cumartesi : “Sağlık Hakkımız ve Sağlıkta Dönüşüm
Programının Götürdükleri” konulu Panel
YAŞANAN DİĞER GÜNCEL VE TEMEL SORUNLAR
• Yoksullaşmaya bağlı olarak tüketicilerin alım gücü giderek düşmektedir.
Bu durumdaki tüketiciler beslenme, barınma, ısınma gibi en temel ve
zorunlu gereksinimlerini karşılayamadıklarından yardım paketleri ve kömür
yardımları gibi geçici çözümlerle bu sorunları giderilmeye
çalışılmaktadır. Bu çözüm şekli insan onuruna uygun değildir.
• Su, ısınmada kullanılan doğalgaz, kömür ve diğer maddeler, elektrik,
telefon, ulaşım gibi temel mal ve hizmetler tüketicilerin büyük bir
çoğunluğunun gelir durumu ve alım gücü dikkate alındığında pahalıdır. Bu
temel mal ve hizmetlerin pahalı olmasının en önemli nedenleri arasında
uygulanan ekonomik ve sosyal politikaların yanlışlığı, bu politikaların
tüketici haklarına uygun olmaması ve kamu yararının ön plana alınmaması
gelmektedir.
• Tüketicilerin satın aldığı mal ve hizmetlerden alınan KDV, ÖTV gibi
dolaylı vergiler yani tüketim vergisi %70 dolayındadır. Bu orana göre,
dünyanın en yüksek dolaylı vergisinin alındığı ülkelerden biri
durumundayız. Dolaylı vergisi en adaletsiz vergidir. Çünkü en yoksul da en
zengin de aynı vergiyi ödemektedir. Temel mal ve hizmetlerin fiyatlarının
yüksek olmasının en önemli nedenlerinden birisi de yüksek orandaki haksız
dolaylı vergilerdir.
• Yasal tüketici haklarının uygulanmasında önemli sorunlar yaşanmaktadır.
İlgili yasaların tüketici lehine olan hükümlerine tam olarak
uyulmamaktadır. Su, elektrik, doğalgaz, telefon, ulaşım gibi temel kamusal
mal ve hizmetlerle bankacılık ve ve diğer özel firmaların ürettiği ve
sattığı mal ve hizmetlerde hak düşürücü, tüketicileri ekonomik yönden
zarara uğratan, mağdur eden tutum ve davranışlar sergilenmektedir.
• Piyasa gözetimi ve denetimin yetersizliği, bu konudaki politika ve
uygulamaların yanlışlığı nedeniyle piyasada satılan bir çok güvensiz ve
riskli malı satın almak durumunda kalan tüketicilerin sağlığı risk altına
girmektedir.
SORUNLARIN ÇÖZÜMÜ NEDİR?
Günümüzde tüketicilerin yaşadığı temel sorunların nedeni, evrensel
tüketici haklarına ve kamu yararına uygun olmayan ekonomik ve sosyal
politikalar ile mal ve hizmet üretim politikalarıdır.
Bu anlamda yaşanan sorunların çözümü ve yapılması gereken, yanlış
politikalardan dönüş yaparak, tüketici haklarına ve kamu yararına uygun
ekonomik ve sosyal politikalar ile mal ve hizmet üretim politikalarının
uygulamaya konulmasıdır.
Tüketicilerin alım güçlerini arttırıcı ekonomik ve sosyal politikalara
öncelikli olarak yer verilmelidir.
Ülkemizde, tüketici örgütlerinin AB ülkelerinde olduğu gibi desteklenmesi
ve teşvik edilmesi Türkiye’de tüketicilerin bilinçlenmesini ve
örgütlenmesini hızlandıracaktır.
Tüketicilerin satın aldıkları mal ve hizmetlerin kaliteli, sağlıklı ve
güvenli bir şekilde üretimleri ve tüketicilere sunumları konusunda gerekli
önlemler alınmalıdır. Bununla birlikte, satın alınan mal ve hizmetler
hakkında tüketicilerin eksiksiz ve doğru bir şekilde bilgilendirilmesine
ilişkin gerekli düzenlemelerin yapılması sağlanmalıdır.
Tüketicilerin lehine olan yasal mevzuatın tam olarak uygulanması,
tüketicilerin aleyhine sonuçlanan bir takım karar ve uygulamaların
giderilmesine dönük yasal düzenlemelerin yapılması gerekmektedir. Bununla
birlikte, tüketicilerin aleyhine sonuçlara neden olan ve tüketici
haklarına aykırı olan bazı yasal düzenlemelerdeki hükümlerin kaldırılarak,
tüketicilerin lehine olacak şekilde yeni ve yoruma açık olmayan hükümler
getirilmelidir.
Geciken adalet adaletsizliktir anlayışından hareketle, tüketicilerin
yaşadığı sorunların en hızlı şekilde giderebileceği bir sistemin
ivedilikle oluşturulması gerekmektedir.
Tüketicilere sunulan çeşitli ürünlerin kaliteli ve sağlıklı olabilmesi
için etkin bir piyasa denetimi ve gözetimi sağlanmalıdır. Piyasaya
sağlıksız ve güvensiz mal sunumu önlenmeli, eğer sunulmuşsa, en kısa
sürede toplanması sağlanarak tüketiciler bilgilendirilmeli, erken uyarı
sistemi geliştirilmelidir.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |