Başkent Doğalgaz Eski Mekanik Sayaçları
Tüketicilere İkinci Kez Satıyor
Başkent Doğalgaz, EGO’nun 1996 yılından itibaren zorunlu kıldığı
elektronik doğalgaz sayaçlarının stoklarda kalmadığını gerekçe göstererek
daha önce EGO’nun söktürdüğü eski mekanik sayaçları 10.11.2007 tarihinden
itibaren abonelik için başvuruda bulunan tüketicilere ikinci kez 40 ABD
doları + 7.2 ABD doları KDV olmak üzere toplam 47.2 ABD doları
karşılığında satmaktadır.
Doğal gaz aboneliği için başvuruda bulunan tüketicilere 1988, 89, 90, 91
tarihli garanti süresi geçmiş mekanik sayaçlar satılmaktadır. Ayrıca,
EPDK’nın kararı gereğince de tüketicilerden 165YTL güvence bedeli
alınmaktadır.
Başkent Doğalgaz Dağıtım A.Ş.’nin bu uygulaması üzerine Keçiören Tüketici
Sorunları Hakem Heyetine başvuruda bulunan bir tüketici kendisine eski
sayaç satıldığını ileri sürerek ödemiş olduğu bedel karşılığında kendisine
yeni bir sayaç takılmasını istemiştir. Hakem heyeti de tüketici lehine
bedel indirimine karar vermiştir.
Tüketicinin şikayeti üzerine, Keçiören Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’nin
yazmış olduğu yazıya Başkent Doğalgaz Dağıtım A.Ş. Genel Müdürlüğü’nün
vermiş olduğu yanıtta; sayaç bedeli dışında alınan 165YTL güvence
bedelinin 45YTL’si peşin, kalan 120YTL’nin ise 3 eşit taksit şeklinde
alınacağı belirtilmiş olmasına karşın, bu taahhüde uyulmamıştır.
Başkent Doğalgaz Dağıtım A.Ş. Genel Müdürlüğü’ne ve Ankara Büyükşehir
Belediyesi Yönetimine soruyoruz:
• Madem ki tüketicilere mekanik sayaç kullandırma kararı verdiniz, yıllar
önce neden çok yüksek fiyatlarla tüketicilere elektronik sayaç taktırma
zorunluluğu getirmiştiniz ?
• Garanti süresi geçmiş 1988, 89, 90, 91 tarihli ve bir bedel karşılığında
tüketicilere verilmiş, kullanılmış ve eski mekanik sayaçların tüketicilere
yeni fiyat üzerinden 2.kez satılması ahlaki ve tüketici haklarına uygun
mudur?
• Güvence bedelinin 3 eşit taksit şeklinde tüketiciden
alınacağını belirtmiş olmanıza karşın neden bu
taahhüdünüzü yerine getirmediniz
KEÇİÖREN TÜKETİCİ SORUNLARI HAKEM HEYETİ KARARI
Şikayet Eden : Bir tüketici
Şikayet Edilen : Başkent Doğalgaz Dağıtım A.Ş.
Toros sok. No: 20 Sıhhiye / Ankara
Şikayet Konusu : Doğalgaz aboneliği sonucu eski saat takılması
Şikayet Tarihi : 09.01.2008
Olayın Özeti : Tüketici 07.12.2007 tarihinde belirtilen adrese doğalgaz
aboneliği için müracaat etmesi sonucu 15.12.2007
tarihinde doğalgaz saati takılmış, fakat takılan saatin yeni olmadığını,
ödemiş olduğu ücret karşılığı yeni bir saat takılmasını istemektedir.
Şikayet Edilen Savunmanın Özeti : İlgili kurum toplantıya davet edilmiş
olup, kurum yetkilisi Nurcihan BEYOĞLU toplantıya katılmış,
yazılı savunma verilmiştir.
İnceleme ve Gerekçe : Tüketici dilekçesi ve ekleri incelenmiştir.
Hüküm : Dosyanın incelenmesi sonucunda;
1- Başkent Doğalgaz Dağıtım A.Ş. Genel Müdürlüğünün savunmasında Enerji
Piyasası Düzenleme Kurulu kararı gereğince 10 yılı aşkın saatlerin
söküldüğü ve daha sonra kontrolleri yapılarak mühürlendiği yeni abonelere
100YTL bedelle satıldığı ifade edilmekle Kurumun 2.el sayaçları Kurul
Kararı gereği takmak zorunda olması karşısında bedel indirimi yapılmasına,
2- Başkent Doğalgaz Dağıtım A.Ş. tarafından eski saat takılmış olması
nedeniyle tüketicinin fazla ödemiş olduğu ücretin tarafına geri ödenmesi
gerektiğine,
3- 4822 Sayılı Kanunla Değişik 4007 Sayılı Tüketicinin Korunması
Hakkındaki Kanunun 22.maddesi uyarınca ve tebliğ tarihinden itibaren 15
gün içerisinde Tüketici Mahkemelerine itiraz yolu açık olmak üzere
katılanların oybirliği ile karar verilmiştir.
TÜKETİCİLERE ÇAĞRIMIZ: HAKKINIZI ARAYINIZ
Başkent Doğalgaz Dağıtım A.Ş. Genel Müdürlüğü, Tüketicinin Korunması
Hakkında Yasa’ya aykırı olarak ayıplı bir işlem ve uygulama yapmıştır.
Buradaki ayıplı işlem ve uygulamanın birkaç boyutu bulunmaktadır. Şöyle
ki; daha önce başka bir tüketiciye bir bedel karşılığında satılmış olan,
kullanılmış ve garanti süresi geçmiş, mekanik sayaç 2.kez tüketiciye yeni
sayaç gibi satılmıştır. Bu nedenle yapılan işlem ayıplı bir işlemdir.
Abonelik sözleşmesi, tek taraflı olarak tüketiciyle müzakere etmeden
hazırlandığından ve belirlenen şart tüketici aleyhine dengesizliğe neden
olduğundan haksız şarttır. Yasaya göre de haksız şart bağlayıcı değildir.
Tüketicinin seçme hakkı engellenmiştir. Tüketici mekanik sayaç ya da
elektronik sayaçtan birisini seçebilmelidir. Tüketicinin kullanmak
istediği sayacı piyasadan daha ucuza alabilme olanağı bulunmakta, ancak bu
olanak kendisine kullandırılmamaktadır.
Bu nedenle, binlerce tüketici haksızlığa uğratılmış ve mağdur edilmiştir.
Bu durumda bulunan tüketiciler ikamet ettikleri tüketici sorunları hakem
heyetlerine süresi içersinde başvuruda bulunarak; kullanılmış, garanti
süresi geçmiş ve kendilerine 2.kez satılmış eski sayaçlara ödedikleri
bedeli isteyebilirler. Tüketici Hakları Derneği, bu durumda bulunan
tüketicilere, istemeleri halinde gerekli hukuksal desteği verecektir.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |