Telekomun Sabit Ücreti Konusunda Tüketicilere
Önemli Uyarı ve Öneriler
Değerli tüketiciler, Telekom’un sabit telefonlardan almış olduğu sabit
ücretler bir iş ve hizmetin karşılığı olmayan haksız bir işlemdir. Ayrıca,
Tüketicinin Korunması Hakkında Yasa’nın “Sözleşmelerdeki Haksız Şartlar”
başlıklı 6.maddesine göre de sabit ücretin alınması haksız bir şarttır.
Çünkü, abonelik sözleşmelerinde firmaların tek tarafı olarak
belirledikleri şartlara tüketiciler etki edememiş ise ve bu şartlar
tüketicinin aleyhine bir dengesizliğe neden olmuşsa haksız şart
sayılırlar. Yasanın bu hükmüne göre de haksız şartlar geçersizdir.
Diğer taraftan, Danıştay 10.Dairesinin 9.6.1999 tarihinde vermiş olduğu
1998/1986 Esas No ve 1999/3103 Nolu Kararı ile o tarihte Telekomun aldığı
50 kontür karşılığı aylık sabit ücret uygulaması iptal edilmiştir.
22 Ocak 2008 tarihli gazete haberlerinde Telekom’un bir tüketiciden aldığı
sabit ücretin Beykoz Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Başkanlığı tarafından
tüketiciye iadesine verilen karar sonucunda, tüketicinin hakem heyeti
kararını icraya koyarak kendisinden kesilen 659YTL’yi aldığı
belirtilmiştir. Bunun üzerine haberi okuyan ve duyan tüketiciler de haklı
olarak girişimde bulunmaya, haklarını aramaya, konu hakkında tüketici
örgütlerini arayarak bilgi almaya başlamıştır.
Derneğimizin Genel Merkezini ve Şubelerimizi de arayan tüketicilerin hemen
tamamı tüketici sorunları hakem heyetlerine ve Telekom’a başvuruda
bulunarak bu ücretleri alabilmek için dilekçe örnekleri istemektedirler.
Ancak,burada tüketiciler tarafından bilinmeyen ve yanlış anlaşılan bir
durum bulunmaktadır.
TÜKETİCİLER TARAFINDAN BİLİNMEYEN
VE YANLIŞ ANLAŞILAN HUSUSLAR
1- Tüketici sorunları hakem heyetleri kararlarına Telekom tarafından
tüketici mahkemelerinde itiraz edilmekte ve dava açılmaktadır.
2- Basında da belirtilen Beykoz Tüketici Sorunları Hakem Heyetinin
tüketici lehine verdiği karara Telekom tarafından tüketici mahkemesinde
itiraz edilerek dava açılmış olup devam etmektedir. Tüketici mahkemesinin
ne karar vereceği henüz belli değildir. Tüketici lehine de, aleyhine de
karar verebilir. Tüketicinin lehine karar verilmesini diliyor ve
bekliyoruz. Ancak, tüketici aleyhine karar verilirse, tüketici icra işlemi
sonucunda almış olduğu sabit ücreti faiziyle birlikte geri vereceği gibi
mahkeme ve avukatlık ücretlerini de geri ödemek zorunda kalacaktır.
3- Kısaca, Telekom’a ve tüketici sorunları hakem heyetlerine yapılan
başvurular, haksız yere ödenen sabit ücretleri geri alabilmek için ilk
başvurular olup, bu başvurular sonucunda hakem heyetlerince tüketici
lehine bir karar verildiğinde Telekom’un tüketici mahkemelerine itiraz
edeceğini ve hakem heyeti kararının iptali için dava açacağını akıldan
çıkarmamak gerekir.
4- Ankara’da Keçiören Tüketici Sorunları Hakem Heyeti tarafından Nisan
2007 tarihinde sabit ücretin iptaline ilişkin başvuruda bulunan bir
tüketici lehine verilmiş olan bir karar hakkında Telekom tarafından
tüketici mahkemesi nezdinde itiraz yoluna başvurulmuştur. Tüketici Hakları
Derneği de tüketici ile birlikte söz konusu davaya müdahil olmuştur. Dava
konusu sabit ücret üçlü bir bilirkişi heyeti tarafından incelenecektir.
Bilirkişi heyeti düzenlediği raporu Mahkemeye sunduğunda Mahkeme
tarafından bilirkişi raporu dikkate alınarak bir karar verilecektir.
Kazanılmış bir mahkeme kararı olmadığından ve Telekomun dava açacağı
düşünüldüğünden Avukatlarımız, hakem heyeti kararının icraya konulmasının
bu aşamada doğru olmadığını belirtmektedir.
Değerli tüketiciler, sabit ücret konusunda tüketicilerin haklı olması
yeterli değildir. Mücadelenin, hak aramanın bilinci ile birlikte, tüm etki
ve sonuçları değerlendirilerek yapılması gerekmektedir. Yoksa, haklı
olduğumuz bir konuda yapacağımız bilinçsiz girişimlerde tüketiciler olarak
mağdur duruma düşebiliriz.
Şu anda, Türkiye’nin hemen her il ve ilçesinde onbinlerce, yüzbinlerce
kişi haklı olarak Telekomun bu haksızlığına karşı ne yapacağını, nasıl hak
arayacağını düşünmekte, sormakta ve girişimde bulunmak istemektedir.
Derneğimizin tüm şubelerine ve Genel Merkezine konu ile ilgili her gün
yüzlerce telefon gelmekte ve başvuru yapılmaktadır.
TÜKETİCİLERE UYARILARIMIZ VE ÖNERİLERİMİZ
• Kamuoyuna duyurulmuş ve tüketici lehinde sonuçlanmış bir “tüketici
mahkemesi” kararı olmadığı için tüketici sorunları hakem heyetleri
tarafından tüketici lehine karar verilmiş olsa bile şu aşamada örnek bir
mahkeme kararın çıkmasını beklemenin daha uygun olacağını düşünmekteyiz.
Aksi takdirde, Telekomun bu kararlara tüketici mahkemesinde açacağı iptal
davasında tüketiciler kendilerini ne ile ve nasıl savunacaklardır ya da
yeterince savunabilecekler midir ?
• Mahkemelerde tüketici aleyhine verilmesi olasılığı olan kararların
çoğalması diğer tüketicilerin de girişimlerini olumsuz yönde etkilemeyecek
midir?
Derneğimizin Hukuk Komisyonu üyeleri avukatlarımız ve Derneğimizin Merkez
Yönetim Kurulu üyeleri ile yaptığımız değerlendirmelerde, tüketicilere,
Ankara ve İstanbul’daki Tüketici Mahkemelerinde devam etmekte olan
davaların sonuçlarını bekleyip ona göre gerekli girişimlerde bulunmalarını
öneriyoruz.
Ancak, web sayfamızda örneği bulunan bir dilekçe ile tüketicilerin
öncelikle Telekom’a başvuruda bulunmalarında yarar vardır.
Elimizde, olumlu, yani tüketici lehine verilen bir mahkeme kararı
olduğunda da, bu karar örneğini delil olarak gösterip tüketici sorunları
hakem heyetlerine başvuruda bulunabiliriz. Tüketici sorunları hakem
heyetlerinin tüketiciler lehine vereceği kararlara Telekomun açacağı iptal
davalarında da elimizdeki tüketici lehine verilen mahkeme kararını
gösterip kendimizi savunabiliriz.
Yaptığımız bu uyarıları dikkate alarak devam etmekte olan mahkeme
kararları sonuçlarını beklemeden tüketici sorunları hakem heyetlerine
başvuruda bulunmak isteyen tüketiciler için web sayfamızda dilekçe örneği
bulunmaktadır.
Tüm tüketicilerimize mücadelelerinde başarılar diliyoruz.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı
|