Bankaların Eşitlik İlkesine Aykırı Ayrımcı
Hizmeti
Bankaların haksız hizmet uygulamalarına her geçen gün yenileri ekleniyor.
Kredi kartlarından alınan yıllık kart ücretleri, hesap işletim ücretleri,
bankaların kendileri tarafından ödenmesi gerektiği halde tüketicilere
yansıtılan kaynak kullanımı destekleme fonu ( KKDF) ile banka ve sigorta
muameleleri vergisi ( BSMV), yüksek kredi kartı faizleri, verilen
hizmetlerden alınan yüksek bedeller vb gibi haksız uygulamalar bunlardan
bazıları.
Bu haksız uygulamaların yanı sıra aşağıda aktarıldığı gibi Derneğimize de
yapılan şikayetler de bazı özel bankaların Anayasanın eşitlik ilkesine
aykırı ve ayrımcı uygulamada bulundukları görülmektedir.
NE KADAR MEVDUAT O KADAR HİZMET
Banka şubelerinin gişelerinde yapılacak işlemler için tüketiciler banka
şubelerine giderek sıra numarasını almakta, fakat o bankadan kredi kartı
alanlar ile bankada mevduatı yüksek olanlar sıra numarası alan
tüketicilerden daha geç gelmiş olsalar bile verilen sıra numaralarıyla
kendilerine öncelik tanınmaktadır. Hatta bankada mevduatı olanlar arasında
bile hizmet önceliği mevduat hesabının yüksekliğine göre belirlenmektedir.
Tüketici kredi kart almamışsa ya da kredi kartı almış olsa bile
bankalardaki hesabı düşükse hizmet almak için saatlerce bekleyecek, bu
durumdaki tüketiciden saatler sonra gelen hesabı yüksek olan kişi ise hiç
beklemeden hizmet alacak, hesabı düşük olan veya hiç hesabı bulunmayan
tüketici ise hala beklemeye devam edecek
Kapitalist sistemin sınıf ayrımcılığına tipik bir göstergesidir. Yani ne
kadar mevduat o kadar hizmet ve ilgi
Bu konuda Derneğimize başvuruda bulunan İbrahim KAYA adındaki tüketicinin
Tüketici Hakları Derneği Genel Merkezine başlıklı şikayet mektubunu
aşağıda okuyabilirsiniz.
TÜKETİCİ HAKLARI DERNEĞİ GENEL MERKEZİNE
ANKARA
Türkiye genelinde bazı banka şubelerinde ( Garanti Bankası, İş Bankası,
Fortis Bank, Akbank v.s) gişelerde yapılacak işlemler için verilen sıra
numaralarında, gelen müşterilerin geliş saatlerine göre sıra numarası
verilemekte ancak bazı müşteriler özel müşteri konumunda tutularak daha
önce gelen müşterilerin önüne geçebilmektedir. Müşteriler arasında bazı
kriterler göz önünde tutularak ayrımlar yapılmaktadır. Örneğin banka
mevduat hesabı yüksek olan müşteriler, diğerlerine göre öncelik sırası
tanınabilmekte ve müşteriler arasında ayrım yapılmaktadır.
06/11/2007 tarihinde Garanti Bankası Gaziantep şubesinde bizzat yaşadığım
bir olayda sıra numaraları çeşitli şekillerde ayrımlara tabi tutulmuştur.
Söz konusu tarihte saat 11:00 da kredi kartımı kullanarak sıra numarası
aldım. Numaram 146 olarak verildi. Banka şubesinde gişede 5 eleman işlem
yapmaktaydı. Bankada bulunan müşteri sayısı da 12 idi. Benim işlem yapma
sıramın 10 dakika içerisinde geleceğini düşünerek şubede bekledim . Ancak
sürekli dışarıdan benden sonra ve içerideki 12 kişiden sonra gelen kişiler
sıra numaraları farklı olduğundan bizden sonra gelmelerine rağmen bizden
önce işlem yapılmak üzere gişeye alındıklarını gördüm. Olayı takip edince
bankada cihaz tarafından 100, 300, 500 ve 700’lü sıra numaraları
verildiğini, genel müdürlük tarafından yapılan bir programla müşterinin
sınıfına göre ayrım yapılarak sıra fişi verildiğini fark ettim. Saat 13:30
da banka şubesine gelip sıra fişi alan başka bir müşterinin almış olduğu
536 numarayla 13:34 de işlemini yapmak üzere sıra numarasının yandığını
gördüm. Müşteri işlemini yaptırdıktan sonra attığı fişi alıp incelediğimde
giriş saatinin 13:30 olarak yazdığını, benim saat 11:00 de gelmeme rağmen
hala o saate kadar bekletilmemin çok büyük bir haksızlık olduğunu fark
edince banka yetkilisine bu durumu ilettim. Anacak banka yetkilisi bu
durumun genel müdürlükçe uygulanan bir sistem olduğunu kendilerinin
yapabileceği bir şey olmadığını, bu durumdan rahatsız isem genel
müdürlükle görüşmemi söylediler. 07/11/2007 tarihinde durumu iletmek için
genel müdürlüğün 444 0 338 numaralı şikayet hattını aradım. Nil Hanım
adında bir bayanla görüştüm. Sorunu anlatıp yetkili kişiyi bağlamasını
istediğimde kendisinin yetkili olduğunu belirtti. Bir gün önce yaşadığım
olayı anlatarak çözüm için ne yapabileceğini sorduğumda kısaca bu
uygulamanın Türkiye genelinde yapıldığını, kendileri için en iyi istemin
bu olduğunu, tabi ki mevduat hesabı yüksek olan müşterilere öncelik
tanıyacaklarının doğal olduğunu savundu.
Herhangi bir kartı olmayan vatandaş banka şubesine geldiğinde ,işlemini
yaptırmak için sıra numarası alsa dahi özel olan başka müşteri iki saat
sonra gelince daha erken işlemini yaptırmaktadır. Bu öncelik nedeniyle de
diğer müşterilerin bekleme süresi daha uzamaktadır.
Oysa Anayasamızda bile insanların hepsinin eşit olduğu, hiçbir şekilde
ayrım yapılamayacağı, hiçbir insana hiçbir şekilde üstünlük tanınamayacağı
belirtilmiştir. Birçok banka şubesinde insanlar arası sınıf ayrımı
yapılmaktadır. İnsanlar arasında yapılan bu ayrım ile müşteriler mağdur
duruma düşürülmektedir. Vatandaşı mağdur durma düşüren bu uygulamanın son
bulması için biran önce gerekli işlem ve başvuruların yapılması
gerekmektedir.
AYRIMCILIK YAPAN BANKALARA KARŞI
TÜKETİCİLERİ BOYKOTA ÇAĞIRIYORUZ
Bankaların bu tutumu Anayasanın eşitlik ilkelerine aykırıdır. Bankalar
ayrımcılık yapmaktadırlar. Hesabın kadar hizmet alabilirsin, hesabın
düşükse ya da hesabın ve kredi kartın yoksa saatlerce beklemeye mahkumsun,
diyorlar.
Biz tüketiciler de bu tutum ve uygulama içerisinde olan bankalara “ biz
enayi miyiz, niçin saatlerce bekleyelim, biz de seni boykot ediyoruz. “
demeliyiz.
Tüketici Hakları Derneği olarak eşitlik ilkesine aykırı ve ayrımcılık
yapan bankalara karşı tüketicileri boykota çağırıyoruz.
Diğer taraftan, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu ( BDDK ) ile
diğer ilgili ve yetkili kuruluşları bu yanlış, haksız ve insan haklarına
aykırı banka uygulamalarına karşı göreve çağırıyoruz.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |