Tekli ve Beşli Toplu Taşım Kartlarındaki
Danıştay Kararı
Bilindiği üzere, Ankaray, arkasından da Metronun hizmete girmesiyle
Ankara’da birçok otobüs hattı iptal edilmiştir. Böylece Batıkent,
Yenimahalle, Bahçelievler gibi semtlerde oturanların şehir merkezinden
evlerine ulaşmak için kullanabileceği tek toplu taşım aracı metro
olmuştur.
Söz konusu semtlerde oturanlar başlangıçta, şehir merkezinden Metro ile
son durağa gitmekte, buradan da Metroyu bekleyen aktarma otobüsleri ile
evlerine ücretsiz olarak ulaşmaktaydılar. Daha sonra bu ücretsiz otobüsler
kaldırılarak tüm toplu taşım araçlarında kartlardan 45 dakikalık aktarma
servisinden yararlanma hakkı getirildi. Böylece Batıkent, Yenimahalle,
Bahçelievler gibi semtlerde oturanlar tek biletle şehir merkezinden
evlerine ulaşma olanağından yararlanmaya devam ettiler.
Ancak, EGO tarafından “Bilet satışlarında düşüş var”, “Duraklarda halk
arasında bilet değişimi oluyor” gerekçesiyle 22.04.2002 tarihinden
itibaren geçerli olmak üzere toplu taşım araçlarında tekli ve beşli
kartlardan 45 dakikalık aktarma servisi yani 3 kullanım hakkı
kaldırılmıştır.
EGO’NUN KARARI KAMU YARARINA AYKIRI
Toplu Taşım Araçları özellikle büyük şehirlerde orta ve alt gelir
gruplarındaki halkın yararlanması içindir. Tüm dünyada olduğu gibi
ülkemizde de metro, en ucuz ve en uygun toplu taşım aracı olarak
kullanılmalıdır. Günümüz ekonomik koşullarında tekli ve beşli kartlardaki
45 dakikalık aktarma servisinin kaldırılması; “tüketiciye cebinde paran
varsa evine ulaşırsın, yoksa yolun kalan yarısını yürürsün” demektir. Zira
yaşadığımız ekonomik ortamda birçok toplu taşım araçlarından yararlanan
gelir gruplarındaki tüketicilerin cebinde çoğu zaman 10'luk ya da 20'Iik
kart alacak para bulunmamaktadır. Birçok öğrenci ya da ev hanımı toplu
taşım araçlarından yararlanırken bütçelerine en uygun olan 1'Iik veya
5'Iik kartları tercih etmekteydi. Bu uygulamayla Ankara'ya günübirlik
gelen tüketiciler de bu kararla transfer hakkından yararlanabilmek için
10’luk veya 20'Iik kart almaya zorlanmaktaydılar. Bu yönleriyle, alım gücü
düşük yada birkaç yere gitmek durumunda olan tüketiciler, kamu toplu taşım
araçları yerine, özel toplu taşım araçlarını tercihe
yönlendirilmekteydiler. Konu bu yönüyle de kamu yararına aykırılık teşkil
etmektedir.
EGO’NUN KARARINA THD’DEN İPTAL DAVASI
EGO’nun kararının geri alınması için Tüketici Hakları Derneği ( THD)
16.05.2002 tarih ve 4888 sayılı yazı ile öncelikle EGO’ya başvuruda
bulunmuştur. EGO’nun 27.05.2002 tarih ve 14597 sayılı cevabında; kuruluş
olarak hizmetlerinin kara dayalı olmadığı, sosyal hizmet verdikleri, ancak
bu hizmetleri verirken merkezi idare tarafından desteklenmedikleri, diğer
ticari kuruluşlarla aynı koşullara tabi oldukları, zarar ettikleri, bu
durumda hizmetin sürekliliğini sağlayamayacakları belirtilmiştir.
EGO’nun bu açıklamalarının kabul edilemeyeceği, kamu kuruluşlarının
öncelikle kamu yararını gözetmesi gerektiği, toplu taşım araçlarının
tüketicilerin en temel gereksinimlerini karşıladığı, her gelir grubundaki
tüketicinin kolaylıkla bu hizmete ulaşabilmesinin sağlanmasının kamu
kurumunun temel görevi olduğu ve tüketicilerin zarara uğratılacağı
gerekçesiyle EGO’nun bu uygulamasının iptal edilmesi, dava sonuna kadar
yürütülmesinin durdurulması için Tüketici Hakları Derneği ( THD)
tarafından dava açılmıştır.
Ankara 9.İdare Mahkemesi tarafından reddedilen dava hakkında THD
tarafından temyiz istemiyle Danıştay’a başvuruda bulunulmuştur. Mahkeme
kararını bozan Danıştay’ın kararının EGO tarafından düzeltilmesi istemi
Danıştay tarafından reddedilmiştir.
Şimdi Danıştay’ın verdiği karar doğrultusunda İdare Mahkemenin yeniden
karar vermesi beklenilmektedir.
DANIŞTAYIN KARARI
T.C.
DANIŞTAY SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2006/3983
Karar No : 2007/4671
Kararın Düzeltilmesi İsteminde Bulunan : EGO Genel Müdürlüğü - ANKARA
Vekili : Av. Bahar Özyeşil - (Aynı Yerde)
Karşı Taraf : Tüketici Hakları Derneği
Emek İşhanı 95/804 - Kızılay/ANKARA
İstemin Özeti : Ankara ilinde 06.01.2001 tarihinden itibaren uygulana
gelen Toplu Taşıma Araçlarında tekli ve beşli kartlardan 45 dakikalık
aktarma servislerinin 22.4.2002 tarihinden itibaren kaldırılmasına ilişkin
EGO Genel Müdürlüğü işleminin iptali istemiyle açılan davayı reddeden
Ankara 9. idare Mahkemesinin 30.09.2003 gün ve E:2002/1 031, K:2003/1047
sayılı kararını temyizen inceleyerek, idare tarafından verilen bir hakkın
kötüye kullanılmasının idarece o hakkın kaldırılmasını gerektirmeyeceği,
çözüm üretilmesinin de idarenin görevi olduğu gerekçesiyle bozan
Dairemizin 1.3.2006 gün ve E:2005/714, K:2006/796 sayılı kararının, hukuka
aykırı olduğu ileri sürülerek, 2577 sayılı Yasanın 54. maddesi uyarınca
düzeltilmesi istemidir.
Savunmanın Özeti: Savunma verilmemiştir.
Danıştay Tetkik Hakimi Nilüfer SÜLKÜ'nün Düşüncesi: istemin reddi
gerektiği düşünülmektedir.
Danıştay Savcısı Ahmet Yahya ÖZDEMiR'in Düşüncesi: Kararın düzeltilmesi
dilekçesinde ileri sürülen nedenler, 2577 sayılı idari Yargılama Usulü
Kanununun 54 üncü maddesinde yazılı nedenlerden hiçbirisine uymadığından,
istemin reddi gerekeceği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Hüküm veren Danıştay Sekizinci Dairesince işin gereği görüşüldü:
Danıştay Dava Daireleri ve İdari veya Vergi Dava Daireleri Kurulları
tarafından verilen kararlar hakkında karar düzeltilmesi yoluna
başvurulabilmesi 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Yasasının 54.
maddesinde yazılı nedenlerin bulunmasına bağlıdır.
İstemde bulunan tarafından öne sürülen düzeltme nedenleri ise sözü edilen
maddede belirtilen nedenlerden hiçbirisine uymadığından, yasal dayanağı
olmayan düzeltme isteminin reddine, yargılama giderlerinin istemde bulunan
üzerinde bırakılmasına 14.09.2007 gününde. oybirliği ile karar verildi.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |