Mal ve Hizmet Alımında Tüketicilere Genel
Uyarılar
Derneğimize gelen ya da telefon eden bir çok tüketicinin satın almış
oldukları mal ve hizmetlere ilişkin yapmış oldukları şikayetlerde bir çok
nedenden dolayı haklarını arayamaz duruma düştükleri ya da haklarını
aramada kendilerini sıkıntıya soktukları , haklarını kaybettikleri
görülmektedir. Diğer taraftan gereksiz ısrarlarda veya yanlış iddiada
bulunduklarına tanık olmaktayız. Bu nedenler hak arayamamanın dışında
başka sorunlara da yol açmaktadır.
Bu nedenler şunlardır: Belge bulunmaması, belge eksikliği , hak arama
süresinin geçirilmesi, bilinçsiz alışveriş, satın alınan mal ve hizmet
hakkında yeterli bilgi sahibi olmamak , haklarını ve firmaların
sorumluluklarını bilmemek, yanlış ve eksik bilgilere sahip olmak, okumadan
sözleşme imzalanması, sözlü vaatlere inanmak.
Yukarıdaki nedenleri ayrıntılı olarak aşağıda inceleyelim.
BELGE BULUNMAMASI, BELGE EKSİKLİĞİ
Tüketicilerin satın almış olduğu mal ve hizmetlerde gerekli belgeleri
almamaları , ilgili firmadan istememeleri , belgelerdeki eksiklikler
tüketicilerin haklarını aramasını olanaksız duruma getirmekte ya da
güçleştirmekte, zorlaştırmaktadır. Firmalar tarafından haksızlığa
uğratılıp hak arama için derneğimize gelen tüketicilere “belgeniz (fiş ,
fatura, garanti belgesi, sözleşme, Türkçe tanıtma ve kullanma kılavuzu,
vb.) var mı?” diye sorduğumuzda, bazı tüketicilerden malı ya da hizmeti
satın aldığı mağaza için “ bana bu belgeyi vermedi” şeklinde yanıtlar
almaktayız. Oysa belgeyi vermeyen firma kadar tüketici de sorumludur.
Tüketiciler hangi alışverişlerde hangi belgeyi isteyeceğini , bu konuda
neye dikkat edeceğini bilmelidir.
Tüketiciler gerekli ve ilgili belgeyi öncelikle istemeli, istenilen
belgeyi vermeyen firmadan mal ve hizmet satın almamalı ve ilgili kamu
kuruluşlarına şikayette bulunmalı, konu hakkında tüketici örgütlerinden de
yardım istemelidir. Örneğin, tüketiciler satın aldıkları tüm mal ve
hizmetlerde fatura, fiş almak , istemek, firmalar da fatura , fiş vermek
zorundadırlar. Maliye yasalarına göre , fatura , fiş almamanın da,
vermemenin de cezası vardır. Kaldı ki, Tüketici Hakları Derneği olarak sık
sık uyarılarda bulunduğumuz ve tekrarladığımız gibi , tüketiciler iki
nedenden dolayı fiş ya da fatura almak , istemek zorundadır. Satın
aldıkları mal ve hizmet ayıplı (kusurlu , özürlü, vb.) çıktığında hak
arayabilmek ve firmaların vergi kaçırmasının önüne geçebilmek için.
Fatura, fiş alma bilinci tüm tüketicilerde oluştuğunda hem hak aranmasında
sorun ortadan kalkacak hem de on milyarlarca YTL. Vergi kaçağı önlenmiş
olacaktır.
Bir başka belge eksikliği de garanti kapsamına giren bazı mallarda garanti
belgesi ve Türkçe tanıtma ve kullanma kılavuzu bulunmamasıdır. Tüketicinin
Korunması Hakkındaki Yasaya göre garanti kapsamına giren her ürün için
üretici ya da ithalatçılar, Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair
Yönetmelik ve Yasa gereğince Sanayi ve Ticaret Bakanlığınca onaylı garanti
belgesi , Tanıtma ve Kullanma Kılavuzu Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelik
ve Yasa gereğince Türkçe tanıtma ve kullanma kılavuzu düzenlemek
zorundadırlar. Tüketiciler bu belgeleri istemeli ve uygun düzenlenmiş
olduklarını anlamalıdır.
Önemli bir belge eksikliği de özellikle kredi kartları ve tüketici
kredilerinde verilmesi zorunlu olduğu halde tüketicilere verilmeyen
sözleşmelerdir. Ayrıca , kapıdan satışların büyük bir çoğunluğunda
verilmesi zorunlu olan sözleşmenin bir sureti tüketiciye verilmemektedir.
Aynı şekilde tüketiciler bu tür işlemlerde ve alışverişlerde sözleşmeyi
okumalı, anlamalı ve ondan sonra imzalayarak bir suretini istemelidir.
HAK ARAMA SÜRESİNİN GEÇİRİLMESİ
Satın alınan mal ve hizmetler ayıplı çıktığında Tüketicinin Korunması
Hakkındaki Yasaya uygun olarak hak arama süresi içerisinde öncelikle
ilgili firmaya başvuruda bulunulmalıdır. Eğer firmadan olumsuz cevap
alınırsa firmaya hak arama süresi içerisinde başvuruda bulunulduğunu
kanıtlamak gerekir.
Ayıplı mal ve hizmetlerde hak arama süreleri açık ayıplarda (görülebilen
ve hemen farkına varılabilen ayıplar) 30 gün, gizli ayıplarda (mal
kullanılırken ortaya çıkan ayıplar) 2 yıldır. Kapıdan satışlarda 7 gün,
devre tatillerde 10 gün , mesafeli alışverişlerde (telefon ile ve
elektronik ortamda tüketicilerle karşı karşıya gelmeksizin yapılan
satışlar) 7 gün içerisinde hiç bir gerekçe göstermeden tüketiciler cayma
hakkını kullanabilirler.
Örneğin tüketici satın aldığı bir giysideki kumaş hatasını başlangıçta
farkedip 30 gün içerisinde satıcıya başvuruda bulunmayıp bu süreyi
geçirirse Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne yapacağı resmi başvuru
hakkını kaybeder. Bir buzdolabının garanti süresi içerisindeki bir ayıbı
nedeniyle buzdolabının değiştirilmesi ya da ödenen bedelin iadesi için
süresi içerisinde firmaya başvuruda bulunmayan tüketicinin tüketici
mahkemesine yapacağı resmi başvuru kabul edilmez. Diğer taraftan resmi
başvuruların kabul edilebilmesi için ayıplı mal ve hizmetler nedeniyle hak
arama süresi içerisinde ilgili firmaya başvuruda bulunulduğunun
kanıtlanması gerekmektedir. Bunun için en doğru yöntem, hak arama süresi
içerisinde olumsuz cevap alındıktan sonra süreyi geçirmeden ilgili firmaya
bir ihtarname göndermektir.
MAL VE HİZMET HAKKINDA BİLGİ EKSİKLİĞİ YA DA YANLIŞ BİLGİLENME
Satın alınan sanayi mallarının özellikleri ve kullanım koşulları hakkında
tüketiciler doğru ve eksiksiz bilgi sahibi olmalı ki mal kullanılırken
herhangi bir yanlışlık yapılmasın. Aksi durumda , malın yanlış kullanımı
nedeniyle tüketiciler haklarını kaybederler. Bu nedenle, Tüketicinin
Korunması Hakkındaki Yasa gereğince sanayi malları için düzenlenmesi
zorunlu olan Türkçe tanıtma ve kullanma kılavuzunun tüketiciler tarafından
ilgili firmadan istenilmesi ve dikkatlice okunması gerekmektedir.
Bazen bir takım firma temsilcileri tarafından tüketicilere satılan malın
özelliği hakkında bilerek ya da bilmeyerek yanlış bilgi verilmektedir.
Eğer tüketiciler mala ilişkin Türkçe tanıtma ve kullanma kılavuzunu o anda
okuyup sözlü olarak belirtilen özelliğin tanıtmalıkta yazıldığını
görmemişse , belirtilen özelliğin daha sonra malda bulunmadığının
anlaşılması durumunda , genellikle sözlü açıklamaların inkar edilmesi ya
da kanıtlanamaması nedeniyle tüketiciler resmi başvuru haklarını
kullanamamaktadırlar.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |