Kapıdan Satış Soygunları
Tüketici Hakları Derneğine ve diğer ilgili kuruluşlara yapılan
şikayetlerin başında kapıdan satışlara ilişkin şikayetler gelmektedir.
Bu tür satışlar tüketicilerin konutunda, işyerinde ya da bulunduğu her
hangi bir ortamda yapılabilmektedir. Tüketici kendi isteği ile bir mal ya
da hizmet satın almak için herhangi bir mağazaya gitmemektedir. Kapıdan
satış firmaları tüketicinin bulunduğu yere gelmektedir.
Kapıdan satış yapan firma temsilcileri satış yapacakları tüketicilere
genellikle doğrudan mal satışı yaptıklarını söylememektedir. Tanıtım ya da
anket yapmaya geldiklerini, hediye vereceklerini söyleyerek v.b.
yöntemlerle tüketicileri ikna etmeye çalışmaktadırlar. Çoğunlukla,
tüketicilerin kafasını karıştırarak satış işini gerçekleştirmektedirler.
Özellikle, vereceklerini belirttikleri hediyeler tüketicilere satış
yapılmasını kolaylaştırmaktadır.
Kapıdan satış temsilcileri tüketicilerin imzasını sözleşmeye
attırdıklarında iş bitmiş demektir. Genellikle de tüketicilerin büyük bir
çoğunluğu sözleşmeleri okumadan ve incelemeden imza atmaktadır. Toplumun
her kesimi için bu bilinçsizliğin var olduğunu görmekteyiz.
Kapıdan satış teknikleri bazen öyle bir noktaya varıyor ki, tüketicilerin
bazıları kendilerine mal satıldığının bir süre sonra farkına
varabiliyorlar.
Kapıdan satışlarda tüketicilere sözleşmenin bir suretinin verilmesi
gerektiği halde, firmaların büyük bir çoğunluğu sözleşmenin bir suretini
tüketicilere vermemekte, tüketicilerin haklarını öğrenmeleri ve
kullanmaları engellenmek istenmektedir.
Diğer taraftan, kapıdan satışlarda satılan malın bedeli mağazalarda
satılan mal bedelinin genellikle üç dört katı olmaktadır.
Aldatıldığının farkına varan tüketiciler firmaları aradığında hiçbir zaman
olumlu yanıt alamamakta, bazen de firmaları verilen adreste
bulamamaktadırlar.
KAPIDAN SATIŞLARDA TÜKETİCİNİN HAKLARI
SATICININ VE SAĞLAYICININ YÜKÜMLÜLÜĞÜ
Tüketicinin Korunması Hakkında Yasa’nın 9.maddesi ile Yasa kapsamında
yayımlanan Kapıdan Satışlara İlişkin Uygulama Usul ve Esasları Hakkında
Yönetmelik hükümleri gereğince kapıdan satışlarda tüketicilerin hiçbir
gerekçe göstermeden 7 günlük cayma hakkı süresi bulunmaktadır.
Yasanın 8.maddesinin 3.fıkrasında “ Bu tür satışlarda; tüketici, teslim
aldığı tarihten itibaren yedi gün içinde malı kabul etmekte veya hiçbir
gerekçe göstermeden ve hiçbir yükümlülük altına girmeden reddetmekte
serbesttir. Hizmetlerin satımında ise bu süre, sözleşmenin imzalandığı
tarihten itibaren başlar. Bu süre dolmadan satıcı veya sağlayıcı, kapıdan
satış işlemine konu mal veya hizmet karşılığında tüketiciden herhangi bir
isim altında ödeme yapmasını veya borç altına sokan herhangi bir belge
vermesini isteyemez. Satıcı, cayma bildirimi kendisine ulaştığı andan
itibaren yirmi gün içerisinde malı geri almakla yükümlüdür. denilmektedir.
Tüketicinin Korunması Hakkında Yasanın 9.maddesinin 1.ve 2.fıkralarına
göre; “Kapıdan satış sözleşmelerinde, sözleşmede bulunması gereken diğer
unsurlara ilave olarak mal veya hizmetin nitelik ve niceliğine ilişkin
açıklayıcı bilgiler, cayma bildiriminin yapılacağı açık adres ve en az on
altı punto ve koyu siyah harflerle yazılmış aşağıdaki ibare yer almak
zorundadır:
Tüketicinin hiçbir hukuki ve cezai sorumluluk üstlenmeksizin ve hiçbir
gerekçe göstermeksizin teslim aldığı veya sözleşmenin imzalandığı tarihten
itibaren yedi gün içerisinde malı veya hizmeti reddederek sözleşmeden
cayma hakkının var olduğunu ve cayma bildiriminin satıcı/sağlayıcıya
ulaşması tarihinden itibaren malı geri almayı taahhüt ederiz.” şeklinde
hükmün yer alması gerekmektedir.
Yasanın 9.maddesinin 3.fıkrasında “Tüketici, sahip olduğu haklarının da
yazılı bulunduğu sözleşmeyi imzalar ve kendi el yazısı ile tarihini yazar.
Satıcı veya sağlayıcı, bu bilgilerin sözleşmede yer almasını sağlamak ve
taraflar arasında akdedilen sözleşmenin bir nüshasını tüketiciye vermekle
yükümlüdür.” denilmesine karşın tüketicilere genellikle sözleşmenin bir
nüshası verilmemektedir.
Diğer taraftan 9.maddesinin 4.fıkrasında “Tüketici, sahip olduğu
haklarının da yazılı bulunduğu sözleşmeyi imzalar ve kendi el yazısı ile
tarihini yazar. Satıcı veya sağlayıcı, bu bilgilerin sözleşmede yer
almasını sağlamak ve taraflar arasında akdedilen sözleşmenin bir nüshasını
tüketiciye vermekle yükümlüdür.” denilmesine karşın, firmalar tüketicinin
imzasını alıp, sözleşmenin bir suretini tüketiciye vermedikleri için
tüketicinin bu satışın yapıldığını kanıtlaması zorlaşmaktadır.
Sözleşmesi bulunmayan tüketiciler satın aldıkları mala ilişkin taksit
kartları ile de Derneğimize geldiklerinde cayma haklarını kullanmak üzere
kendilerine yardımcı olunmaktadır.
KAPIDAN SATIŞLARDA FİRMAYA GÖNDERİLEN BİR İHTARNAME ÖRNEĞİ
İHTARNAME
İHTAR EDEN : Tüketicinin adı ve adresi
İHTAR EDİLEN : Firma adı ve adresi
İHTAR KONUSU : 4822 Sayılı Kanun ile Değişik 4077 Sayılı Tüketicinin
Korunması Hakkında Kanun’un kapıdan satışlarla ilgili 8.ve 9.
maddeleri ile “Kapıdan Satışlara İlişkin Uygulama Usul ve Esasları
Hakkında Yönetmelik” hükümleri gereğince Cayma Hakkının kullanılmasına
ilişkin İhtarda bulunma.
OLAYLAR :
…/…/2007 tarihinde evime gelinerek, benimle 1 adet masaj aleti
karşılığında 170YTL. tutarında sözleşme yapıldı. Tarafıma sözleşmenin
bir nüshası verilmedi.
İSTEM ve SONUÇ: 4822 Sayılı Kanun ile Değişik 4077 sayılı Tüketicinin
Korunması Hakkında Kanun’un 8. ve 9.maddeleri ile “Kapıdan Satışlara
ilişkin Uygulama Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik” hükümleri
gereğince 7 günlük süre içersinde Cayma Hakkım bulunmaktadır. Bu
nedenle, anılan Kanun ve yönetmelik gereğince malı reddederek alım,
satım işleminden caydığımı tarafınıza bildiririm.
Bu ihbarın tarafınıza bildirim tarihinden itibaren 7 gün içerisinde
sözleşmenin feshini, 20 gün içinde de malın geri alınmasını, aksi
takdirde hakkınızda yasal yollara başvuruda bulunacağımı tarafınıza
ihtar ederim.
Tarih
Ad/Soyad/İmza
|
|