Sabit Telefondan Alınan Sabit Ücrete Hakem
Heyetinden İade Kararı
Bilindiği gibi , sabit telefonlardan aylık sabit ücret adı altında bir
ücret alınmaktadır. Özellikle, konutlarda ve çeşitli işyerlerinde
ağırlıklı olarak kullanılan hesaplı hattan Eylül 2007 ayı itibariyle 7.90
YTL. , standart hattan ise 12.55 YTL aylık sabit ücret alınmaktadır.
Ülkemizde konutlarda kullanılan sabit telefonlardaki aylık fatura
bedellerinin 20 Ytl. İle 50 Ytl. arasında yoğunlaştığını dikkate
aldığımızda ; bu fatura bedeline göre, ödenen sabit ücretin, toplam fatura
bedelinin ortalama % 20 - % 45 arasında olduğu görülmektedir. Sabit
ücretin vergisini de dikkate aldığımızda bu oran çok daha yükselmektedir.
Bunu bir örnek ile açıklayalım.
Diyelim ki hesaplı ya da standart iki değişik hatta aylık 5 Ytl. tutarında
konuşma yapıldı. Hesaplı hattın aylık sabit ücreti 7.90 YTL ise toplam KDV
ve ÖTV (Özel İletişim Vergisi) matrahı 12,90 YTL olur. %18 KDV + % 15 özel
iletişim vergisi (toplam vergi %33) ise 4.26YTL eder. Fatura bedeli ise
konuşma ücreti + aylık sabit ücret + bu ikisinin toplamının vergisi= 17.16
YTL eder. Buna göre , fatura bedelinin % 46’ sı yalnızca aylık sabit
ücrettir. Sabit ücretin vergisi ise 2.61 YTL ‘dir.Sabit ücret ile
vergisini topladığımızda (7.90 YTL+2:61 YTL) = 10.51 YTL eder. Buna göre
ise fatura bedelinin % 61 ‘i yalnızca aylık sabit ücret ve sabit ücretin
vergisinin toplamının oranıdır. Bu oranlar standart hatta daha yüksektir.
Aylık konuşma bedeli 5 YTL’den daha aşağıda olan tüketicilerden alınan
aylık sabit ücret ile bunun vergisinin toplamının fatura bedelinin
toplamına olan oranı ise %61 - %100 arasında değişmektedir. Kısaca ,
konuşma azaldıkça sabit ücret ile bunun vergisinin toplamının fatura
bedelinin toplamına olan oranı artmaktadır.
Konuşma ücretinin yanında yüksek miktarda sabit ücret ve ayrıca bunun
vergisinin alınması son derece haksız ve tüketici haklarına aykırı bir
uygulamadır.
Bu haksız uygulama karşısında bir tüketici Keçiören Tüketici Sorunları
Hakem Heyeti Başkanlığına başvuruda bulunarak haksız yere kesilen sabit
ücretlerin iadesini istedi. Hakem heyeti , aşağıdaki kararında da
görülebileceği üzere, Türk Telekomünikason A.Ş. ‘nin aldığı aylık sabit
ücretlerin tüketiciye iadesine karar vermiştir.
Hakem heyeti kararına Türk Telekomünikasyon A.Ş. tüketici mahkemesinde
itiraz etmiştir. Dava devam etmektedir. Davanın sonucuna göre , Tüketici
Hakları Derneği olarak gerekli girişimlerde bulunacağımızı belirtmek
isteriz.
SABİT ÜCRETİN İADE EDİLMESİ HAKKINDA HAKEM HEYETİ KARARI
KEÇİÖREN KAYMAKAMLIĞI
Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Kararıdır
Şikayet Eden: Bir tüketici
Şikayet Edilen: TÜRK TELEKOMÜNİKASYON A.Ş.
Şikayet Konusu: Ev telefonunun sabit ücretine itiraz
Olayın özeti:
Tüketici evinde kullanmış olduğu sabit telefon için konuşma ücreti dışında
aylık/yıllık ücret adı altında tahakkuk ettirilen 100 kontör bedelini her
ay şirketin emrivaki yaparak zorla sattığı 100 kontör bedelini ödemek
zorunda bırakıldığını, söz konusu 100 kontörü neden niçin aldığını nerede
kullandığını bilmeden yanı sıra konuşma ücretini de tahakkuk
ettirdiklerini , ilgili şirkete hangi yasaya dayalı olarak sabit ücreti
alındığını sorduğunda ise sadece bu uygulamanın 1998 yılında
başlatıldığını belirttiklerinden yasal dayanağı olmayan , dayatma bir
uygulama ile karşı karşıya olduğundan verilmeyen bir hizmet için zorla
istenilen sabit ücretin yasalara aykırı olduğundan yasal dayanaktan yoksun
ve haksız uygulamanın kaldırılmasını talep etmektedir.
Şikayet edilen savunmanın özeti:
İlgili şirket toplantıya davet edilmiş olup , 20.06.2007 tarih ve 02087
sayılı yazı ile savunma vermiş olup , abonelere sunulan sabit telefon
hizmetinin karşılığında alınan ücret iki parçaya ayrılmaktadır. Bu ücretin
bir kısmı kontör ücreti/konuşma ücreti , diğer kısmını ise erişim
maliyeti/sabit tesisler oluşturmaktadır. Sabit ücret sabit telefon
hizmetinde erişim maliyeti bir başka deyişle kişi adına tahsis edilen
hattın konuşulabilir durumda tutulması karşılığında alınan bir ücret
olduğunu , işletme hukuku bağlamında da bir hizmet karşılığı alınacak
ücretin tespitinde o hizmetin görülmesinde tesiri olan tüm masraf
unsurlarının göz önünde bulundurulmasının doğal olduğunu , böylelikle o
hizmetin maliyeti hesaplanmakta ve ücretin ona göre tayin edildiğini
belirtmektedir.
İnceleme ve Gerekçe:
Tüketici dilekçesi ekleri ve Türk Telekomünikasyon A.Ş.’nin vermiş olduğu
yazılı savunma incelenmiştir.
Hüküm:
1- Standart Hat tarifesinden her ay abonelere 100 kontör Hesaplı Hat
tarifesinden de 160 kontör verilerek bu hatlar 22.00-07.00 saatleri
arasında kullanılabileceğinin belirtilmesi tüketiciyi kandırma
politikasıdır. Her ay 100-160 kontör ücretinin kullanılıp kullanılmadığına
bakılmaksızın tahsil edilmesi ve kullanılmayan telefon ücretine vergi KDV
alınması yasal haklı bir talep değildir. Tüketici kullanmadığı telefonun
kontörün yeni sunulan konuşma hakkının sırf sunulmuş olması nedeniyle
ücret ödenmektedir. Ayrıca konuşma ücretini de ilaveten ödemektedir.
2- Ücret , yapılan iş veya hizmet karşılığı olarak alınmalıdır. Hattın her
an konuşmaya açık olması bir işin yapıldığı anlamında değildir. Kaldı ki
Telekomünikasyon en az maliyetli işlerden olup, tüketiciye yansıtıldığı
oranda maliyet söz konusu değildir. İlk tesis masrafları ile söz konusu
maliyetler karşılanmaktadır. Yüksek fatura bedelleri ile haberleşme
özgürlüğü kısıtlanamaz, haksız alınan ücretlerin tüketicinin talebi
doğrultusunda iade edilmesi gerektiğine,
3- Tüketici Mahkemelerine tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içerisinde
itiraz yolu açık olmak üzere katılanların oybirliği ile karar verilmiştir.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |