Ankara Kent İçi Ulaşım Çıkmazı
Çağımızda büyük ve nüfusu kalabalık kentlerde ulaşımı rahatlatacak ,kenti
ulaşım keşmekeşinden kurtaracak yayaların kentte daha rahat,kolay ve
güvenli bir şekilde gezebilmesini,dolaşabilmesini sağlayacak şekilde
önlemler alınırken, ulaşım politikaları belirlenirken Başkentimiz
Ankara’da ise tam tersi olmaktadır.
Başkentimizin ulaşım çıkmazını ana başlıklar şeklinde şu şekilde
özetleyebiliriz.
1-Metro-Ankaray yaygınlaştırılmamıştır.
2-Kent içi gereksiz ve anlamsız bir şekilde alt ve üst geçitlerle
donatılmıştır.
3-Tüketiciler için kent içi ulaşımı pahalı hale getirilmiştir.
4-Ulaşım güvenliği tehlikeye düşürülmekte, yaya hakları ise
engellenmektedir.
5-Kent içinde otomobil ve motorlu araç sayısı arttırılmaktadır.
6-AŞTİ ’de hak gaspı sürmektedir.
7-Çevre kirliliği ve sağlık sorunu yaratılmaktadır.
Şimdi bu sorunları tek tek ele alıp inceleyelim.
METRO-ANKARAY YAYGINLAŞTIRILMAMIŞTIR
Şimdiki Ankara Anakent Belediyesi yönetimi on üç yıldan beri yönetimde
olduğu halde Metro- Ankaray ne kadar yaygınlaştırılmıştır? Yeni hatlar
açılmış mıdır? Hayır,ne yazık ki bu sorulara olumlu yanıt veremiyoruz.
Oysa, asıl olması gereken Metro-Ankaray hattının Ankara’nın her yönüne
yaygınlaştırılarak kent içi ulaşımının rahatlatılması ve kentin ulaşım
keşmekeşinden kurtarılmasıydı.Ancak, mevcut yönetimin 13 yıldır görevli
olduğu dönemde bu durum gerçekleşmemiştir.
ALT VE ÜST GEÇİTLER REZALETİ YARATILMIŞTIR
Kentte gereksiz ve sayısız üst geçit açılmış ve açılmaya da devam
etmektedir.Üst geçitler hem yayaların karşıdan karşıya geçişini
zorlaştırırken,hem de görüntü kirliliği yaratılmış ve yaratılmaktadır.
Sakat,yaşlı ve yürüme zorluğu çeken on binlerce yaya zaten bu üst
geçitleri kullanamamaktadır.Üst geçitleri kullanamayan bazı yurttaşlarımız
ise karşıdan karşıya geçerken ya da geçmek zorunda kalırken,ne yazık ki
hayatlarını kaybetmektedirler.
Üst geçitlere gereksiz yere harcanan paralar Ankaralıların cebinden
çıkmıştır ve çıkmaya da devam etmektedir.Bu paralar boşa
harcanmış,harcanan paralarla çıkmazlar ve sorunlar yaratılmış,birilerinin
ise cepleri doldurulmuştur.
Diğer önemli bir sorun da özellikle Kuğulu Park Alt Geçidi gibi bir
sorunun Ankaralıların ve Çankayalıların başına bela edilmesidir.
Bu konuda,elektronik posta adresimize gönderilen bir yazıyı aşağıya
aktarmayı uygun görüyorum.
KUĞULU PARK ALT GEÇİDİNİ KULLANMAYIN!
Neden mi?Ekli fotoğraf 24.03.2007 günü açılış saati öncesi ‘Ben yaptım
oldu geçidi’nde:
Yani Ankara Büyükşehir Belediyesi ‘Kuğulu Park Alt Geçidi’nde çekilmiştir.
Kuğulu alt geçidinde çıplak gözle yapılacak bir incelemede şu incelemeler
yapılacaktır.
1-Egsoz gazı/Karbon monoksit sıkışmasında JET FAN/havalandırma fanları
YOK.
2-Trafik kazası yangın anında kullanılmak üzere YANGIN(hortum) DOLABI YOK.
3-Trafik kazası yangın anında itfaiye tarafından kullanılmak üzere YANGIN
HİDRAND’ti/su alma vanası YOK.
4-Alt geçit trafik yoğunluğunu/olası trafik kazasını Trafik bilgi sistemi
merkezine iletecek CCTV-KAMERA KONTROL sistemi YOK.
5-Trafik kazası/yangın anında sürücüler için ACİL ÇIKIŞ Yolu/yürüme
bandı/merdiveni YOK.
6-Trafik kazası/yangın anında sürücüler için SOS Acil Yardım TELEFONU YOK.
7- Geçidin düşey duvarlarında ve tavanında araç trafiği sesini emmek üzere
SES EMİCİ/TUTUCU paneller YOK.
8- Geçit içi ve üstü Aydınlatma Armatürleri YANLIŞ
(Aydınlatmada BEYAZ ŞIK veren armatürler seçilmiş. Oysa bilindiği üzere
tüm uluslar arası yol, alt geçit, tünel vb kapalı geçitlerde GÜN IŞIĞINA
yakın GÜN IŞIĞI- day light armatürleri kullanılmaktadır.)
9- Alt geçit girişlerinde Ağır taşıt/otobüs giremez trafik işaretleri YOK.
10- Geçit içinde olası bir trafik kazası halinde trafiği yavaşlatmak ve ya
durdurmak üzere ÖZEL SİNYALİZASYON sistemi YOK.
11- Düşey yan duvarlarda ve orta refrujda Darbe Emici Metal Barrier YOK.(
Sadece beton bariyer mevcut.)
12- Giriş ve çıkışlarda sürücüler için GÜNEŞ IŞIĞI Engelleme Paneli YOK.
Ayrıca alt geçitle bağlantılı olarak;
a- Özellikle Cinnah çıkışı ile Çankaya inişi Atatürk Bulvarı gidiş
noktalarında trafiğin olası hız artışını azaltacak, yayaların güvenle
karşıdan karşıya geçişini sağlayacak Yaya Geçidi Sinyalizasyonu ve yaya
geçidi trafik işretleri yeterli değil.
b- Ayrıca Cinnah Caddesi çıkışında, aşağıdan yukarı doğru çıkarken, Cadde
üzerinde araçlar için trafik sinyal lambası var. Ancak bu sokaklardan
Cinnah caddesine çıkışta Trafik Sinyal lambası yok!
c- Bu kavşak inşaatı ile Tunalı Hilmi Caddesi nde Trafik araç hızı ve
taşıt yoğunluğu en az iki misli artmıştır. Caddenin Karum AVM- Esat
Dörtyol Kavşağı’na kadar olan bölümde sadece bir adet ışıklı yaya geçidi
vardır. Çocuk ve yaşlılar, engelliler trafik herhangi bir nedenle
kendiliğinden tıkanması halinde karşıdan karşıya geçebilmektedir. Tunalı
Hilmi Caddesi ‘nin bu bölümünde en az dört farklı noktada bulunması
gereken dört yönlü Trafik Sinyalizasyonu YOK’ tur…
Kendi emniyetiniz için EKSİKLER TAMAMLANANA DEK BU ALT GEÇİTLERİ
KULLANMAYINIZ.
BÜLENT BÜYÜKAKIN
KENT İÇİ ULAŞIMI PAHALILAŞTIRILMIŞTIR
Kentli haklarına,tüketici haklarına,sosyal devlet ve kamu yararı
anlayışına aykırı ulaşım politikası nedeniyle,Ankara,Türkiye’nin ve
dünyanın kent içi ulaşımı en pahalı başkentleri arasındadır.Üstelik yıllar
önce birlik ve beşlik toplu taşıma kartlarında kırk beş dakikalık süre
içerisinde ki üç kez biniş hakkı kaldırılmıştır.Tüketici Hakları Derneği
olarak yıllar önce,bu konuda açmış olduğumuz iptal davasında yürütmeyi
durdurma kararı verilmiş,ancak dava henüz sonuçlanmamıştır.
Başkent Ankara bir memur,öğrenci dar gelirli ve yoksul tüketicilerin
yoğunlukta olduğu bir kenttir.Bu nedenle,pahalı kent içi ulaşımı zaten son
derece yetersiz olan aile bütçesini sarsmakta,alım gücü düşük olan
tüketicileri zor durumda bırakmaktadır.
ULAŞIM GÜVENLİĞİ VE YAYA HAKKI AZALTILMIŞTIR
Ulaşım güvenliği ve yaya hakkı arttırılacak yerde azaltılmıştır.Yayaların
kent içinde daha rahat dolaşmaları,karşıdan karşıya daha rahat ve kısa
sürede geçmeleri. engellenmiştir. Ankara gibi büyük ve nüfusu kalabalık
kentlerde çağdaş,doğru ve güvenli ulaşımın bir gereği olarak metro ve
benzeri ulaşım sistemlerinin yaygınlaştırılarak ve ulaşımın yer üstünden
yer altına kaydırılarak kentin rahatlatılması gerekmekteyken Ankara’da
tersi yapılmakta,yolcu ve yay güvenliği tehlikeye atılmakta,ulaşım
zorlaştırılmaktadır.
Diğer taraftan,yaya geçitlerinin de bir çok yerde otomobiller ve motorlu
araçlar ile işgal edildiğini görmekteyiz.Bu durum,yayaların yaya
geçitlerinden değil de araç yollarından yürümesini zorunlu bırakmakta ve
yayaların güvenliğini riske ve tehlikeye atmaktadır.
Bununla birlikte, yayaların,yaşlıların ve çocukların kent içinde rahatça
dolaşmaları,gezmeleri engellenmekte ve zorlaştırılmaktadır.
OTOMOBİL VE MOTORLU ARAÇ SAYISI ARTTIRILMAKTADIR
Ankara’ya olan giriş çıkış yolları genişletilerek,yeni bulvarlar açılarak
otomobillerin ve motorlu araçların şehrin içine girmesi teşvik
edilmektedir.Kent içinde otomobil ve motorlu araç sayısının azaltılacak
yerde daha da arttırılmasına neden olunarak bir keşmekeş yaratılmış ve
yaratılmaktadır.Otomobil ve motorlu araç sayısının artması aynı zamanda
bir çok sorunun da nedeni olmaktadır.Yolcu ve yaya güvenliğinde risk ve
tehlike artmaktadır.
Yayaların kent içinde rahatça dolaşmaları engellenmektedir.Çevre kirliliği
yaratılmaktadır.Enerjide savurganlığa ve gereksiz akaryakıt tüketimine
neden olunmaktadır.Zaman kaybına neden olunmaktadır.Görsel kirlilik
yaratılmaktadır.
AŞTİ'DE HALK GASPI SÜRMEKTEDİR
Ankara Şehirlerarası Otobüs Terminaline(AŞTİ)hizmet veren şehir içi servis
araçlarının Ankara Büyükşehir Belediyesi tarafından kaldırılması
üzerine,derneğimizin açmış olduğu dava sonucunda Ankara 2.İdare
Mahkemesinin 30.03.2005 tarihinde yürütmesinin durdurulmasına,19.10.2005
tarihinde de işlemin iptaline karar vermesine karşın bugüne kadar mahkeme
kararına uyulmamış ve tüketiciler mağdur edilerek bir hak gaspına
uğratılmışlardır.
Gerek Ankara’dan Ankara dışına gerekse Ankara dışından Ankara’ya bir yıl
içerisinde gidip gelen otuz milyondan fazla tüketici mağdur edilerek yüz
trilyondan fazla zarara uğratılmışlardır.
ÇEVRE KİRLİLİĞİ VE SAĞLIK SORUNU YARATILMIŞTIR
Kent içine girmesi teşvik edilen araç yoğunluğu ve trafik keşmekeşi çevre
ve sağlık sorunlarının artışına neden olmaktadır.
Araç yoğunluğuna ve artışına paralel olarak akaryakıt tüketiminin artması
sonucunda egzoz gazları ve CO2 emisyonu da artmaktadır.
Sözü edilen gazlar, çevrenin ve havanın kirlenmesine neden olmakta,
insanlar başta olmak üzere çevredeki tüm canlıların,hayvanların ve
bitkilerin sağlığına zarar vermektedir.
Araç yoğunluğunun yarattığı bu kirlilik nedeni ile kentte yaşayan
insanlarda çok çeşitli hastalıklar ve rahatsızlıklar oluşmaktadır.Aynı
zamanda,araç yoğunluğu ve trafik keşmekeşi strese neden olmakta, stres de
başka hastalıkları tetiklemektedir.
Egzoz gazları ve CO2 emisyonun artması bilindiği gibi küresel ısınmanın en
önemli nedenidir.
ÇÖZÜM
Tüketici haklarına,kamu yararına ve sosyal devlet anlayışına uygun,
güvenli, çevresel kirlilik yaratmayan, sağlıklı, ucuz, düzenli, rahat bir
ulaşım sisteminin Başkentimiz Ankara’da bir an önce uygulamaya konulması
gerekmektedir.
Böyle bir ulaşım için,kent üstündeki trafik keşmekeşine son vererek Metro-Ankaray
sistemi ve benzeri sistemlerin kent altında ve kentin her yönünde
yaygınlaştırılması gerekmektedir.
Böyle bir ulaşım sistemi gerçekleştiğinde otomobil ve diğer kent üstündeki
motorlu araç sayısı da azalacaktır.
Doğal olarak, bir taraftan kent altındaki ulaşım sistemi
yaygınlaştırılırken bir taraftan da kent içindeki araç sayısını azaltacak
ve kent içine araçların girmesini engelleyecek doğru önlemlerin alınması
da gerekli ve zorunludur.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |