Kredi Kartınızı Sakın Çaldırmayın ve
Kaybetmeyin
Kredi kartını çaldıran ya da kaybeden tüketiciler parasal olarak önemli
zararlarla karşılaşmaktadır.
Kredi kartını çalan ya da kaybolan kredi kartını bulan kişiler tarafından
kredi kartı sahibinin hesabından para çekilmekte ya da çeşitli
alışverişler yapılmaktadır.
HAKSIZ YASA HÜKMÜ VE BANKALARIN TUTUMU
Banka Kartları ve Kredi Kartları Yasasına göre, kredi kartının ya da karta
ilişkin bilgilerin çalınması veya kaybolması durumunda kart sahibi bankaya
yapacağı bildirimden önceki yirmidört saat içinde kartın kullanım
sonucunda doğan zararın yüzelli YTL’sinden sorumlu olmaktadır.
Eğer,tüketici, kredi kartının çalınması ve kaybolması nedeniyle, bankaya
yapacağı bildirimden önce kartı bulanlar ve çalanlar tarafından kartın
kullanıldığı zaman üzerinden yirmidört saatten fazla bir süre geçmişse
doğan zararın tamamından tüketici sorumludur.
Ancak, Yasa’nın bu hükmüne de bazı bankalar aykırı davranarak ve
tüketicilerin başvurularını dikkate almayarak doğan zararın tamamını
tüketiciye yüklemeye çalışmaktadırlar.
Banka Kartları ve Kredi Kartları Yasası çıkmadan önce çalınan ya da
kaybolan kredi kartı nedeniyle alışveriş yapılan yerler ve ilgili banka
Tüketicinin Korunması Hakkında Yasa’ya göre sorumlu tutulabilirken, Banka
Kartları ve Kredi Kartları Yasası tüketici hakkını geriye götürmüştür.
Yasa’nın bu hükmünün ve tüketicilerin haklarına aykırı hükümlerinin
düzeltilmesi zorunludur. Derneğimiz bu konunun üzerinde duracaktır.
Bu aşamada,tüketicilere önerimiz, kredi kartlarını sakın kaybetmemeleri ve
çaldırmamaları olacaktır.
ÇALINAN BİR KREDİ KARTINA İLİŞKİN
DERNEĞİMİZCE HAZIRLANAN İHTARNAME ÖRNEĞİ
İHTAR EDEN : Bir Tüketici
İHTAR EDİLEN : Yapı ve Kredi Bankası A.Ş.
Yapı Kredi Bankacılık Üssü Gebze 41480 Kocaeli
İHTAR KONUSU : 5464 Sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu’nun
12.maddesi ile 4822 Sayılı Kanun ile Değişik 4077 Sayılı Tüketicinin
Korunması Hakkında Kanuna göre, bankamızdan almış olduğum, 27.04.2007
tarihinde çalınan goldkartım ile çekilen 1600YTL ve bankanızın uyguladığı
nakit çekim ücreti olan 93YTL olmak üzere toplam 1693YTL bedelin sorumlu
olduğum 150YTL tutarındaki kısmını ödeyeceğim, geri kalan miktarından ve
bundan sonra işleyecek faizinden ve doğacak borçlardan sorumlu olmadığım
hakkında ihtarda bulunma
OLAYLAR :
1- Bankanızdan almış olduğum gold kartımın 27.04.2007 tarihinde çalınarak
aynı gün takip eden gün içerisinde kartım ile 1600YTL çekilmesi üzerine,
24 saat geçmeden 28.04.2007 günü saat 10:45’de bankanızın müşteri
hizmetlerinden verilen 0 262 647 19 00 nolu faksa durumu bildirdim.
Gene, olayın üzerinden 24 saat geçmeden, ikinci faksımı da 28.04.2007 günü
saat 10: 57’de ( Birinci fakstan 12 dakika sonra) bankanıza göndererek
yapılan nakit çekimlerle ilgili borcumu kabul etmediğimi bildirdim.
Daha sonra, 2 Mayıs 2007 tarihinde bankanıza bir faks daha göndererek 5464
Sayılı Yasanın “ Kartın haksız kullanımı” başlıklı 12.maddesine göre,
kartım ile çekilen tutarın 150YTL tutarından sorumlu olduğumu, geri kalan
borcu kabul etmediğimi bildirdim.
2- Bankanıza çektiğim fakslarda çalınan gold kartımla yapılan nakit çekime
ilişkin bedelin 150YTL tutarının dışında kalan borçtan sorumlu olmadığımı
bildirdiğim halde,
Bankanızca 14.05.2007 tarihinde evime Hesap Bildirim Cetveli gönderilerek
çalınan kartım ile çekilen 1600YTL ve bankanızın uyguladığı nakit çekim
ücreti olan 93YTL olmak üzere toplam 1693YTL bedelin 21.05.2007 tarihine
kadar tarafımdan ödenmesi istenmiştir.
3- 5464 Sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu’nun, “kartın haksız
kullanımı ve sigortalanması” başlıklı 12.maddesinin 1.fıkrasında, “Kartın
ya da 16 ncı maddede belirtilen bilgilerin kaybolması veya çalınması
halinde kart hamili, yapacağı bildirimden önceki yirmidört saat içinde
gerçekleşen hukuka aykırı kullanımdan doğan zararlardan yüzelli Yeni Türk
Lirası ile sınırlı olmak üzere sorumludur.” denilmektedir.
Buna göre, çalınan kartım ile çekilen 1600YTL ve bankanızın uyguladığı
nakit çekim ücreti olan 93YTL olmak üzere toplam 1693YTL bedelin 150YTL
tutarındaki kısmından sorumlu olduğumu, geri kalan kısmından sorumlu
olmadığımı ve doğacak diğer borçlardan sorumlu olmadığımı, bankanızca
gerekli düzeltmenin yapılmasını bildiririm.
4- Bankanızca, bugüne kadar 5464 Sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları
Yasası ile 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Yasaya göre gerekli
düzeltme yapılmadığından mağdur edilmiş bulunmaktayım.
İSTEM ve SONUÇ: 5464 Sayılı Banka Kartları ve Kredi Kartları Kanunu’nun
12.maddesi ile 4822 Sayılı Kanun ile Değişik 4077 Sayılı Tüketicinin
Korunması Hakkında Yasaya göre, bankanızdan almış olduğum gold kartım ile
çekilen 1600YTL bedel ile bankanızın uyguladığı nakit çekim ücreti olan
93YTL olmak üzere toplam 1693YTL bedelin 150YTL tutarındaki kısmından
sorumlu olduğumu, geri kalan kısmından ve bundan sonra bankanızca
uygulanacak hiçbir faiz ve borçtan sorumlu olmadığımı, diğer yasal
haklarım saklı kalmak üzere en geç 7 gün içerisinde bankanızca gerekli
düzeltmenin yapılarak tarafıma bilgi verilmesini, aksi takdirde hakkınızda
yasal yollara başvuruda bulunacağımı tarafınıza ihtar ederim.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı
|