ASKİ, Hem Suçlu Hem
Güçlü
Ankara’da konutlarda su kullanan ASKİ su abonesi kendilerinden
kaynaklanmayan daha çok ASKİ’nin ayıplı hizmetleri nedeniyle ASKİ
tarafından bile bile zarar uğratılmaktadır.
Zarara uğratılan tüketiciler bu zararın düzeltilmesini ve giderilmesini
ASKİ’den istediklerinde terslenmekte ve ASKİ’nin ilgili görevlileri
tarafından kendilerine “dava açın, kazanın, zararınızı öyle karşılayalım”
denilerek geriye gönderilmektedirler. Ya da, tüketici tarafından ASKİ
hakkında tüketici sorunları hakem heyetine başvuruda bulunulduğunda, hakem
heyetin tüketici lehine verdiği karara ASKİ tarafından tüketici
mahkemesinde itiraz edilmektedir. ASKİ’nin bu tavrı “ Hem suçlu Hem Güçlü”
deyişine uygun düşmektedir.
ASKİ’NİN AYIPLARI VE SUÇLARI
1) Bozulan su sayaçlarındaki göstergede su tüketim miktarının kullanılan
sudan daha çok görülmesi üzerine ASKİ tarafından düzenlenen faturalarla
tüketicilerden yüksek bedellerde su ücreti alınmaktadır.
2) Sayaç göstergesindeki su tüketim miktarının bilerek ya da bilmeyerek
okuma memurları tarafından yanlış okunması ve göstergedeki gerçek tüketim
miktarının üzerinde faturaya yansıtılması sonucunda tüketicilerden yüksek
su bedeli alınmaktadır.
3) Bir su kullanım dönemine ilişkin iki kez aynı fatura düzenlenerek
tüketicilerden haksız su ücreti alınmaktadır.
4) 10 yıllık su sayaçlarının periyodik muayenesinde zorunlu olmadığı halde
mekanik su sayaçlarının yerine elektronik ön ödemeli ( kartlı) su sayacı
kullanımının zorunlu tutulduğu dönemde bir çok tüketiciden 300YTL
alınmıştır.
HAKEM HEYETİNİN BİR KARAR ÖZETİ ÖRNEĞİ
Aşağıda Çankaya Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’nin bir karar özeti örneği
bulunmaktadır. Tüketicinin adı verilmemiştir.
ŞİKAYET EDEN : Bir tüketici
ŞİKAYET EDİLEN : Ankara Büyükşehir Belediyesi – ASKİ Genel Müdürlüğü
OLAYIN ÖZETİ : Tüketici su sayacının bozuk çalıştığının tespit edildiğini
belirterek tarafına gelen fazla su faturasının yanlış olduğunu bu nedenle
4822 Sayılı Kanun İle Değişik 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında
Kanun çerçevesinde yeniden hesaplanmasını istemektedir.
ŞİKAYET EDİLENİN SAVUNMASI : Kayıtlarda 556m3’e kadar tüketim fatura
edildiği, 24.03.2006 tarihinde, sayacın Sanayi Tic. il Müdürlüğü’ne
abonenin başvurusu üzerine bozuk olarak değiştirildiği, bu nedenle 2006/3
dönem faturasına yeni su sayacı tüketim endeksine göre işlem yapılması
gerektiği yazılı olarak bildirilmiştir.
İnceleme ve Gerekçe: Uyuşmazlık konusu olan su faturasının yeni sayaç
endeksi baz alınarak tahakkuk edilmesi gerekmektedir.
KARAR : Dosyadaki bilgi ve belgeler incelendi. 4822 Sayılı Kanun ile
Değişik 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun 4. maddesine
göre tüketicinin tahakkuk edilen faturasındaki ( 2006/03 dönem )
yanlışlığının düzeltilmesine, fazla ödenen su bedelinin tüketiciye
iadesine işbu kararın yönetmeliğin 24.maddesi uyarınca ilan edilmesine
Tüketici Mahkemelerine itiraz yolu açık olmak üzere oy birliği ile karar
verilmiştir.
TÜKETİCİ MAHKEMESİNİN BİR KARAR ÖZETİ ÖRNEĞİ
Aşağıda Ankara 7.Tüketici Mahkemesinin bir karar özeti örneği
bulunmaktadır. Tüketicinin adı verilmemiştir.
DAVACI : ASKİ Genel Müdürlüğü
DAVALI : Bir tüketici
DAVA KONUSU : ASKİ’nin hakem heyeti kararına itirazı
İDDİA : Davacı vekili dilekçesinde; davalının su sayacının sökülerek
yerine elektronik sayaç takıldığını, ancak kendi talebi ve onayı
olmadığını ileri sürerek, Keçiören Kaymakamlığı Tüketici Sorunları Hakem
Heyetine müracaat ettiğini ve Heyetin 22.03.2006 tarih ve 117 sayılı
kararı ile davalının talebinin kabulüne ve ödenen tutarın iadesine karar
verdiğini belirterek, Hakem heyeti kararının iptaline karar verilmesini
talep ve dava etmiştir.
KARAR : Dosya içersinde toplanan tüm deliller, Tüketici Sorunları Hakem
Heyeti kararı, 3516 Sayılı Ölçü ve Ayarlar Kanunu ve bu kanuna bağlı
olarak çıkarılan Yönetmelik 9/b maddesi ile 4077 Sayılı Kanunun 6, 11/A
madde hükümlerine aykırı olacak şekilde ASKİ Yönetim Kurulu tarafından
abonelik sözleşmesine alınan kararla ilave edilen hüküm haksız şart
niteliğinde olup, Hakem Heyetince verilen karar bu yönüyle usul ve yasaya
uygun bulunduğundan davanın reddine karar vermek gerekmiştir.
Yukarıdaki örneklerden de görüleceği üzere, ASKİ hakkında hakem
heyetlerinin tüketici lehine vermiş olduğu yüzlerce karar bulunmaktadır.
Bununla birlikte, hakem heyetlerinin tüketici lehine verdiği kararlara
ASKİ tarafından tüketici mahkemelerinde itiraz edilmekte, tüketiciye geri
ödenmesi gereken paralar ödenmemektedir.
Davanın,tüketici lehine sonuçlanmasından sonra da tüketiciye geri
verilmesi gereken bedeller tüketicinin daha sonraki borçlarına
sayılmaktadır.
ASKİ’yi, tüketici haklarına, kamu yararı ve belediyecilik anlayışına
aykırı olan hem suçlu hem güçlü tavrı nedeniyle tüketiciler adına kınıyor,
bu olumsuz tutumunu terk etmesini bekliyoruz.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |