EGO'nun İkinci Kez Aldığı Doğalgaz Bağlantı
Bedelleri
EGO, konutlarda doğalgaz sistemine geçen tüketicilerden hem doğalgaz
servis hattının bağlanması hem de abone olunması sırasında iki kez
bağlantı ücreti almış ve yıllarca bu haksız uygulamayı sürdürmüştür.
DOĞAL GAZ PİYASASI DAĞITIM VE MÜŞTERİ HİZMETLERİ YÖNETMELİĞİ
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun ( EPDK) konu ile ilgili olarak
03.11.2002 tarih ve 24925 Sayılı Resmi Gazetede yayınlamış olduğu Doğal
Gaz Piyasası ve Müşteri Hizmetleri Yönetmeliği’nin 4. maddesinin 5.
fıkrasında abone bağlantı bedelinin tanımı yapılmıştır.
Bu tanıma göre, abone bağlantı bedeli, “ ….. sayaç dahil dağıtım
şebekesinin abone iç tesisatına bağlantısı için gereken proje, işçilik,
malzeme, kontrol ve onay harcamalarının abone başına düşen payını ifade
eden ve ilgili aboneden tahsil edilecek sabit bedeli ifade eder.”
denilmektedir.
Yönetmeliğin 4. maddesinin 32. fıkrasında servis hattı tanımı yapılmıştır.
Tanıma göre, servis hattı; “dağıtım şebekesini abone servis kutusuna veya
basınç düşürme ve ölçüm istasyonuna bağlayan boru hattı ve servis kutusu
veya basınç düşürme ve ölçüm istasyonu dahil ilgili teçhizatı ifade eder.”
denilmektedir.
Yönetmeliğin 36. ve 37. maddelerinde bağlantı ve müşteri sözleşmeleri
hüküm altına alınmıştır.
Yönetmeliğin 37. maddesinin 2. paragrafında, “ Daha önce aynı adresteki
aboneden abone bağlantı bedeli alınmış ise tekrar bu bedel alınmaz.”
denilmektedir.
Doğal Gaz Piyasası ve Müşteri Hizmetleri Yönetmeliği’nde değişiklik
yapılarak 06.08.2004 tarih ve 25545 Sayılı Resmi Gazete yayınlanan Doğal
Gaz Piyasası Dağıtım ve Müşteri Hizmetleri Yönetmeliği’nde Değişiklik
Yapılmasına İlişkin Yönetmelik’in geçici 7.maddesinde; “ ……… doğalgaz
dağıtım faaliyeti yapan şehir içi doğal gaz dağıtım kişilerince,
31/12/2003 tarihinden önce bağlantıyı oluşturan unsurlar için her ne ad
altında ve tutarda olursa olsun bir bedel alınmış ise aynı bağımsız bölüm
bina veya tesis için bağlantı bedeli alınamaz. Bu hüküm abone bağlantı
bedelinin unsurlarından olan sayaç ve sayaç bağlantı elemanları içinde
uygulanır.” denilmektedir.
EPDK’NİN KURUL KARARLARI
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu’nun ( EPDK) konutlarda doğalgaz servis
hattı bağlantı bedeli ve sayaç bedelinin hesaplanmasına ilişkin almış
olduğu Kurul Kararlarına göre; dağıtım şirketleri tarafından abonelerden
alınabilecek Abone Bağlantı Bedelinin ilk 100 metrelik servis hattı için
KDV hariç, diğer her şey dahil 150 ABD dolarını, ön ödemeli sayaç ve sayaç
bağlantıları için KDV hariç en fazla 150 ABD dolarını geçemeyeceği
belirtilmektedir.
Kısaca, EGO’nun tüketicilerden Abone Bağlantı Bedeli olarak servis hattı
bağlantısı ile ön ödemeli sayaç (elektronik sayaç) bağlantıları dahil, en
fazla 300 ABD doları + %18 KDV = 354 ABD doları alabileceği
belirtilmektedir.
Ancak, EGO tarafından, EPDK’nın Kurul kararlarına aykırı bir şekilde ve
Kurul Kararlarında belirtilen bedellerin üzerinde 2003-2005 yıllarında
yüzellibin dolayında tüketiciden bağlantı bedeli alınmıştır.
Bu süre içinde 150 bin dolayında abonenin her birinden yaklaşık 150 ABD
doları alındığı gözönünde bulundurulursa, kaba bir hesaplamayla, EGO’nun
tüketicilerden haksız yere 2. kez aldığı bağlantı bedeli tutarının 20-25
milyon YTL dolayında olduğunu söyleyebiliriz.
İKİNCİ KEZ ALINAN BAĞLANTI BEDELİ HAKSIZ ŞARTTIR
Tüketicinin Korunması Hakkında Yasanın “ Sözleşmelerdeki Haksız Şartlar”
başlıklı 6. maddesinin 1. fıkrasında, “Satıcı veya sağlayıcının
tüketiciyle müzakere etmeden, tek taraflı olarak sözleşmeye koyduğu,
tarafların sözleşmeden doğan hak ve yükümlülüklerinde iyi niyet kuralına
aykırı düşecek biçimde tüketici aleyhine dengesizliğe neden olan sözleşme
koşulları haksız şarttır.” denilmekte, 2. fıkrasında ise “Taraflardan
birini tüketicinin oluşturduğu her türlü sözleşmede yer alan haksız
şartlar tüketici için bağlayıcı değildir.” denilmektedir.
Buna göre, EGO’nun bu uygulaması yasaya aykırı ve haksız bir şart olup,
geçersizdir.
TÜKETİCİLER NE YAPMALI
Bugüne kadar 2. kez (mükerrer) bağlantı bedeli ödeyen bin dolayında
tüketici hak aramak üzere başvuruda bulunmuştur. Hak arayanların sayısının
bu kadar az olmasının bir nedeni de, tüketicilerin birçoğu tarafından
sorunun duyulmamış olmasından kaynaklanmasıdır.
Bu nedenle, bu durumda bulunan tüketicilerin Tüketici Hakları Derneği’ne (THD)
ve Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri’ne başvuruda bulunarak haklarının
aramalarını öneriyoruz.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |