Tüketici Yasasındaki Güncel Sorunlar ve
Çözümler
Tüketicinin Korunması Hakkında Yasa kapsamında karşılaşılan sorunlar ve
çözüm önerilerini üç ana başlık altında toplayabiliriz.
1) Yasal engeller, yetersizlikler, eksikliklerden kaynaklanan sorunlar ve
çözümler,
2) Yasal düzenlemenin yanlış ve farklı yorumlanmasından kaynaklanan
sorunlar ve çözümler,
3) Yasal düzenlemenin uygulanmasından kaynaklanan sorunlar ve çözümler,
YASAL YETERSİZLİKLER,EKSİKLİKLER
Ayıplı mal ve hizmetlerde karşılaşılan sorunlar ve çözümler
Yasanın ayıplı mallarla ilgili 4.maddesi ile ayıplı hizmetlerle ilgili 4/A
maddesinde belirtilen zaman aşımı sürelerinin (iki yıl) yetersizliği
nedeni ile, tüketiciler zaman aşımı süresi dolduktan sonra ortaya çıkan
ayıplardan dolayı, satın aldıkları mal ve hizmetlerden bekledikleri yararı
yeterince görememektedir. Ayıba karşı sorumlu tutulanlar da ayıba karşı
daha uzun bir süre ile sorumluluk üstlenmedikleri için tüketicilerin zarar
görmesine neden olunmaktadır.
Yasanın gerek ayıplı mal ile ilgili 4.maddesinde gerekse ayıplı hizmetle
ilgili 4/A maddesinde belirtilen ayıplı mal ve hizmetten sorumluluk
nedeniyle iki yıllık zamanaşımı süresinin arttırılması ( örneğin, 2 yıldan
4 yıla çıkartılması gibi ) sorunun çözümüne katkı sağlayabilir.
Garanti Belgesi Ve Garanti Uygulamasında Karşılaşılan Sorunlar Ve Çözümler
Yasanın Garanti Belgesi ile ilgili 13.maddesinde belirtilen garanti
süresinin asgari iki yıl olması yeterli değildir. Çünkü, garanti
kapsamında olan birçok dayanıklı tüketim malı iki yıl geçtikten kısa bir
süre sonra sık sık arıza yapmaya başlamaktadır. Eğer, firmaların verdiği
garanti süresi de iki yıldan daha uzun değil ise tüketiciler çok yüksek
ücretlerle tamir yoluna gitmek zorunda kalarak maddi ve manevi olarak
mağdur olmakta, zarar görmektedir.
Bu nedenle, bu gibi sorunların yaşanmaması için garanti süresinin
arttırılması ( örneğin, 2 yıldan 4 yıla çıkartılması gibi ) sorunun
çözümüne katkı sağlayacaktır.
Garanti Belgesi Uygulama Esaslarına Dair Yönetmelikte belirtilen “Malın
arızasının 15 işgünü içersinde giderilememesi halinde, imalatçı-üretici
veya ithalatçı; malın tamiri tamamlanıncaya kadar, benzer özelliklere
sahip başka bir malı tüketicinin kullanımına tahsis etmek zorundadır.”
hükmündeki 15 işgünü süresinin indirilmesi ( Örneğin, 15 işgünü yerine, 5
gün gibi) tamir hakkını kullanmak isteyen tüketiciye kısmı bir kolaylık
sağlayabilir.
Tüketici Sorunları Hakem Heyetlerinde Raportör Sorunu
Tüketici sorunları hakem heyetlerinin hemen tamamında görevlendirilen
raportörler, bir başka görevi yaparken, kendilerine ikinci bir görev
olarak verilen raportörlük görevini de yerine getirmeye çalışmaktadırlar.
Tüketici Sorunları Hakem Heyetleri Yönetmeliğinde, yüksek öğrenim görmüş
olma koşulunun dışında raportörlerin niteliğine ilişkin hiçbir ölçüt
bulunmamaktadır.
Diğer taraftan, raportörlerin belirli bir kesimi de Tüketici Yasasını tam
olarak kavramış olmadığından tüketici başvurularında, bazı yanlışları
yaptıklarından tüketicilerin zarar görmesine neden olabilmektedirler.
Bu sorunun çözümü için Yasa’da raportörlük kadrosu getirilerek,
raportörlerin niteliğine açıklık kazandırılmalıdır.
YASANIN YANLIŞ VE FARKLI YORUMLANMASI
Eser Sözleşmesi Kapsamına Alınarak Kanun Kapsamı
Dışına Çıkartılan Ayıplı Mal Şikayetleri
Bazı tüketici mahkemelerinin ve Yargıtay’ın mal ve hizmet tanımını farklı
yorumlaması nedeniyle, PVC pencere sistemi ya da ölçü verilerek yaptırılan
malların ( mobilya ya da mutfak dolabı siparişi gibi ) eser sözleşmesi
kapsamında değerlendirilerek, bu gibi mallarla ilgili dava başvurularının
Tüketicinin Korunması Hakkında Yasa kapsamı dışına çıkartılması, bu gibi
malların siparişini veren birçok tüketicinin mağduriyetine neden olmuştur.
Taşımacılık Hizmetleri
Evinin eşyasını bir kargo şirketine taşıttıran tüketicinin, eşyaların
taşınması sırasında kırılması ve zarar görmesi üzerine açtığı dava,
Tüketicinin Korunması Hakkında Yasa kapsamında görülmeyerek tüketicinin
zarar görmesine neden olunmaktadır. Sorunun çözümü, bu tür mal ve
hizmetlerin açık bir şekilde Tüketicinin Korunması Hakkında Yasa kapsamına
girecek ve tüketici aleyhine bir yoruma izin vermeyecek şekilde, yasanın
3.maddesinde yer alan mal ve hizmet tanımlarının yeniden değiştirilmesi ve
yapılması ile sağlanabilir.
YASANIN UYGULANMASINDAN KAYNAKLANAN SORUNLAR
Ayıplı Mal ve Hizmetlerle İlgili Firmaların Tutumu
Ayıplı mal ve hizmetlerde tüketici hakkını aramak üzere ilgili firmalara
başvurduğunda, firmalar genellikle tüketicinin de bilgi yetersizliğini
istismar ederek hak düşürücü tavır ve davranışlar içerisinde bulunarak
tüketicilerin haklarını kullanmasını engellemekte ve zarar görmelerine
neden olmaktadırlar.
Sorunun çözümü, tüketicilerin haklarını öğrenmeleri ve haklarına sahip
çıkmaları, başta Sanayi ve Ticaret Bakanlığı olmak üzere ilgili kamu
kuruluşlarının idari ve yasal görevlerini yeterince yerine getirmesi ile
firmaların tüketici haklarına saygı göstermesini sağlayacak önlemler
alınmasıyla sağlanabilir.
Sözleşmelerdeki Haksız Şartlar ve Tüketicilerin Ekonomik Çıkarlarına
Aykırı Uygulamalar
Özellikle, bankalar başta olmak üzere birçok özel firma, kamu kuruluşları
ve belediyelerin tüketicilere sundukları mal ve hizmetlere yönelik
düzenlemiş oldukları sözleşmelerde haksız koşullar bulunmaktadır. Bununla
birlikte, düzenlenen sözleşmelerin bir sureti çoğunlukla tüketicilere
verilmemektedir.
Diğer taraftan, belediyelerin tüketicilere sunduğu su, doğalgaz, ulaşım
gibi hizmetler ile tüketicilerin satın aldığı elektrik, iletişim gibi en
temel kamusal hizmetlerin fiyatlarının çok yüksek olması haksız ve
tüketicinin ekonomik çıkarlarına aykırı bir koşuldur.
Yasanın Uygulanmasından Kaynaklanan Diğer Sorunlar
• Kapıdan satışlarda tüketiciler yoğun bir şekilde zarara uğratılmaktadır.
• Piyasa gözetimi ve denetimi uygulamalarının yetersizliği nedeniyle
tüketicilerin sağlık ve güvenliğine aykırı ürünler rahatça satılmaktadır.
• Tüketicinin temsil edilme hakkına bir çok kamu kuruluşu saygı
göstermemektedir.
• Tüketici örgütlerine hükümet ve kamu kuruluşları tarafından destek
verilmemektedir.
• Anakentlerin dışında tüketici mahkemeleri henüz kurulmamıştır.
• Yasanın 20.maddesinde yer alan tüketici eğitimine ilişkin Milli Eğitim
Bakanlığı ile tv. ve radyoların büyük bir çoğunluğu görev ve
sorumluluklarını yerine getirmemektedirler.
Yukarıda belirtilen sorunların çözümü, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, Sağlık
Bakanlığı, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı, Bayındırlık ve İskan Bakanlığı,
Milli Eğitim Bakanlığı, Adalet Bakanlığı, Yargı Kuruluşları, Belediyeler,
Telekomünikasyon Kurulu gibi kamu kuruluşlarının tüketici haklarına saygı
göstermesi, sorumluluklarını ve görevlerini yerine getirmesi ile
sağlanabilir. Ayrıca, tüketicilerin de hakkını araması ve bilinçli
davranması sorunun çözümüne katkı sağlayabilir.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |