AŞTİ'de Şehir İçi Servisler Yeniden Başlamadı
Bilindiği üzere, Ankara şehirlerarası otobüs terminalinde şehirlerarası
yolcu taşımacılığı yapan otobüs firmaları yolcularını AŞTİ’den şehir
merkezine ve çeşitli mahallelere, şehir merkezinden ve çeşitli
mahallelerden AŞTİ’ye kendi servis araçları ile ücretsiz taşıyordu.
Ankara Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi’nin (UKOME)
17.02.2005 tarih ve 2005/7 sayılı kararı ile otobüs firmalarının vermiş
olduğu şehir içi servis hizmetlerinin yasaklanması nedeniyle, Tüketici
Hakları Derneği’nin açmış olduğu dava üzerine, Ankara 2.idare
Mahkemesi’nin 19.10.2005 tarih ve 2005/512 Esas ve 2005/1548 karar
numaralı kararı ve oybirliği ile UKOME’nin bu kararı iptal edilmiştir.
Bu kararın gerekçesinde “olayda, şehirlerarası otobüs işletmesi şirketleri
tarafından hizmetin sunumunu daha iyi hale getirmek amacıyla konulmuş olan
ve bu bağlamda şehir dışından gelen yolcuları kolaylıkla istedikleri semt
ve mahallelere taşıyan, şehir dışına gidecekleri bulundukları
mahallelerdeki yazıhaneden alarak AŞTİ’ye ulaştıran servis araçlarının, bu
işlerde istihdam edilen kişiler de göz önüne alındığında kamu yararı ve
hizmetin gereklerine uygun biçimde hizmet ettiği ve hizmetten
yararlananların maddi ve manevi olarak yaşamını kolaylaştırdığı açık olup,
ülkede benimsenmiş olan serbest rekabet ilkesi gereği işletmeye konulmuş
servis araçlarının idare tarafından kaldırılmasında hukuka uyarlılık
bulunmaktadır.” denilmektedir.
Gerek bu iptal kararına, gerekse Ankara 2.İdare Mahkemesi’nin bu iptal
kararından önce de “ açıkça hukuka aykırı bulunan ve uygulaması halinde
telafisi imkansız zararlar doğuracağı” gerekçesi ile ilki 30.03.2005
tarih, daha sonra da 23.05.2005 tarihinde almış olduğu yürütmeyi durdurma
kararlarına karşın şehir içi servis hizmetleri bugüne kadar
başlatılmamıştır.
ANKARALILAR VE TÜKETİCİLER ALDATILIYOR
Ankara Büyükşehir Belediyesi’nin yayın organı olan Büyükşehir ANKARA
Dergisi’nin 10-16 Ocak 2007 tarihli 111. sayısında “AŞTİ’de Şehir İçi
Servisler Yeniden Başladı.” Başlıklı bir yazı yayımlanarak “ Ankara
Büyükşehir Belediyesi Meclisinde alınan karar gereği, AŞTİ peronlarına
giriş çıkış yapan otobüs firmalarına iki seçenek sunulması üzerine
firmalar, servis taşımacılığına yeniden başlanılması kararı aldılar.”
denilmekte. Ankara Şehirlerarası Otobüs İşletmecileri ve Acenteleri
Derneği’nin açıklamalarına yer verilmektedir.
AŞTİ’de şehir içi servisler eskiden olduğu gibi firmalar tarafından
ücretsiz olarak başlatılmadı.
Bu servis hizmeti Ankara Şehirlerarası Otobüs İşletmecileri ve Acenteleri
Derneği tarafından ücretsiz değil, ücretli yapılmaktadır.
Yapılan uygulama Ankara Büyükşehir Belediyesi Ulaşım ve Koordinasyon
Merkezi (UKOME) tarafından alınan 17.02.2005 tarih ve 2005/7 sayılı şehir
içi servis araçlarının kaldırılması kararı ile Ankara Şehirlerarası Otobüs
İşletmecileri ve Acenteleri Derneği’ne verilen 23:30-06:00 saatleri
arasındaki servis yapma izninin 24 saate yaygınlaştırılmasıdır.
Ankara Şehirlerarası Otobüs İşletmecileri ve Acenteleri Derneği tarafından
ücretli olarak verilen bu hizmet eskiden olduğu gibi yaygın olarak
yapılmamaktadır. Bu hizmet, yalnızca, Ankara dışından AŞTİ’ye gelen
yolcuları her semte değil, bazı semtlere ücretli taşıyarak
yapılabilmektedir. Çeşitli yazıhane ya da merkezi yerlerden AŞTİ’ye giden
yolculara bu hizmet verilememektedir.
TÜKETİCİLER VE ANKARALILAR ADINA SORUYORUZ
• Yılda 30 milyonun üzerinde yolcunun ücretsiz hizmet aldığı servis
hizmetlerinin 17.02.2005 tarihinden beri kaldırılmış olması nedeniyle, en
az 100 milyon YTL ( 100 trilyon TL) zararını kim karşılayacak?
• Bu zararın ve kararın sorumlusu Ankara Büyükşehir Belediyesi değil mi?
• Bu karar, Ankaralıya ve 30 milyon tüketiciye hangi yararı sağladı?
• Ankara içinden ve çeşitli yazıhanelerden AŞTİ’ye gidecek yolculara
servis hizmeti veriliyor mu, eğer verilemiyorsa, ne zaman verilmeye
başlanacak?
• Eskiden firmalar tarafından ücretsiz verilen bu hizmetler Ankara
Şehirlerarası Otobüs İşletmecileri ve Acenteleri Derneği tarafından neden
ücretli olarak verilmektedir?
HAKKIMIZI İSTİYORUZ
Biz, Ankaralı ve 30 milyon tüketici olarak eskiden olduğu gibi şehir içi
servis hizmetinin yeniden başlamasını, ücretsiz ve yaygın olarak
verilmesini istiyoruz.
Tüketicilerin evrensel haklarından olan ekonomik çıkarlarının korunması
hakkı ile zararın karşılanması hakkına saygı gösterilmesini istiyoruz.
Mahkeme Kararının bir an önce uygulanmasını istiyoruz.
Büyükşehir belediyesinin sorumluluğu gereğince kamu yararı anlayışına
uygun hizmet istiyoruz.
Ankaralılar ve tüketiciler aldatılmaktadır. Yapılan bu haksızlıklar
unutulmamalıdır, unutulmayacaktır.
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |