Elektrik Akımından Zarar Gören Tüketiciler
Konutlarda tüketicilerin kullandığı elektrik voltajının yükselmesi ya da
düşmesi, sık sık elektrik kesintileri nedeniyle evdeki cihazların
arızalandığı, bazen evde yangın çıkmasına neden olunarak tüketici
güvenliğinin tehlikeye düşürüldüğü şeklindeki sorunları daha önce bu
köşede bir yazı ile gündeme getirmiştik.
Ayrıca, daha önceki bu yazımızda, yüksek voltaj nedeniyle zarar gören
tüketicinin gördüğü zararın karşılığı olan bedelin tüketiciye geri
ödenmesine ilişkin Keçiören Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’nin kararına
da yer vermiştik.
Bu haftaki yazımızda ise, gene benzer sorunlar nedeniyle buzdolabı
arızalanan tüketicinin uğradığı zarar karşılığında Etimesgut Tüketici
Sorunları Hakem heyeti’nin tüketiciye 354TL ödenmesine ilişkin Kararı’na
karşı BEDAŞ’ın itiraz etmesi üzerine Sincan Tüketici Mahkemesi’nin
Kararının ele alacağız.
Sincan Tüketici Mahkemesi’nin tüketici lehine verdiği kararı aşağıda
okurlarımızın görüşlerine sunuyoruz.
SİNCAN TÜKETİCİ MAHKEMESİ’NİN KARARI
ESAS NO : 2009/310
KARAR NO : 2009/283
DAVACI :Başkent Elektrik Dağıtım A.Ş. Sincan Şube Müdürlüğü, Sincan,
Ankara
VEKİLİ : Av. Tuba Ümmühan ÜNLÜ; Strazburg cad. 28/9 Sıhhıye / Ankara
DAVALI : Bir tüketici
DAVA : SATICININ HAKEM HEYETİ KARARINA İTİRAZI
DAVA DEĞERİ : 354.00TL.
DAVA TARİHİ : 24.08.2009
KARAR TARİHİ: 16.12.2009
Yukarıda açık kimlikleri ve adresleri yazılı Davacının, Davalıya karşı
Mahkememizde açtığı davanın halka açık yapılan yargılaması sonunda, dava
dosyası incelendi.
DAVACININ İSTEMİ: Davacı, Vekili aracılığıyla; Davalının elektriğin gidp
gelmesi, voltajın dengeli olmaması sonucunda buzdolabının arızalandığı
iddiası ile 300,00TL tamir ücretinin Müvekkili Kurumdan tazmini istemiyle
Etimesgut İlçesi Tüketici Sorunları Hakem Heyeti Başkanlığına
başvurduğunu,i Hakem Heyeti Başkanlığının 31.07.2009 tarih ve 879 sayılı
karar ile tüketicinin haklı olduğunu gerekçesiyle 354,00TL’nin müvekkil
kurum tarafından tüketiciye ödenmesine hükmettiğini, Müvekkil kurumun
günlük tutulan arıza kayıtları incelendiğinde bölgede ve bölgeyi
etkileyebilecek kalıcı ve hasara sebebiyet verebilecek arıza kaydının
bulunamadığını, tüketicinin hasar gören cihazını kurum eksperine
göstermeden tamir ettirmiş olması nedeniyle müvekkili kurumun oluşan
zarardan sorumlu tutulamayacağını, bu nedenle Etimesgut İlçesi, Tüketici
Sorunları Hakem Heyeti Başkanlığı’nın 31.07.2009 tarih ve 879 karar sayılı
kararına itirazlarının kabulü ile şikayetin reddini ve ilgili kararın
iptalini istemiştir.
DAVALININ YANITI: Davacının dağıtımını yaptığı elektrik enerjisini
tarafına haber vermeden kesintiye uğratması sonucunda gelen enerji
voltajının dengeli olmaması sonucu buzdolabının motorunun arızalandığını,
onarım için servis çağırmak zorunda kaldığını, gelen yetkili servisin
elektrik kesintisi yüzünden motorunun yandığını beyan ettiğini, tamir
ücretinin ne kadar olacağını sorduğunda tarafına 300,00TL beyan edildiğini
davacıya yaptığı telefon başvurusunda o gün ve saatte adresinde elektrik
kesintisi olmadığının beyan edildiğini ve talebinin reddedildiğini, hakem
heyeti kararının usul ve yasaya aykırı olmadığını olmadığını, ayrıca
davacının Elektrik Piyasası Müşteri Hizmetleri Yönetmeliğinin 11.maddesine
göre vermesi gereken kaliteli voltaj ve kesintisiz enerjiyi vermediğini,
buzdolabının motorunun yanmasına sebebiyet verdiğini
GEREKÇE: Davacı Başkent Elektrik Dağıtım A.Ş. davalı Halide Ayşe
Pehlivan’a karşı açtığı, ‘’ Hakem Heyeti Kararına itiraz’’ davasının
yapılan yargılamasında;
Davanın Hukuksal Değerlendirilmesi:
Davacı Satıcı, davalı Tüketiciye karşı yasal süresinde açtığı dava ile
Etimesgut İlçesi, Tüketici Sorunları Hakem Heyeti başkanlığının 31.07.2009
tarih ve 879 sayılı kararının iptalini istemiştir.
Davalı davanın reddine karar verilmesini istemiştir.
Yapılan basit yargılama sonucunda toplanan kanıtlardan anlaşıldığı üzere;
Davalı elektrik abonesinin yüksek elektrik voltajı nedeniyle evdeki
buzdolabının arızalandığını ve bu konuda yaptığı 354,00.TL onarım
masrafıyla ilgili olarak hakem heyetine başvurduğu, Davalının şikâyetinin
hakem heyetince kabul edildiği, bu karara karşı Davacının itiraz ettiği
görülmüştür.
Davalıya ait olan konutta bulunan kombinin elektrik şebekesinin
gerilimindeki düzensizlik ve aşırı yükselme nedeniyle meydana gelen ani
voltaj değişimine bağlı olarak arızalandığının davalının beyanları ve
servis tutanakları ile açıkca saptandığı; Davalının zararının giderilmesi
için davacı idareye yazılı olarak başvurduğu, ancak, davacının 01.06.2009
tarihli yazı ile bu istemi kabul etmediği, davacının davasını kanıtlayacak
kanıtlar sunamadığı, Elektrik Piyasası Müşteri Hizmetleri Yönetmeliği’nin
11.maddesi gereğince “ Dağıtım lisansı sahibi tüzel kişi, ilgili mevzuat
uyarınca bölgesinde bulunan tüm müşterilere eşit taraflar arasında ayrım
gözetmeksizin yeterli, kaliteli ve sürekli elektrik enerjisi sunacak
şekilde hizmet verir.” Hükmü uyarınca davacının yeterli, kaliteli ve
sürekli elektrik enerjisi sağlıyamaması nedeniyle dava konusu zararın
meydana geldiği kanısına varıldığı, bu konuda davalıya yüklenebilecek
herhangi bir kusur ya da sorumluluğu saptanamadığı dava konusu kararın
hukuka uygun olduğu kanısına varılarak davanın reddine karar verilmiştir.
|