GSM Şirketlerinin Kampanyalarındaki Haksız
Uygulamalar
GSM şirketlerinin açmış oldukları bazı kampanyalarda tüketicilerin haksız
uygulamalarla mağdur edildiğine ilişkin Tüketici Hakları Derneği'ne bir
çok şikayet gelmektedir. Örneğin, “aylık .......dakika konuştukça konuşun”
gibi kampanyalardaki koşullar, kampanya reklamlarında ve sözleşmede açıkça
belirtilmemiş olmasına karşın, GSM şirketinin başlangıçta vaad ettiği
sözleşme koşullarını kendi isteği ve çıkarı doğrultusunda, ancak,
tüketicinin mağduriyetine neden olacak şekilde değiştirdiğine ilişkin
tüketicilerden şikayet yağmaktadır.
Yapılan haksızlıklar karşısında sorunu görüşmek ve bir çözüm bulmak
amacıyla tüketiciler ilgili şirketleri bir çok kez aradıklarında, sorumlu
ya da yetkili birisiyle görüşme sağlıyamamakta ve çoğu zamanda anlamsız,
yetersiz cevaplarla karşılaşmaktadırlar. Üstelik, tüketicilerin,
sorunlarına çözüm bulmak için ilgili firmalarla yaptıkları telefon
görüşmelerine ödedikleri bedelleri kendilerinden çıkması da tüketicilerin
mağduriyetini ve yapılan haksızlıkları da katmerleştirmektedir.
Aşağıda, Tüketici Hakları Derneği'ne konuyla ilgili olarak yapılan bir çok
tüketici şikayetinden birisini aynen okuyucularımızın görüşlerine
sunuyoruz.
BİR TÜKETİCİNİN ŞİKAYET MEKTUBU
TÜKETİCİ HAKLARI DERNEĞİ ANKARA
Şahsımın şikayeti ....... iletişim kurumu, günlerce, haftalarca, aylarca
ve halen de süregelen tv, radyo, gazete, internet ve tüm iletişim
araçlarında reklamının yaptıkları aylık 10 bin dakika konuştukça konuşun,
doya doya konuşun reklamıyla ve sloganlarıyla işin ehli ve bilgisi olmayan
kişiler aracılığıyla, sokaklarda kurmuş oldukları standlarla gerekli
açıklamalar yapılmadan ve sırf diğer GSM şirketleriyle rekabet ve kar
marjı düşünerek insanları abonesi yaptıktan sonra da Hiçbir delil ve
elinde yasal ve hukuksal dayanağı olmadan 07.08.2009 tarihi itibariyle
“değerli abonemiz sözleşmemizdeki kullanım koşulları gereğince mevcut
tarifeniz değiştirilecektir. Gün içinde her yöne 1000 dakika tarifesi
kullanımınıza açılacaktır.” İbareli mesaj gönderdiler. Bu mesaj üzerine
sözüm ona iletişim merkezi ve insanların sorunlarını gidermek adına
kurulan “.....................” numaralı çağrı merkezlerine ulaşmanın
imkanı olmadığı gibi beklemeye alıp artı en az 40 dakika sonra otomatik
olarak kendiliğinden kapanıyor, sanki hizmet vermişler gibi bunun parasını
da bizden mahsup ediyorlar. Hasbel kader düşürdüğünüzde de sebebini
sorduğunuzda hatların çok yoğun olduğunu söylüyorlar. Bu mesaj üzerine
abone merkez telefonlarına ulaşamadığımdan İstanbul genel müdürlük
telefonu olan .................... numaralı telefondan kendilerine yoğun
çabalarım neticesinde ulaşabildim. Şikayetimizi kayda alacaklarını
söylemeleri üzerine şahsımın kanunsuz ve yasal olmayan hiçbir suretle
....... nolu telefonu yalnızca bana verilen tarife kapsamında
kullandığımı, onun dışında şahsımın kanunsuzluk yaptığını ispat edilmesi
ve tespit ettikleri belgelerle bana gönderilmesi durumunda bu mesajı kabul
edeceğimi ve hakkımda yasal işlem başlatmalarını, başlatmamaları durumunda
kendilerinden hem maddi ve manevi davacı olacağımı , ayrıca benim en fazla
ayda 2000 ile 5000 dakika kullandığımı diğer geri kalan sürelerimi kötü
niyetli olsam kullanırdım diyerek söyledim.
Bunun üzerine çağrı merkezindeki görevli arkadaş bana ay içersinde çok
yoğun olarak kullandığımı ( sanki yasal olmayan ve bana verilen hakkın
dışında hareket etmişim gibi) aboneleri olduğum için beni bu tarifeye
geçirdiklerini, başka bir sebebin olmadığını söyledi. Sebebinin bu
olduğunu ve hemen akabinde yine 07.08.2009 saat 19:05 itibariyle şahsıma
onayım ve rızam sorulmadan ve muhatap alınmadan gönderilen mesajda
“tarifeniz her yöne 1000 dakika olarak değiştirilmiştir. Tarifemiz tüm
vergiler dahil ayda 59TL ücret karşılığı kullanabilirsiniz.”
Derneğinizin, size verilen yetkiler çerçevesinde gerekli yasal işlemleri
yaparak takipçisi olmanızı şahsım ve benim gibi bu şekilde mağdur insanlar
olarak makamınızdan rica ediyor ve takipçisi olacağımızı belirterek
saygılar sunuyorum.
TÜKETİCİLER NE YAPMALI
Tüketiciler, mağdur edildikleri kampanya konusu ile ilgili imzaladıkları
sözleşmenin bir suretini ellerinde bulundurmalıdır. Sözleşmenin bir
örneğini firmalar tüketiciye vermek zorundadır.
Eğer, tüketiciye sözleşmenin bir örneği verilmemişse, tüketici ilgili
firmadan sözleşmenin bir örneğini istesin. Kampanyanın süresi reklamlarda
ya da sözleşmede belirtilmemiş ise kampanya koşulları sözleşmenin süresi
ile sınırlıdır.
Bazı GSM firmalarının sözleşmelerinde belirtilen “kontör ve tarife
ücretlerinde değişiklik yapma hakkının saklı tutulması” şeklindeki
koşullar ve buna dayanılarak vaadedilen koşulların tüketiciler aleyhine
değiştirilmesi haksız koşuldur ve geçersizdir.
Yukarıda da açıklandığı gibi, kampanyanın başlangıcında ve devam ettiği
süre içersinde kampanyanın koşullarının ve süresinin ne şekilde ve ne
zaman değişeceğinin yapılan reklamlarda ve sözleşmede belirtilmemesi
durumunda sözleşmenin belirtilen süresi içerisinde firmaların tek taraflı
olarak tüketici aleyhine olacak şekilde sözleşmede ya da tarifede
değişiklik yapması haksız şarttır ve geçersizdir.
Tüketicinin Korunması Hakkında Yasa'nın 6.maddesine göre, tüketici ile
müzakere edilmeden tüketici aleyhine olacak şekilde tek taraflı olarak
firmaların sözleşmeye koyduğu şartlar ya da sözleşme değişiklikleri haksız
şarttır ve geçersizdir. Ayrıca, değişik konularda haksız şartlarla ilgili
olarak Yargıtay kararları da mevcuttur.
Bu durumda olan tüketicilerin ellerindeki sözleşme örnekleri ve ilgili GSM
firmalarının tarife ya da sözleşme değişikliklerine ilişkin kendilerine
gönderdikleri bilgilerle, mesajlarla ya da yazılarla Tüketici Hakları
Derneği'ne başvuruda bulunarak sorunlarına çözüm bulması konusunda yardım
istemelerini öneriyoruz. 21.08.2009
Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı |