Bir önceki sayfaya geri dönmek için buraya tıklayın! Sayfayı yazdırmak için tıklayın!
 
 
TÜKETİCİ HAKLARI DERNEĞİ - YAZILARIMIZ - MAKALELER
 

Kontör Dolandırıcılığı

Özellikle, son yıllarda artan çeşitli dolandırıcılıklara yeni bir dolandırıcılık eklendi: Kontür Dolandırıcılığı.

Tüketicilerin cep telefonlarına gelen çeşitli mesaj ve bırakılan çağrı tuzaklarına cevap veren binlerce tüketici kontörleri aktarılarak dolandırılmaktadır.

Kontör dolandırıcılığında çok çeşitli yöntemler kullanılmaktadır. Cep telefonuna bırakılan mesaja ya da çağrıya cevap veren tüketicilerin karşısına bazen kendilerini “ Emniyet Görevlisi” diye tanıtan kişiler, bazen yabancı dille konuşan kişiler çıkmakta ve mesaja cevap veren tüketiciyi laf cambazlığı ile uzun süre telefonda tutmaya çalışmaktadırlar. Bu konuşma süresi içersinde de tüketicilerden kontör aktarılmaktadır.

Diğer bir yöntem de, “hediye kazandınız”, “çekilişten ….TL para kazandınız” şeklinde gelen mesaja cevap veren tüketicilerden hediyenin ya da paranın kendisine gönderilmesi için hediyenin değerine ya da paranın miktarına göre yüzlerce ya da binlerce kontör istenilmektedir.

Aşağıda, Tüketici Hakları Derneği’ne konuyla ilgili olarak gelen bir şikayet mektubunu okuyucuların dikkatlerine sunuyoruz.

TÜKETİCİ HAKLARI DERNEĞİ GENEL BAŞKANLIĞI’NA

09 Mart 2009 tarihinde cep telefonuma gelen mesajla RİNGAFON üyeliğine her hafta 50 avea kontör karşılığı Üye yapılmışım. Hangi aklı başında bir insan her hafta 50 kontör bedava vermek ister. Daha sonra 06 Nisan 2009 tarihinde telefonumda 66 kontörüm varken mesajla 15 kontörümün kaldığı bildirildi. Avea şubesine müracaatımın sonucunda 500 numarasını direk arayarak şikayetimi dile getirmem istendi. Bana aramam için söylenen 500'ü direk aradığımda bana 0 555 738 37 00 numaralı telefonu aramam gerektiği bildirildi. Bu numarayı aradım bir bayan benim buraya üye yapıldığımı söyledi. Firmasının ismini sordum söylemedi, adresini soruyorum onu da söylemedi. Bana her hatta 100’üncü kişi olursan 100 kontör kazanacaksın dediler. Benim böyle birşeyden haberim yok. Ben Türkiye genelinde 100 üncü kişi olduğumu nereden bileceğim. Her 100 kişiden 99 unun kömürünü çeşitli ard niyetlerle alarak haksız kazanç elde ediyorlar. Eminim bunların maliye kayıtları da yoktur çünkü kazançlarını nasıl belgelendirecekler. Telefonu kapatıp internet aracılığıyla RINGAFON hakkında bilgi edinmek istedim. Gördüm ki Türkiye genelinde bir çok insan bu durumdan mağdur edilmiş. İsterseniz googleden RINGAFON hakkında bilgi edinmek için aradığınızda sizlerde sayışım bilmediğim bir çok kişinin bu şekilde söz konusu firma tarafından dolandırıldığını, aldatıldığını göreceksiniz. Daha sonra 0 555 738 37 00 numaralı telefonu defalarca aramama rağmen telefonuma çıkan olmadı. Bir saat sonra tekrar aradığımda amacınızın ne olduğunu sorduğumda biz sadece üyelik yaparız kontör alırız. "Bana kontörlerimi geri vermenizi istiyorum" dediğim zaman "geri iade edemiyoruz" dediler. Bu durum internet aracığıyla öğrendiğim kadarıyla sadece Avea Hattı için değil Turkcell ve Vodafone hatlarında da olduğunu gördüm. Şimdi ben merak ediyorum, bu ekonomik şartlar altında kim bedavadan her hafta 50 kontör ne olduğunu bilmediği bir firmaya verir. Yine internetten öğrendiğim kadarıyla bir çok vatandaşın aynı usülde kontörü alınmış. Bu kadar insandan alman kontörü hesaplarsanız çok büyük rakamlarla karşılaşacaksınız. Benim ve mağdur edilen diğer vatandaşların haklarını arayacağınıza canı gönülden inanıyorum. Bu güzel hizmetinizde başarılar diliyorum.

Bir tüketici

TÜKETİCİLERE UYARI VE ÖNERİLER

Tüketicilerin cep telefonlarına gelen çeşitli mesaj ya da çağrılarda bir açıklık olmadığı, konuyla, hizmetin kapsamı ve bedeli hakkında tüketicilere açıkça ve yeterince bilgi verilmediği için tüketiciler kolayca tuzağa düşürülerek dolandırılmaktadır.

Kaldı ki, cep telefonlarına gelen mesajların ya da çağrıların bir çoğu zaten tüketicilerin dolandırılması amacıyla kullanılan yöntemlerdir.

Ayrıca, aynı dolandırıcılıklar internet ortamında da yapılmaktadır. Ancak, ne yazık ki, bu tür dolandırıcılıklara GSM şirketleri de zemin hazırlamaktadır. Bu konuda gerekli önlemler alınsaydı tüketiciler dolandırılmazdı.

Bu anlamda, cep telefonu aracılığıyla yapılan dolandırıcılıklardan GSM şirketlerinin de gerekli önlemleri almadıkları için sorumlu olduklarını düşünüyoruz.

Tüketici Hakları Derneği’nin konuyla ilgili olarak araştırma inceleme ve çalışmaları devam etmektedir. Konu hakkında gerekli yasal düzenlemelerin yapılması ve teknik önlemlerin alınması için Tüketici Hakları Derneği olarak gerekli girişimlerde bulunacağımızı, tüketicileri de bilgilendireceğimizi belirtmek istiyoruz.

Tüketicilerin cep telefonlarına gelen bu tür mesajlara dikkat etmelerini, tuzağa düşmemelerini, karşılaştıkları benzer sorunları Tüketici Hakları Derneği’ne anında iletmelerini ve Dernekten destek istemelerini öneriyoruz. 24.04.2009


Turhan ÇAKAR
Tüketici Hakları Derneği
Genel Başkanı