Bir önceki sayfaya geri dönmek için buraya tıklayın! Sayfayı yazdırmak için tıklayın!
 
 

15.03.2018

 


BASIN AÇIKLAMASI

BASINA VE KAMUOYUNA

 

 

 

15 MART DÜNYA TÜKETİCİ HAKLARI GÜNÜ
ADİL VE GÜVENİLİR DİJİTAL PAZARLAMA

Tüketiciler internette adil ve güvenilir pazarlama istiyor.
İnternet dolandırıcılığı son bulsun.
Elektronik ticarette tüketici haklarına saygı.
Tüketicileri mağdur eden dijital pazarlamalara caydırıcı yaptırım.
Dijital pazarlamada , ilgili ve yetkili kamu kuruluşları görev başına!..
Araştırma yapmadan internetten alışveriş yapmayalım.
Web sitelerindeki cazip tekliflere, tanıtımlara araştırma yapmadan inanmayalım.
Cep telefonumuz ile alışverişi kamuya açık wi-fi’lerden değil, kendi internet paketinizi kullanarak yapalım.
İnternet dolandırıcılarını ihbar edelim.
Facebook, instagram, whatsapp üzerinden mümkünse alışveriş yapmayalım.
Tüketici olarak haklarımızı öğrenelim ve haklarımıza sahip çıkalım.


EBugün 15 Mart Dünya Tüketici Hakları Günü. Derneğimizin üyesi olduğu Uluslararası Tüketici Örgütü ( Consumers International), bugünün konusunu tüm dünyada “Adil ve Güvenilir Dijital Pazarlama” olarak belirlemiştir.

Dünya çapında yapılan araştırmalarda ve anketlerde, dijital pazarlama - internet satışları ile internetten alışveriş yapan tüketici sayısının her geçen gün artmakta olduğu görülmektedir. Ancak, bu artışla birlikte sorunların da çeşitlenerek arttığı görülmektedir. Bu sorunların başında ise internet yoluyla pazarlamadaki sahtekarlıklar ve dolandırıcılıklar gelmektedir. Örneğin, dolandırıcılar açtıkları sitelerde yasal pazarlamacılarmış gibi görünerek sahte ve aldatıcı reklamlarla tüketicileri dolandırmaktadırlar.

İnternet dolandırıcılarının kullandığı önemli yöntemlerden birisi meşru satıcıları – markaları taklit etmektir. Genellikle, güvenilir sitelerin ismi altında yapılan dolandırıcılıklar yaygındır. Ancak, bunu yaparken, dikkatlice bakıldığında, web sitelerinin uzantılarında sitenin yazılışında küçük farklılıklar yaparlar.

Dolandırıcılar, sahte web sitelerinde tüketicilerin zaafını kullanarak, tüketicilere satmak istedikleri ürünleri cazip duruma getirecek şekilde tanıtım yaparlar, tekliflerde bulunurlar.

Dolandırıcılar, çeşitli yöntemlerle tüketicilerin kişisel bilgilerini ele geçirmektedirler. Ele geçirdikleri kişisel bilgilerle alışveriş yaparak tüketicileri borçlandırmaktadırlar. Şifreyi ele geçirdiklerinde tüketicilerin hesaplarına ulaşıp, var olan parayı çekmektedirler.

2017 yılında yapılan bir araştırmaya göre, global ölçekte 2013 yılına göre internet alışverişlerindeki dolandırıcılık olaylarında %19 artış olmuştur. 2015 yılında ise 500 milyon insanın kişisel bilgileri çalınmıştır.

Global ölçekte yapılan anketler göstermektedir ki, insanların yarısı güvenmedikleri nedeniyle, internet üzerinden alışveriş yapmamaktadır. Ancak, bir taraftan da, internet aracılığıyla alışverişler artmaktadır.

TÜRKİYE’DE İNTERNET ALIŞVERİŞLERİNDE YAŞANAN SORUNLAR

Tüm dünyada yaşanan ortak sorunlar Türkiye’de de yaşanmaktadır. Diğer taraftan, Derneğimize ve tüketici hakem heyetlerine yapılan şikayetlerde şu ortak sorunlar görülmektedir.
Ürünle birlikte mala ait fatura genel olarak tüketiciye gönderilmemektedir.
Genellikle, tüketicilerin sipariş verdiği ürün yerine, ikinci ve üçüncü sınıf, kalitesiz, farklı ya da arızalı ürünler gönderilmektedir.
Üründe ya da teslimatta herhangi bir sorun görüldüğünde (ürünün ayıplı olması, gönderilmemesi, vd..), tüketiciler cayma haklarını kullanmak için firmayı aradıklarında genellikle ilgili ve yetkililere ulaşamıyorlar. Ulaşabildiklerinde de olumsuz cevap alıyorlar, oyalanıyorlar. Bazen de firmalara hiç ulaşamıyorlar. Dolandırıcılara zaten hiç ulaşamıyorlar. Firmaların bazıları da taşınmış ya da kapanmış oluyor.
Kargo ile teslim edilen ürünlerde, genellikle, ürün tüketiciye gösterilmeden parası alınıyor, kargo firmaları ürünü tüketiciye teslim edip parasını aldığında, bazı kargo firmaları tüketicilere fiş ya da fatura vermemekte, aldıkları bedeli kargo fişinin üzerine yazmaktadırlar.
Kargo paketinde gönderici kısmında yazılan firma ile fatura da ya da internette yazılı olan firmalar farklı olabiliyorlar.

ÇÖZÜM ÖNERİLERİ VE BAZI UYARILAR
Tüketiciler, internetten alışveriş yapacakları firmaların güvenilir olup olmadıklarını çok iyi araştırmaları gerekiyor. Öncelikle, firmanın internet sayfasındaki adres çubuğunun yeşil olması gerekiyor. Eğer, adres çubuğu yeşil değilse, bütün özel ve kart bilgileriniz dolandırıcıların gözü önünde demektir. Çünkü gönderdiğiniz bilgiler şifrelenmemektedir, herkese açık konumdadır. Adres çubuğunun yeşil olması da yeterli değildir. Firmanın faaliyet gösterdiği ilde ticaret odasına üye olup olmadığı, güvenilir olup olmadığı sorulmalıdır. Eğer, esnaf ise esnaf odasına üyeliği sorulmalıdır. Web sayfası aracılığı ile ürün satan bir kişi ise, o kişinin güvenilir olup olmadığı öğrenilemeyeceğinden alışveriş yapılmaması gerekir.

Tüketiciler, firmanın ( A.Ş. ya da ltd şirketi) güvenilir ve ilgili ticaret odasına üyeliğini öğrendikten sonra firmayla ilişkiye geçmelidir. Firmanın, Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ile Kanun kapsamında yayınlanan Ticari İletişim ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik ve Elektronik Ticarette Hizmet Sağlayıcı Ve Aracı Hizmet Sağlayıcılar Hakkında Yönetmeliğe uygun davranıp davranmadığı, ön bilgilendirme formunun, faturanın kendisine gönderilip gönderilmeyeceğini sormalıdır. Diğer taraftan, Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun’un “Mesafeli Sözleşmeler” başlıklı 48.maddesi ile Kanun kapsamında yayınlanan “Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği” hükümlerine ilgili firmaların uymaları gerektiği tüketiciler tarafından bilinmelidir.

Güvenilir olan yöntem ise malın kargo ile teslimi sırasında pararın ödenmesidir. Bu teslimatta kargo ve dağıtım şirketleri Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nin 43.maddesine göre, fatura ve irsaliye belgesi olmadan malı tüketiciye teslim edemezler. Ayrıca, tüketicinin paketi açmasını istemesi durumunda ise gönderici firmanın da kabulü ile kargoyu açarak tüketiciye göstermek zorundadırlar.

Facebook, instagram, whatsapp üzerinden firmalar değil, kişiler satış yaptığı için, tüketici mevzuatı dışında olması nedeniyle; tüketiciler, tüketici mevzuatı kapsamında haklarını arayamazlar, bu nedenle, mümkünse, bu sosyal medyadan alışveriş yapmamak gerekir.

Tüketiciler, eğer, cep telefonları ile alışveriş yapacaklarsa, kendi internetlerinden GSM santralına bağlanarak alışveriş yapmaları uygun olur. Eğer, halka açık yerlerden wi-fi üzerinden ( kablosuz bağlantı) alışveriş yapılırsa, araya üçüncü şahıslar rahatlıkla girebilir. Bu nedenle, tüketiciler, cep telefonu ile e-ticaret yapacaklarsa, halka açık yerlerin wi-fi’leri üzerinden değil, kendi internetleri üzerinden bağlantı kurarak yapmalıdırlar.

Web sitelerindeki teklifler, koşullar, tanıtımlar, reklamlar ne kadar cazip olursa olsun, satıcının ya da web sitesi sahibinin güvenilir olup olmadığından, sitelerin sahte olup olmadığından emin olunmalıdır. Araştırma yapmadan web sitelerine ve satıcılara güvenimizi kesinleştirmeden sipariş vermeyelim. İnternet ortamındaki dolandırıcıları, sahtekarları ilgili ve görevli kamu kuruluşlarına ihbar edelim.

Tüketici Hakları Derneği olarak, ilgili ve yetkili kamu kuruluşlarından internet dolandırıcılığının önlenebilmesi için gerekli yasal, idari önlemleri almalarını ve eşgüdüm halinde çalışmalarını önermekteyiz. Bununla birlikte, var olan yasal mevzuatı en etkin şekilde uygulamalarını, denetimleri arttırmalarını, tüketici örgütleri ile işbirliği yapmalarını, düzenli olarak kamuoyunu ve tüketicileri bilgilendirmelerini öneriyoruz.

Basınımıza ve kamuoyuna duyurulur.

Turhan ÇAKAR
Genel Başkan


 

Uluslararası Tüketici örgütü olan Consumers İnternational web sayfasında basın açıklamamız, resimlerimiz ve videomuz diğer  tüketici örgütlerinin haberleri ile birlikte yer almıştır.
Aşağıdaki web sayfasından "live Blog" kısmından THD'ye ulaşılabilir.
http://www.consumersinternational.org/what-we-do/world-consumer-rights-day/2018-making-digital-marketplaces-fairer/
 




BASIN AÇIKLAMAMIZIN İNTERNETTEKİ YANSIMALARI

http://www.mynet.com/haber/haberler/tuketici-haklari-dernegi
http://www.dailymotion.com/video/x6gc49d
http://beyazgazete.com/video/webtv/ekonomi-2/tuketici-haklari-dernegi-genel-baskani-cakar-ankara-509513.html
http://www.memleket.com.tr/15-mart-dunya-tuketiciler-gunu-1349866h.htm
https://www.ulusal.com.tr/gundem/dunya-tuketici-haklari-gununde-uzmanlar-uyardi-h196628.html
http://www.gucluanadolugazetesi.com/turhan-cakardan-vatandaslara-uyari-43640.html
http://www.milliyet.com.tr/15-mart-dunya-tuketiciler-gunu-ankara-yerelhaber-2660555/
http://www.baskentgazete.com.tr/ekonomi/thdden-tuketicilere-uyari-h11260.html
https://www.yeniakit.com.tr/haber/dijital-dolandiricilar-sinir-disi-destekle-can-yakiyor-436066.html
http://www.yenihaberden.com/15-mart-dunya-tuketiciler-gunu-438842h.htm
http://www.ankaradanhaber.com/ekonomi/15-mart-dunya-tuketiciler-gunu-h19207.html
https://ortakakil.com.tr/15-mart-dunya-tuketiciler-gunu/
https://www.youtube.com/watch?time_continue=1&v=ryqkMVg6kXQ